logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Téměř každý druhý Čech neví o „zákazu halogenových žárovek“

Řada spotřebitelů vůbec netuší o nadcházející 6. fázi evropské směrnice o zákazu výroby nehospodárných světelných zdrojů – konkrétně halogenových žárovek, ukázal spotřebitelský průzkum společnosti LEDVANCE. LEDVANCE je výrobcem a držitelem licence na obchodní značku světelných zdrojů OSRAM. Více než každý druhý spotřebitel v Česku neví, že další typy halogenových žárovek nebudou již od září 2018 uváděny v rámci ČR i celé EU do oběhu. Tato hodnota je ještě o dalších 19 % vyšší, pokud do výsledku zahrneme spotřebitele, kteří o „zákazu“ slyšeli, ale nejsou si vědomi jeho přímých dopadů. Opravdu pozoruhodným zjištěním je skutečnost, že řada lidí, kteří o tomto „zákazu“ neslyšeli, se v oblasti osvětlení a osvětlovacích technologiích považuje za znalce.

Reklama


V souladu s příslušnou evropskou směrnicí jsou již od podzimu 2009 energeticky neefektivní žárovky postupně stahovány z trhu. Od 1. září však nastanou pro prodejce a výrobce další změny, jelikož k tomuto datu vstupuje v účinnost další fáze – již šestá – „zákazu halogenových žárovek“. Po tomto datu již nebude možné příslušné výrobky uvádět v Evropě do oběhu. Tento „zákaz“ se týká především oblíbených klasických halogenových žárovek, které jsou zpravidla vyráběny ze skla, vyzařují světlo všemi směry, mají závitové patice E27 nebo E14 a jsou provozovány bez transformátoru. Zákaz se dále vztahuje také na některé nesměrové halogenové žárovky se zásuvnými paticemi G4 a GY6.35. Nějakou dobu však potrvá, než spotřebitelé dopady tohoto opatření pocítí, neboť obchodníkům bude umožněn doprodej stávajících zásob. Spotřebitelé tak mají dostatek času na to, aby přešli na moderní LED světelné zdroje.

Roli hraje věk i vzdělání


Výsledky spotřebitelské studie zadané společnosti LEDVANCE jasně poukazují na to, že spotřebitelé nemají dostatek informací o „zákazu“ a jeho důsledcích. Více než polovina (59 %) respondentů (54 % v rámci Evropy) nikdy o nadcházejícím „zákazu halogenových žárovek“ neslyšela. Připočteme-li k tomuto číslu ty, kteří o zákazu slyšeli, ale neví nic o jeho dopadech, zvýší se tato hodnota o dalších 19 % (v Evropě 13 %) na celkových 78,6 % respondentů. Patrná je také skutečnost, že téměř polovina (45 %) dotazovaných, kteří o „zákazu“ nevěděli, se považují za znalé v oblasti osvětlení a osvětlování. Ovšem možná ještě více překvapující je, že polovina respondentů (53 %), která o další fázi zákazu nikdy neslyšela, je mladší část populace ve věkové skupině 20-39 let, případně má vysokoškolské nebo středoškolské vzdělání (51 %).

Povědomí v různých zemích

Co se týká povědomí o směrnici o halogenových žárovkách, pohybuje se Česká republika se svými 41 % porovnání s Francií, Itálií, Švédském a Velkou Británií, ve druhé polovině tabulky. Na posledním místě se s 35 % umístili Britové, rovnou za Švédskem s 39 %. V čele tabulky je Itálie. O nadcházejícím „zákazu“ ví v Itálii celkem 58 % respondentů.

