Spotřeba plynů CNG a LNG loni v Česku i přes pandemii vzrostla
Spotřeba stlačeného zemního plynu (CNG) a zkapalněného zemního plynu (LNG) loni v Česku i přes koronavirovou pandemii vzrostla.
Meziroční nárůst výtoče CNG, LNG a zemního plynu s příměsí biosložky, takzvaného BioCNG, činil 1,8 procenta. Celková spotřeba těchto plynů dosáhla na téměř 93 milionů metrů krychlových. V tiskové zprávě to dnes uvedl Český plynárenský svaz (ČPS). Největší část, 90,4 milionu metrů krychlových, podle něj tradičně připadla na palivo CNG.
"Vysokou spotřebu zemního plynu v dopravě pomohly loni zajistit zejména městské autobusy. Pro města se CNG stává první volbou při zavádění ekologické dopravy. Pozorujeme také růst zájmu o LNG u kamionové dopravy a o BioCNG u řidičů osobních automobilů," řekla dnes výkonná ředitelka Českého plynárenského svazu Lenka Kovačovská.
V Česku podle ČPS nyní jezdí přes 27.700 vozidel na CNG, o desetinu více než v roce 2019. Podle dat Svazu dovozců automobilů je v Česku registrováno zhruba 8,3 milionu vozidel všech kategorií. Podíl těch s pohonem na CNG tak činí zhruba tři desetiny procenta.
"Počet nákladních vozů na LNG se meziročně zvýšil z pěti na 26. Jasně rostoucí trend dokládají i plány firem na obnovu vozových parků v letošním roce. Ty již dnes potvrzují nákup dalších 20 tahačů na zkapalněný zemní plyn. Do dvou let se má rovněž zásadně rozšířit i plnicí infrastruktura LNG, a to z aktuálních dvou až na 20 veřejných stanic," uvedla Kovačovská.
V roce 2020 bylo podle svazu uvedeno do provozu rovněž 14 nových plnicích stanic CNG. S celkovým počtem 219 stanic disponuje Česká republika třetí nejpočetnější sítí v Evropě, uvedl ČPS. Výhodnost CNG a LNG proti tradičním pohonným hmotám podporuje mimo jiné spotřební daň.
Od začátku loňského roku sice stoupla spotřební daň na metr krychlový těchto plynů jako automobilých paliv z 1,44 Kč na 2,80 Kč, stále je ale významně nižší proti 12,84 Kč za litr benzinu. ČPS naopak kritizoval snížení spotřební daně na naftu o korunu na 9,95 Kč za litr, ke kterému došlo od začátku letošního roku.
Vývoj využití zemních plynů CNG, LNG a BioCNG v dopravě v ČR:
rok | veřejné plnicí stanice CNG / LNG | celkem aut | osobní vozy | autobusy | LNG vozy | výtoč CNG / LNG / BioCNG (mil. m3) | prodej celkem (mil. m3) | meziroční nárůst výtoče (v procentech) |
2011 | 34 | 3250 | 2807 | 336 | 0 | 12,089 | 12,089 | 20,2 |
2012 | 45 | 4300 | 3818 | 362 | 0 | 15,242 | 15,242 | 26,0 |
2013 | 50 | 6300 | 5747 | 404 | 0 | 21,952 | 21,952 | 44,0 |
2014 | 75 | 8055 | 7205 | 518 | 0 | 29,912 | 29,912 | 36,3 |
2015 | 108 | 12.000 | 10.750 | 820 | 0 | 43,589 | 43,589 | 45,7 |
2016 | 143 | 15.500 | 13.970 | 1020 | 0 | 59,346 | 59,346 | 36,1 |
2017 | 164 | 18.900 | 17.160 | 1120 | 0 | 67,603 | 67,603 | 13,9 |
2018 | 185 | 22.600 | 20.660 | 1234 | 0 | 75,832 | 75,832 | 12,2 |
2019 | 207 / 1 | 25.310 | 23.036 | 1453 | 5 | 90,433 / 0,871 | 91,305 | 20,4 |
2020 | 219 / 2 | 27.748 | 25.043 | 1714 | 36 | 90,434 / 1,366 / 1,152 | 92,952 | 1,8 |