logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Situace ve stavebnictví se i nadále zhoršuje

Jak ukazují aktuální výsledky výzkumu společnosti CEEC Research, situace v českém stavebnictví se podstatně zhoršuje. Vyplývá to rozhovorů s představiteli třiasedmdesáti velkých, středních a malých stavebních firem.

Reklama

Kvartální analýza stavu a vývoje českého stavebnictví 07/2009 oznamuje hlubší propad celého odvětví. Sebedůvěra velké části firem se zhoršuje, respondenti jsou omezeni ve svém růstu, mají méně zakázek, než tomu bylo před rokem. "Situace je o to horší, že k těmto změnám dochází s nebývalou rychlostí, na což jsou firmy schopny reagovat jen v omezené míře. A světlo na konci tunelu stále není vidět," komentuje analýzu Kateřina Konečná, marketingová manažerka společnosti KPMG Česká republika.

Propad bude hlubší

Z rozhovorů je patrné, že firmy očekávají výrazně hlubší propad českého stavebnictví, než předpovídaly v dubnu. Před třemi měsíci očekávaly pokles výkonu stavebnictví pro rok 2009 v průměru o 3 %. Nyní je předpokládaný pokles až o 11 %. Před patnácti měsíci přitom respondenti pro dané období počítali dokonce s růstem.

"Do konce roku 2009 jsou předpovědi usnadněny tím, že část roku je již za námi a na určitý počet dalších měsíců mají firmy nasmlouvané zakázky z dřívějšího období. Ohledně předpokládaného výhledu do budoucna jsou však firmy velice opatrné a zdůrazňují značnou omezenost svých schopností předpovídat vývoj po roce 2009," komentuje dále analýzu Konečná.

Krize nutí snižovat prodejní plány

Negativní očekávaní nutí firmy do dalšího snižování prodejních cílů. Výsledky výzkumu ukazují na snížení průměrného plánovaného růstu prodejů o 2,8 % na očekávaný pokles o 6,6 %, čtvrtina firem navíc uvádí předpokládaný pokles prodejů o více než 20 %. Pro období 2010 až 2011 firmy očekávají mírný růst svých prodejů, a to o 1,5 %.

Firmy odpovídaly také na otázky vývoje svého tržního podílu, tedy zda předpokládají, že se jim povede lépe než jejich konkurenci. Přibližně čtvrtina firem nebyla schopna na tuto otázku s odvoláním na rychle se měnící podmínky na trhu vůbec odpovědět. Z dalších odpovědí vyplývá, že 55 % respondentů v roce 2009 předpokládá spíše pokles svého tržního podílu.

Vytížení kapacit klesá, zakázek ubývá

V analýze současného stavu firmy uváděly, že mají své kapacity vytíženy na 82 %, což je pokles o jeden procentní bod za poslední tři měsíce (83 % v dubnu). "Je však třeba brát v úvahu, že v době získání dat (polovina července) se stavebnictví nacházelo ve své hlavní sezóně, což by ve standardních podmínkách naopak mělo znamenat podstatný nárůst vytížení kapacit oproti dubnu, kdy proběhlo předcházející měření. K největšímu poklesu dochází u firem, které na tom dříve byly nejlépe, tj. měly nejvyšší vytížení," upřesňuje výsledky v tiskové zprávě Kateřina Konečná.

Firmy zde také potvrdily pokles počtu měsíců, na které mají nasmlouvané zakázky. Více než polovina (56 %) uvádí, že má méně zakázek než před dvanácti měsíci (v dubnu se jednalo o 33 %). Stejně zakázek má 33 % firem (v dubnu 55 %), a pouze 11 % respondentů potvrzuje, že mají zakázek více (v dubnu 12 %). V průměru mají firmy nasmlouvané zakázky na šest měsíců dopředu (v dubnu to bylo sedm měsíců).

Největším problémem je nedostatečná poptávka

Také v otázce faktorů omezujících růst firem dochází k viditelným změnám. V dubnu uvádělo 85 % stavebních firem, že je jejich růst limitován. V současné době se tento podíl zvýšil až na 100 %. Nejčastěji zmiňovaným problémem již není tvrdá konkurence (nejčastější omezení uváděné stabilně od roku 2007), ale nedostatečná poptávka.

Dalšími faktory, které omezují růst společností, jsou byrokracie, vysoké náklady na práci, nedostatek prostředků k financování vlastních aktivit a tvrdá konkurence. S odstupem pak následují komplikace způsobené zpřísněním podmínek při získávání úvěrů, složitý přístup k dotacím z Evropské unie, problémy s délkou splatnosti faktur, změna struktury v portfoliu zakázek (ubylo větších zakázek a společnosti musejí usilovat i o menší zakázky).

Hlavní prioritou bude zvýšení efektivity fungování

Na které oblasti se budou firmy v průběhu dalších dvanácti měsíců zaměřovat, aby úspěšně prošly krizovým obdobím? Klíčovou oblastí bude podle výsledků výzkumu zvýšení efektivity fungování společnosti (96 % respondentů; hodnoceno jako nejvyšší priorita 6,6 bodu na škále 0-10 max.). Dalšími oblastmi budou optimalizace financování, zkvalitnění výběru dodavatelů, optimalizace nákupních procesů, plánování a projektový management. Jako svoji nejslabší prioritu pak firmy uvádějí akvizici jiné společnosti.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.