„Zákaz halogenových žárovek“ nahrává spotřebitelům

Nedostatek znalostí mezi Evropany s ohledem na zákaz halogenových žárovek se přímo odráží v preferencích spotřebitelů při nákupu. Nákupní seznam zhruba čtvrtiny Čechů (23 %) stále obsahuje zastaralé osvětlovací technologie, jako jsou například halogenové žárovky nebo běžné žárovky. V porovnání s tím přibližně 85 % spotřebitelů uvádí energetickou účinnost, odolnost a cenu jako hlavní kritéria při nákupu – při uvážení klesajících cen, rostoucí účinnosti a vyšší odolnosti LED světelných zdrojů se jedná právě o ta kritéria, která by je měla přesvědčit o přechodu na LED technologii.

Čeho si při nákupu LED světelných zdrojů všímat

Spotřebitelé budou muset od podzimu 2018 pár věcí přehodnotit. Na trhu je již dostupný široký výběr energeticky účinných a úsporných LED alternativ za halogenové žárovky, vzhledově podobné svým halogenovým předchůdcům. Dobrým příkladem jsou světelné zdroje řady OSRAM filament, které jsou vybavené nejmodernější vláknovou technologií, a lze je použít jako přímou náhradu za zastaralé halogenové žárovky. Tyto alternativní výrobky jsou k dostání v celoskleněném provedení, s funkcí stmívání a s průhledným nebo matným povrchem. Aby se spotřebitelé mohli během této přechodné fáze blíže seznámit s novými produkty, doporučujeme zaměřit se na následující informace uvedené na obalech světelných zdrojů.

  • Označení LED technologie
  • Informace o světelném toku v lumenech (lm) je dnes mnohem víc vypovídajícím parametrem než výkon ve wattech, na který jsme byli zvyklí. Výkon ve wattech pro klasickou žárovku byl např. 60 W a světelný tok 806 lm, LED alternativa (tzv. LED náhrada za 60 W žárovku) podobných vlastností bude mít stejný světelný tok 806 lm, ale výkon, resp. příkon pouze okolo 5-7 W. Srovnáním veličiny světelného toku a výkonu tedy spotřebitel získá jasné měřítko úspory energie.
  • Tvar: klasická skleněná baňka, svíčka nebo bodovka
  • Patice: šroubovací patice E27/E14 (tzv. velký/malý Edisonův závit) nebo zásuvná/zástrčná patice (např. GU5.3, GU 10, G4 nebo G6.35)
  • Rozptyl světla: všemi směry (běžná baňka) nebo směrový (bodovky)
  • Životnost, uváděná v hodinách, příp. letech, která je několikanásobně vyšší než u halogenových předchůdců
  • Barva světla v rozsahu od teplé bílé (2700 nebo 3000 K) po studenou bílou (4000-6500 K)



O MEZINÁRODNÍ SPOTŘEBITELSKÉ STUDII SPOLEČNOSTI LEDVANCE

Česká část spotřebitelské studie pro společnost LEDVANCE se uskutečnila v srpnu 2018 na reprezentativním vzorku 840 respondentů ve věkové kategorii 18-60 let s různou úrovní vzdělání a příjmu. Výzkum byl realizován on-line aplikací Instant Research agentury Ipsos. Výzkum trhu proběhl také v dalších devíti zemích světa – Německo, Velká Británie, Francie, Itálie, Švédsko, USA, Kanada, Brazílie a Čína.

O LEDVANCE

Společnost LEDVANCE je s pobočkami ve více než 50 zemích a zastoupením ve více než 140 zemích jedním z předních světových poskytovatelů osvětlení pro profesionální uživatele a maloobchodní zákazníky. Společnost LEDVANCE, která se oddělila od společnosti OSRAM GmbH, nabízí rozsáhlý sortiment LED svítidel pro široké spektrum použití, inteligentní osvětlení pro řešení Smart Home a Smart Building, jedno z největších portfolií moderních LED světelných zdrojů i tradiční světelné zdroje. Ve fiskálním roce 2017 dosáhla společnost LEDVANCE obratu ve výši zhruba 1,9 mld. eur. Po dohodě se společností OSRAM bude společnost LEDVANCE i nadále používat značku OSRAM pro řadu svých produktů. Pro více informací navštivte www.ledvance.cz.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.