logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Plány rozvoje vodovodů se zřejmě budou aktualizovat častěji

Senát schválil novelu zákona o vodovodech a kanalizacích, která kromě jiného mění způsob, jakým kraje vytvářejí dlouhodobé plány pro rozvoj vodovodů a kanalizací.

Reklama

Novela počítá s tím, že nově se budou místo vytváření nových desetiletých plánů tyto dokumenty od příštího roku aktualizovat průběžně. To by by mělo krajům a státu ušetřit 100 milionů korun i práci. Někteří senátoři chtěli návrh zákona zamítnout kvůli chybám, které obsahuje.

Jde o novelu, která během svého projednávání ve Sněmovně budila rozruch kvůli spornému návrhu, aby opravy vodovodních přípojek pod veřejným prostranství hradili jejich vlastníci. Poslanci ale tuto změnu vypustili už ve Sněmovně a ponechali současný stav, tedy že opravy hradí vodárenské firmy. Senátoři už tedy projednávali novelu bez tohoto sporného ustanovení.

Průběžná aktualizace plánů rozvoje vodovodů a kanalizací má kromě snížení nákladů a administrativy umožnit správě pružněji reagovat na rychle se měnící podmínky v rozvoji měst a obcí.

Jak dnes řekl senátorům ministr zemědělství Miroslav Toman, účelem novely je také posílit ochranu spotřebitelů například prostřednictvím transparentního účtování vodného stočného.

Někteří senátoři ale poukazovali na chyby, které novela obsahuje. Pavel Eybert (ODS) jako příklad uvedl ustanovení, které počítá s pokutou 100.000 korun pro podnikatele, kteří nezajistí vodotěsnost přípojky, ale na firmy už se tato pokuta nevztahuje. Navrhl proto novelu zamítnout s tím, aby ji ministerstvo připravilo a předložilo znovu a v pořádku. "Já jsem se domníval, že když něco přijde po šesti letech do parlamentu, tak to bude v pořádku," podpořil ho Jan Horník (STAN). Většina senátorů se ale v hlasování rozhodla novelu podpořit.

Novela zákona zachovává výjimku z platby za odvádění srážkových vod do kanalizace. Za odvod neplatí například správci silnic, dálnic, České dráhy nebo zoologické zahrady. Ruší se však výjimka pro podnikatele, kteří využívají zařízení v drážní dopravě. Půjde například o nádražní restaurace, kavárny, hotely a podobná zařízení. Předloha počítá také s povinným zavedením jednotného elektronického komunikačního systému pro předávání údajů a informací.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.