Interiérové a fasádní barvy společnosti HET
Společnost HET s.r.o. slaví 15. výročí založení. Díky neustálému růstu výroby a prodejů se z firmy stal jeden z nejvýznamnějších výrobců interiérových a fasádních nátěrů u nás s velmi širokým výrobkovým portfoliem. O společnosti i obchodní strategii hovoří marketingový ředitel společnosti HET Mgr. Jiří Sokol.
Vstup zahraničních firem na český trh - praxe, na kterou jsme si již zvykli. U Vás to ale bylo jinak, že?
Společnost HET vznikla zcela na zelené louce, respektive v malé výrobně v Libochovicích. Bez přispění zahraničního strategického investora nebo jiného partnera z oblasti stavební chemie se během patnácti let dokázala ve svých hlavních komoditách vyšplhat na pozici dvojky domácího trhu.
Zakladatel firmy, pan Trapani, je původní profesí malíř pokojů, což maximálně zhodnotil v celé dosavadní historii společnosti. Velkou výhodou, která firmě pomohla při rozjezdu, byla právě osobní znalost trhu a potřeb profesionálních malířů i požadavků konečných uživatelů nebo hobby-malířů. Když v roce 1991 zakládal čech Daniel Trapani, firmu HET, spol. s r. o., zajišťoval výrobu malířských barev pro úzký okruh svých zákazníků v okolí Lovosic. Dnes je firma HET jedním z největších domácích výrobců interiérových i fasádních maleb a nátěrových hmot.
Na jakých trzích je realizována Vaše produkce?
Kromě stále silnějšího postavení na českém trhu HET také úspěšně exportuje na trhy Slovenska, Bulharska, Polska, Maďarska a Ruska, kde svou pozici také průběžně posiluje.
Značka HET uspěla v konkurenčním souboji s tradičními silnými domácími výrobci i s novými nadnárodními a zahraničními společnostmi. Za patnáct let své historie se vyšplhala z nuly na roční obraty kolem jedné třetiny miliardy korun. Jaký je recept na takový úspěch?
Dosáhnout podobného úspěchu bez nadnárodního zázemí a kapitálu i bez tradice značky a produktů je učebnicovým příkladem českého snu. Recept je velmi jednoduchý - stačí vyrobit a umístit na trhu kvalitnější výrobek za lepší cenu, nebo vyrobit produkty, které zde schází. Přesvědčit obchodní partnery, profesionální malíře, konečné zákazníky, atd. Tento trend neustále udržovat a máte vyhráno!
To zní velmi hezky a jednoduše. Tak jednoduché to ale není.
Několikrát se nám podařilo na trhu najít produktovou mezeru a vyplnit ji vlastním výrobkem vytvořeným přesně na míru potřebám našich zákazníků. Stejným způsobem se snažíme pracovat i dnes.
Když zákazníci žádali kvalitní skutečně bílou interiérovou malbu, vyrobili jsme opravdu nadstandardně bílý nátěr Klasik za přijatelnou cenu.
Důležitá je také naše schopnost rychlé reakce. Myslím, že jednou z našich největších výhod je to, že stojíme blíž zákazníkům než naše konkurence a umíme naslouchat jejich přáním a potřebám. Nenutíme je za každou cenu používat materiály, které vyrábíme levně ve velkém, ale nabízíme široké portfolio výrobků pro běžná i velmi specifická použití.
Jakou roli hraje kvalita a vlastnosti barev?
Díky kvalitním recepturám barev se značce podařilo získat důvěru zákazníků. Velká část domácí populace stále provádí malířské práce svépomocí. Profesionální malíř se sice vyzná ve škále malířských barev, dokáže snáze posoudit, případně sanovat povrch stěn před novou malbou, zdatný kutil ale díky moderním nátěrovým hmotám může dosáhnout také skvělého výsledku. Některé malby jsou citlivější na způsob aplikace než jiné, záleží na receptuře a složení každé malby. Snahou technologů ve společnosti HET je vyrábět "profesionální" barvy nejen pro profesionály, ale také pro domácí kutily. To znamená vyrobit malbu se skvělými vlastnostmi, která nebude náchylná na způsob aplikace.
Přestože je snahou nabídnout barvy s co nejmenší náchylností na špatnou aplikaci, co považujete za důležité sdělení pro zákazníky aby s Vašimi barvami byli skutečně spokojeni?
Přesvědčujeme zákazníky, aby výběru malby věnovali dostatek času a používali výrobky, které přesně vyhovují jejich konkrétnímu řešení. Malba pro běžný byt o ploše 70 m2 nestojí v materiálových nákladech více než 2 - 5 000 korun. Rozdíl v celkových nákladech mezi nejlevnějším a velmi kvalitním matriálem není tak veliký, aby se zákazníci orientovali prioritně podle ceny. Měli by si určitě nechat poradit od proškoleného odborníka a vybrat si malbu podle kvality podkladu a očekávaného způsobu provozu v interiéru. Zatímco cena malby není tak vysoká, práce spojená s malováním a odstraněním nevhodné malby je příliš náročná na to, aby člověk postupoval metodou pokusu a omylu.