Reklama

Efektivní návrh budovy očima diplomantů – zkušenosti s týmovou prací při zpracování sdílené diplomové práce

Obrázek 1 Pohled na přistavěnou ZŠ
Obrázek 1 Pohled na přistavěnou ZŠ

Zpracování diplomové práce formou sdíleného projektu přineslo dle studentů VUT v Brně nové cenné zkušenosti. Tým tvořený studenty napříč obory spočíval v praktickém nácviku týmové koordinace, orientace v návrhových nástrojích a hlubší pochopení potřeb jiných profesí. Současně si studenti ověřili, že kvalitní výsledek nevzniká izolovaně, ale na základě kontinuální komunikace, respektu k navzájem sdílenému prostoru a ochoty ke kompromisům. Tato zkušenost reflektuje aktuální vývoj ve stavební praxi, kde je koordinace profesí a schopnost práce v digitálním prostředí klíčovým požadavkem. Ukázalo se, že sdílené diplomové práce mohou být efektivním nástrojem nejen k ověření odborných znalostí, ale i k rozvoji profesních dovedností důležitých pro praxi.

Reklama

V současné době, kdy se stále více řeší potřeba udržitelného rozvoje, hrají environmentálně vyspělé budovy klíčovou roli v moderním stavebnictví. Snižování energetické náročnosti, efektivní využívání přírodních zdrojů a minimalizace uhlíkové stopy jsou zásadními aspekty každého nového projektu. Navrhnout udržitelnou budovu je dnes víc než jen volba správného zdroje tepla nebo instalace fotovoltaiky. Znamená to porozumět tomu, jak budova funguje, jak se v ní bude žít a jak se může dle potřeb uživatelů měnit.

Takto pojaté zadání se začalo odrážet v diplomových projektech realizovaných na Fakultě stavební VUT v Brně. Jedním z nich je práce věnovaná rekonstrukci komunitního centra v Malhostovicích, která byla zpracována týmem studentů studujících na studijním programu Environmentálně vyspělé budovy a Stavební inženýrství. Výsledný návrh zaměřený na technická řešení, optimalizaci z pohledu životního cyklu budovy a práci v prostředí BIM. Tento projekt byl oceněn 1. místem v kategorii INHOB (Integrované navrhování a hodnocení budov) na sympoziu Green Way 2025 pořádaném Společností pro techniku prostředí.

Budova jako celek

Obrázek 2 Pohled na zrenovované Komunitní centrum
Obrázek 2 Pohled na zrenovované Komunitní centrum

Projekt řeší rekonstrukci historického obecního domu a návrh přístavby základní školy. Původní objekt je více než 100 let starý, přesto byl v dobrém stavu ze statického hlediska. Konstrukčně šlo o zděný systém s dřevěnými stropy a sedlovou střechou. Přístavba naproti tomu využívala moderní keramické zdivo s dřevovláknitou izolací, velké prosklené plochy, monolitickými stropy a vegetační pultovou střechou.

Zásadní roli v návrhu hrála koncepce technických zařízení budov. Projekt integroval:

  • řízené větrání,
  • integrace obnovitelných zdrojů energie,
  • LED osvětlení s automatickou regulací na pohyb a intenzitu denního světla,
  • provozně nenáročné chlazení,
  • využití srážkových vod.

Navržené technické zařízení budovy zahrnovalo celou škálu systémů s cílem dosáhnout vysoké efektivity, komfortu a udržitelnosti. Větrání je řešeno pomocí dvou VZT jednotek s rekuperací tepla (Atrea DUPLEX Multi), řízených na základě koncentrace CO2. Pro vytápění a ohřev TV jsou použita čtyři tepelná čerpadla vzduch–voda kaskádově zapojená v kombinaci s podlahovým vytápěním. Osvětlení je navrženo jako LED s možností regulace intenzity podle čidel intenzity denního světla a pohybu. Objekt je dále vybaven fotovoltaickou elektrárnou (23,1 kWp), jejíž přebytky jsou v letních měsících využívány pro provoz chlazení nebo pro využití v ostatních obecních budovách, tím je podpořena také komunitní energetika. Dešťová voda je akumulována v nádrži o objemu 10 m3 a využívána pro splachování toalet v novém objektu a závlahu dvorku. Tyto systémy jsou navzájem provázané a řízené s cílem snížení spotřeby energií, vody i emisí. Tento návrh umožnil snížení spotřeby pitné vody o více než 30 %, zvýšení soběstačnosti budovy a významné snížení provozních nákladů.

