Nároky Čechů na vybavení koupelen stoupají, koupelny již nejsou jen na mytí (I)
I. Úvod - zdrojem dat byl průzkum včetně rozhovorů
Společnost Laufen CZ, s. r. o. na základě průzkumu, který uskutečnila v lednu letošního roku potvrzuje pravdivost výroku, že "Koupelna se stává po kuchyni a obývacím pokoji nejdůležitější místností v bytě a její význam roste".
Průzkumy, které byly kombinací kvantitativních a kvalitativních výzkumných metod, zkoumaly názory české populace u 959 respondentů a dále byly prováděny hloubkové pohovory. Cílem výzkumu bylo identifikovat tržní trendy, životní styl a roli koupelen.
II. Výběr z výsledků - trendy obecně
- Výzkumy ukázaly, že ve vybavení domácností koupelnovou keramikou dochází ke změnám.
- Současným trendem je posun funkce koupelny od místa hygieny k místu umožňujícímu i funkci relaxační.
- Nejvýznamnějším faktorem ovlivňujícím rozhodování o vybavení koupelny zůstává pro Čechy nadále cena, ale stále více se prosazuje též kritérium kvality a vzájemná vazba obou kritérií, tedy poměr ceny a kvality.
- V žebříčku preferencí postupuje nahoru i design sanitární keramiky s kritériem kvality.
- Významným faktorem při rozhodování je i snadnost údržby, zákazníci také chtějí vidět keramiku na vlastní oči.
- Rozhodneme-li se pořídit si sanitární keramiku, nejčastěji nakupujeme v hobbymarketech. Na stranu druhou právě zde je nejčastěji kritizován nekvalifikovaný a neochotný personál, obtížné vyřizování reklamací a také sortimentní nabídka.
- Kromě ceny hraje velkou roli i dostupnost obchodu, otevírací doba a služby.
- Jako nejkvalitnější koupelnová keramika je našimi spotřebiteli zmiňováná české produkce.
- Průzkumy potvrdily, že nejznámější značkou koupelnové keramiky u nás je JIKA.
"Ukazuje se, že především pro budoucí investory je velmi důležitým faktorem při rozhodování profesionalita personálu v místech prodeje," uvedl David Penc, marketingový a produktový manažer společnosti LAUFEN CZ, s. r. o "Nezanedbatelnou roli hrají i doplňkové služby, jako je např. doprava nebo vypracování projektu zdarma a také platby na splátky," dodal David Penc.
III. Výběr z výsledků - faktory pro volbu a změny požadavků na jednotlivé zařizovací předměty
Cenové nůžky se u nás stále více rozevírají a postupně dochází k rozdílnému vnímání výrobků mezi obyvateli panelových bytů a těmi, kteří obývají novostavby a rodinné domy. I u prvních zmíněných však se stále rychlejším tempem rekonstrukcí panelových bytů dochází k obměně vybavení panelákových koupelen a růstu nároků na jejich vybavení.
- Pro přibližně 60 % populace má vana nadále klíčové postavení, ale rostou též nároky na její vybavení. Např. je stále více žádána vana s hydromasážními funkcemi.
- Výzkumy rovněž ukázaly, že si vanu napouštíme většinou jednou nebo 2x až 3x týdně. Ženy používají vanu častěji než muži.
- Umývadlo a vodovodní baterie patří v koupelně k nejdůležitějším prvkům, podobně jako obklady a dlažba.
- Rozhodující počet bytů, 78 %, má oddělené WC a při budování nových koupelen jsou oddělená WC preferována.
- Elektronika v koupelně nehraje podstatnější roli. Běžně používáme rádio, ale to většinou bez pevné instalace a ani u budoucích koupelen nepředpokládáme větší využití TV a videa. Převažují problémy rozměrové: není dostatek prostoru pro jejich umístění a také existují výhrady z bezpečnostního hlediska.