Energie v bytových domech
Česká společnost pro rozvoj bydlení (ČSRB) připravila v rámci cyklu „Fórum bydlení 2014“ workshop pod názvem „Energie v bytových domech“ zaměřený na problémy spojené s nakládáním s energiemi a médii při správě a provozování objektů hromadného bydlení.
Zajímavou akci uvedenou mottem „Energie a média se stávají jedním z rozhodujících nákladů bydlení každého z nás, a tím se dostávají do centra pozornosti vlastníků, manažerů a správců bytových domů“ zorganizovala ČSRB – společnost, jejímž základním posláním je iniciovat dostupnost a rozvoj bydlení, přičemž se zaměřuje především na zlepšení publicity a osvěty s cílem podnítit aktivitu při řešení dostupnosti bydlení v jeho jednotlivých formách, a to zejména u mladé generace. Workshop, jehož odborným garantem je Věra Brodecká ze společnosti ČSRB, je součástí cyklu Fórum bydlení a pozvaní odborníci a hosté diskutovali na téma vzájemného ujasnění si některých legislativních kroků spojených s razantní změnou legislativy ve vztahu k bydlení a službám spojených s bydlením. Program sestavený z jednotlivých přednášek a diskusních vstupů moderoval Mgr. Martin Kroh, předseda společnosti, který spolu s Ing. Milanem Tarabou, členem výkonného výboru ČSRB, a se zmíněnou Věrou Brodeckou vystoupil i na tiskové konferenci, která workshopu předcházela.
Geneze tématu
Téma nakládání s energiemi a médii v bytových domech je jedním z nejčastěji řešených problémů při správě a údržbě společných částí domu všemi zúčastněnými – vlastníky, členy statutárních orgánů SVJ a BD i správci bytových domů. Současná pozornost této oblasti je navíc vyvolána tlakem EU a ČR na další snižování energetické náročnosti budov.
Z množství dotazů zástupců bytových domů přitom vyplývá, že neexistuje dostatečně ucelený přehled o této problematice pro bytové domy s informacemi o provázanosti jednotlivých řešení na výslednou spotřebu energií.
Příčina mohutného šetření energií v bytových domech
Z celkového množství energie, které se v Evropě vyrobí, spotřebují:
- budovy 40 %
- doprava 32 %
- průmysl 28 %
zdroj UCEEB (ČVUT) 9/10/2012
Stanovení cíle EU
Program EU snížení energetické náročnosti budov do roku 2020 o 20 %.
Nástroj k dosažení cíle EU:
Řada směrnic EU, zejména směrnice Směrnice EP a Rady 2012_27_EU ze dne 25. října 2012 o energetické účinnosti.
Důsledek pro ČR
Převod uvedených směrnic do legislativy ČR (jedná se zejména o energetické zákony č. 458/2000 Sb. a zákon č. 406/2000 Sb., prováděcí vyhlášku č. 194/2007 Sb., zákon č. 67/2013 Sb. a vyhlášku č. 372/2001 Sb. vč. připravovaných novelizací uvedených předpisů), který v některých parametrech přispívá k znejistění široké veřejnosti:
- pozdě přijímané normy, zejména prováděcí předpisy
- v některých případech vzájemně nenavazují jednotlivá řešení, a to i ve vztahu k dalším normám, především NOZ a ZOK
- zhoršení pozice vlastníka či uživatele bytu, zvýšení jejich nákladů
Scénář tématu
- Úspory musí začínat u dodavatele
- Řízení úspor kvalitní správou
- Vyregulování otopné soustavy bytového domu je zásadní záležitost
- Rozúčtování musí být jasné, správné, srozumitelné a přehledné
- Vyhodnocení úspor staticky (PENB) i dynamicky v čase (např. EL)
Vstupy
- chybí řádná a ucelená osvěta ze strany státu
- je volena výhradně donucovací cesta (povinná opatření) bez doplnění motivačními nástroji (ocenění nejlepších)
- česká legislativa nezohledňuje, že cílem není co nejpřesnější měření za co nejvyšší cenu, ale cílem je co možná nejvyšší úspora energií při co nejnižších nákladech – příklady:
- prováděcí předpis vyhláška č. 194/2007 Sb. ve znění předpisů pozdějších, neumožňuje vlastníkům zvolit si efektivní a nákladově příznivější způsob „měření“ a bez ohledu na ekonomickou náročnost, striktně požaduje kalorimetry u bytů, kde je zároveň jeden vstup a výstup vnitřního rozvodu tepla. Směrnice EP a Rady klade důraz na nákladovou efektivnost, pokud použití individuálních měřičů není nákladově efektivní, umožňuje použití lacinějších indikátorů,
- dvojí termín pro ověřování bytových teplých vodoměrů (pokud slouží k podkladům pro dodavatele TV tak po 4 letech, přičemž pro ostatní bytové vodoměry je ověřovací lhůta po 5 letech) – vlastníkům bytových domů tím vznikají větší finanční náklady, ale rovněž nejednotnost se studenými vodoměry zpochybňuje efektivnost instalace dálkově odečítaných vodoměrů bez vstupu do bytu.
- legislativa postrádá jednoznačný předpis či pokyn, který by u dodavatelů energií zabránil kompenzaci sníženého odběru odebraného množství energie v důsledku úsporných opatření zvýšením ceny energií (toto je většinová obava všech zúčastněných v procesu)
- národní legislativa nepřevzala z evropské směrnice základní doporučení:
- měření za co možná nejnižší náklady
- že legislativa má být jasná
- povinnost dodavatelů energií poskytovat (bezplatně) průběžné a včasné informace o spotřebách
- stát nedostatečně informuje a propaguje obrovské množství vykonané práce na poli regenerace budov, které stát inicioval a dotacemi masivně podporoval:
- zabránilo pozvolnému propadání sídlišť do slumů (jak bylo často prognózováno),
- změnilo vzhled sídlišť k lepšímu
- změnilo přístup uživatelů bytů ke vztahu k užívanému domu
- a přitom hromadně snížilo energetickou náročnost bytových domů i panelových domů tak, že tyto domy mohou po energetické stránce konkurovat nově postaveným domům
Návrhy pro odbornou diskusi
- odstranit 4leté ověřování vodoměrů v případě podkladů pro dodavatele TV
- umožnit uživatelům výběr mezi indikátory a měřiči tepla
- podporovat zveřejnění standardního výstupu z rozúčtování o měrné spotřebě tepla
- doplnit legislativu o opominuté pokyny z evropské směrnice
- využít obrovské příležitosti a podpořit další úspory směrem od nízkoenergetických k pasivním bytovým domům jako nástroj hospodářské politiky státu, kde by naše země opět mohla stanout v čele světové hospodářské soutěže, místo pasivního přijímání evropských směrnic
Další pokračování workshopu proběhnou po Novém roce a budou již zaměřena vždy na jedno konkrétní téma, na rozdíl od tohoto setkání, které bylo tzv. průřezové a dotklo se širšího spektra problémů.