Obrázek 3 Model TZB zařízení
Obrázek 3 Model TZB zařízení

Týmová spolupráce v rámci sdílené diplomové práce v praxi

Obrázek 4 Obhájení prvního projektu v týmu
Obrázek 4 Obhájení prvního projektu v týmu

Zpracování diplomové práce formou sdíleného projektu přineslo cenné zkušenosti nejen po odborné, ale i organizační stránce. Tým tvořený studenty napříč obory – Marie Odehnalová (Pozemní stavitelství, Technická zařízení budov), Natálie Dreslerová (Kovové a dřevěné konstrukce) a Jakub Ježek (betonové a zděné konstrukce) – navazoval na předchozí spolupráci z bakalářského studia. Díky tomu byl vytvořen funkční tým s osvojenou komunikací a základními dovednostmi v oblasti BIM, což umožnilo plynulý průběh projektových prací.

Každý člen týmu měl jasně definovanou odbornou roli, která byla nezbytná pro komplexní návrh. Klíčová byla schopnost reagovat na změny v návrhu a přizpůsobovat detaily požadavkům ostatních profesí. Koordinace probíhala v prostředí CDE, přičemž sdílení a správa verzí probíhala pomocí IFC formátu.

Spolupráce ukázala výhody i výzvy tohoto přístupu. Mezi hlavní přínosy patří praktický nácvik týmové koordinace, orientace v návrhových nástrojích a hlubší pochopení potřeb jiných profesí. Současně si studenti ověřili, že kvalitní výsledek nevzniká izolovaně, ale na základě kontinuální komunikace, respektu k navzájem sdílenému prostoru a ochoty ke kompromisům.

Tato zkušenost reflektuje aktuální vývoj ve stavební praxi, kde je koordinace profesí a schopnost práce v digitálním prostředí klíčovým požadavkem. Ukázalo se, že sdílené diplomové práce mohou být efektivním nástrojem nejen k ověření odborných znalostí, ale i k rozvoji profesních dovedností důležitých pro praxi.

Obrázek 5 Model Výztuží betonových prvků
Obrázek 5 Model Výztuží betonových prvků
Obrázek 6 Model prvků krovu
Obrázek 6 Model prvků krovu

SWOT ANALÝZA

Silné stránky Slabé stránky
Reálná simulace projektové praxe Časová náročnost sladění mezi profesemi
Ověření životaschopnosti návrhů v souvislostech Omezená svoboda ve vlastní profesní kreativitě
Zkušenost s IFC a verzováním v CDE Nutnost omezit zásahy kvůli stabilitě modelu
Příležitosti Hrozby
Využití zkušenosti při nástupu do praxe Riziko frustrace z nepoměru mezi ambicemi a časem
Budování mezioborových vztahů už během studia Snížená motivace, pokud není tým vyvážený

Rekonstrukce komunitního centra Malhostovice představuje praktickou ukázku udržitelného návrhu veřejné budovy s důrazem na optimalizované TZB, nízkou uhlíkovou stopu a efektivní mezioborovou spolupráci. Výsledky práce potvrzují, že integrovaný přístup k navrhování v BIM prostředí přináší výhody nejen při návrhu, ale i při přípravě budoucích odborníků pro stavební praxi. Metodika sdílených diplomových prací se ukazuje jako vhodný nástroj pro moderní technické vzdělávání a přenos inovací do reálných projektů. A právě v tom má BIM jako metoda i filozofie budoucnost na naší fakultě.

Obrázek 7 Pohled do dvora školy
Obrázek 7 Pohled do dvora školy
Obrázek 8 Ukázková třída ZŠ
Obrázek 8 Ukázková třída ZŠ

 
 

Reklama