Cyrkl je nyní plnohodnotné digitální odpadové tržiště
Po ročním pilotu environmentálního technologického startupu Cyrkl a výrazném zájmu společností startuje od ledna 2020 plnohodnotné digitální odpadové tržiště Cyrkl.
Inovativní projekt tak navazuje na zkušební provoz pod názvem Burza druhotných surovin, kterou pravidelně využívá více než 400 českých i slovenských společností. Při více než 260 obchodech bylo v pilotu poptáváno 7 800 tun materiálů, což se rovná potenciálním úsporám přes 15 000 tun CO2. Ekvivalent emisí, které vyprodukuje vaše auto, pokud s ním 9krát objedete planetu.
Digitální odpadové tržiště využívá principů cirkulární ekonomiky a na odpady tak pohlíží primárně jako na zdroje. „Pro jednu společnost jsou často odpady něčím, pro co už nemají využití, pro jinou společnost ale ukrývají potenciál velmi zajímavého materiálu pro výrobu nebo zdroj, ze kterého se může úpravami stát hodnotná druhotná surovina nebo nový výrobek,“ vysvětluje zakladatel a ředitel společnosti Cyril Klepek.
Celé řešení funguje podobně jako platforma Uber nebo Tinder, kdy se na jedné straně firma registruje a zadá, co nabízí, nebo o co má zájem. Následně je propojena díky automatické datové analytice s obchodním partnerem, se kterým se již domluví na konkrétních požadavcích. Obchodovat lze s odpady, ale i s vedlejšími produkty výroby a se všemi typy recyklátů. Tým odpadových expertů pak pomáhá zjistit, zda je materiál vhodný a komu je optimální ho v souladu se zákonem předat.
Digitální odpadové tržiště Cyrkl je určené pro firmy, fyzické osoby a obce všech velikostí. Funguje na principu „freemium“ obchodního modelu, kdy jsou základní funkcionality, jako je registrace či vložení nabídky, zcela zdarma. Platforma nabízí i „prémiové členství“ Cyrkl Profi s dodatečnými službami nabízející například online poradnu odpadových expertů, osobní profil uživatele a jeho historii nebo službu Ověřený partner. „Nová prémiová služba byla logickým krokem pro další rozvoj tržiště. Firmy se k nám vrací a proto je pro ně pohodlnější mít už vlastní profil, kde si budují svojí historií i kredibilitu. Vzniká tak i důležitá důvěra mezi zájemci i nabízejícími“, doplňuje Cyril Klepek.
Budoucnost vidí zakladatel Cyril Klepek v globálním tržišti, kde se optimalizují i pomocí umělé inteligence zdroje od původců ke zpracovatelům. I proto se společnost ve velmi krátké době vydala na cestu k základům strojového učení a k expanzi do regionu střední Evropy. „Kromě ekonomické výhodnosti, kdy s námi naši klienti získávají v průměru za své materiály lepší ceny, je důležitou součástí rovněž ochrana životního prostředí. Mnoho společností si dnes začíná uvědomovat, že jejich odpady mají hodnotu, ale zároveň ví, že pokud chtějí něco udělat pro životní prostředí a pro redukci CO2 ve své společnosti, tak odpady jsou tím prvním, co musejí řešit,“ dodává Cyril Klepek. Recyklací jednoho kg plastů je možné totiž ušetřit 2 kg CO2, v případě energeticky náročného hliníku se jedná dokonce o úsporu až 10 kg CO2 na kg. „Fungujeme ve světě, kde je trendem digitalizace. A právě transparentní data a informace o skutečném pohybu materiálů budou hrát prim. I proto si troufám tvrdit, že právě dnes je na novou síť či platformu jednoduše více než správný čas,“ komentuje spuštění tržiště ředitelka z partnerského Institutu cirkulární ekonomiky Soňa Jonášová.