logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Počet elektromobilů se zvyšuje rekordním tempem, Česko jich má přes 8500

V EU by se měly od roku 2035 prodávat pouze auta schopná bezemisního provozu. ČTK přináší přehled informací o elektromobilech.

Reklama

Elektromobilita je jedním z hlavních trendů, který aktuálně hýbe automobilovým průmyslem. Zatímco ještě před několika lety elektromobily představovaly zajímavou a také nepříliš rozšířenou alternativu k vozidlům s konvenčním pohonem, v současnosti v nich řada automobilek vidí jednu z možných cest budoucnosti automobilové dopravy.

Mezi hlavní výhody aut s elektrickým pohonem patří levnější a ekologičtější provoz, jednodušší motor i úspora při servisu a údržbě. Automobilky nutí k výrobě elektromobilů především zpřísňující se požadavky EU na emise CO2, které už nelze splnit výrobou konvenčních aut. Evropská komise dnes v rámci přelomového takzvaného klimatického balíčku navrhla, aby nové automobily od roku 2035 nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což by zásadně prodražilo jejich výrobu. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic. Plán musí nejprve schválit členské státy a Evropský parlament, což může podle unijních činitelů i kvůli očekávaným námitkám části automobilové lobby trvat až několik let.

Počet elektromobilů ve světě v uplynulých deseti letech výrazně roste. Zatímco v roce 2013 jich ve světě bylo přes 400.000, o dva roky později už jejich počet přesáhl milion. V roce 2018 překonal hranici pěti milionů a v loňském roce celkový počet elektromobilů přesáhl deset milionů.

Prodej aut s čistě elektrickým pohonem se loni v Evropě ztrojnásobil, jejich tržní podíl se zvýšil na 10,5 procenta. Ve srovnání s předešlým rokem se ale v EU za rok 2020 kvůli krizi v důsledku šíření nového typu koronaviru prodalo celkově zhruba o tři miliony vozů méně. Důvodem nárůstu počtu aut na elektrický pohon byla snaha automobilek zvýšit podíl ekologických vozidel na celkovém prodeji kvůli snížení průměrných emisí na produkci. Za nesplnění limitů jim poprvé hrozily pokuty od EU. Několik vlád unijních zemí také zahrnulo subvence na elektromobily do programů oživení ekonomiky zasažené pandemií.

Počet elektromobilů se zvyšuje i v tuzemsku, proti dalším evropským státům ale Česká republika výrazně zaostává. Zájem českých motoristů brzdí hlavně vysoké ceny elektromobilů. Prodej aut s čistě elektrickým pohonem se v Česku v roce 2020 zvýšil o 331 procent na 3262 aut. V letošním prvním pololetí odbyt elektromobilů v porovnání s loňskem stagnoval na 1262 vozech, což bylo jen o osm více než loni. Vozy s plně nebo částečně elektrickým pohonem se na celkovém prodeji nových aut v ČR podílely téměř 11 procenty. Podle serveru ekovozy.cz bylo ke konci letošního června registrováno v ČR přes 8500 elektromobilů. Podle dat Svazu dovozců automobilů bylo začátkem roku v zemi zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií.

Světovým lídrem na trhu elektromobilů je americká značka Tesla, která v roce 2020 meziročně zvýšila odbyt o 36 procent na 499.500 aut. Nejprodávanějším elektrickým vozem na světě je Tesla Model 3, kterého se loni prodalo přes 365.000.

Budoucí orientaci pouze na elektrické modely už potvrdilo i několik evropských značek. Přechod k ryze elektrickým autům oznámila v poslední době například automobilka Jaguar Land Rover, a to do roku 2025, nebo švédské Volvo, které má v plánu této mety dosáhnout o pět let později. Cílem největší evropské automobilky Volkswagen je do roku 2025 překonat Teslu a stát se největším výrobcem elektrických aut na světě. Do roku 2035 hodlá německé automobilka v Evropě přestat prodávat auta se spalovacím motorem. Francouzská automobilka Renault chce, aby plně na elektřinu do roku 2030 jezdilo 90 procent jejích hlavních modelů. Expandovat v oblasti elektromobilů bude také automobilka Škoda Auto, která plánuje do roku 2030 prodávat v Evropě 50 až 70 procent elektromobilů a která kvůli tomu chystá nejméně tři další čistě elektrické modely vedle už v současnosti vyráběného sportovně-užitkového vozu (SUV) Enyaq.

Klíčovou součástí každého elektromobilu je baterie, nejpoužívanější jsou nyní lithium-iontové akumulátory. K jejich výhodám patří relativně vysoká hustota energie (kolem 200 Wh/kilogram), vysoká dobíjecí účinnost i dlouhá životnost, která se odhaduje minimálně na deset let. Dojezd u těchto typů baterií činí v současnosti zhruba 300 až 500 kilometrů. Důležitým faktorem ovlivňujícím dojezd elektromobilu je přitom kapacita baterie, která se pohybuje v rozmezí od 16 kWh u těch nejmenších elektromobilů až po 100 kWh u luxusního sedanu Tesla Model S.

Evropské země nyní investují miliardy do podpory prodeje elektrických aut i na instalaci veřejných dobíjecích stanic a jedním z hlavních úkolů automobilek i výrobců baterií je nyní uspokojit rostoucí poptávku po bateriích pro elektromobily. Prim v produkci baterií hraje Čína, kde budou mít podle odhadů továrny na baterie do roku 2025 maximální výrobní kapacitu zhruba 1,1 terawatthodin za rok, což je téměř dvojnásobek kapacity zbytku světa.

Ekologičtější a úspornější provoz nabízejí také hybridní vozy, které lze ve verzích plug-in také dobíjet ze zásuvky a s nimiž je možné ujet delší vzdálenost čistě na elektřinu než s klasickými hybridy. V dalších letech by se mohly více prosadit automobily na vodíkové palivové články, které dosud brzdila chybějící infrastruktura čerpacích stanic. Letos v Česku vzniknou první tři veřejné plnicí stojany s vodíkem pro dopravu a už v dubnu se v tuzemsku začal prodávat první osobní automobil na vodíkové palivové články Toyota Mirai s cenou od 1,7 milionu korun. Konkurenční vůz Hyundai Nexo bude na český trh uveden ve druhém pololetí.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.