Tvůrčí práce je mystérium a dnes lidé čekají na nové podněty, na novou inovaci
V Praze se konalo velmi emotivní setkání – česká premiéra nové koupelnové série Palomba za přítomnosti italských designérů. Článek přináší ve slovech designéra něco ze zákulisí jeho tvorby, zajímavosti o trendech v koupelnách, ale také technická upozornění k novým kolekcím.
Představení v Galerii koupelen Laufen v Praze bylo určeno pro prodejce, kteří mohli nasát atmosféru výrobků a měli dostatek času pro rozhodování, které z výrobků budou chtít do svých koupelnových studií. Veřejnosti budou v plné šíři výrobky představeny v dubnu na stavebním veletrhu v Brně.
1. Originální setkání s designérem
Roberto Plomba: "Vyhýbáme se slovu moderní, protože naše návrhy jsou současné. Důležité je také připomenout, že v dnešní době neexistuje místní kultura. Jsme Italové, pracujeme ve Švýcarsku, pro firmu, která patří Španělům."
30.11.2005 12.23 HOD.- ČESKÁ PREMIÉRA NOVÉ KOLEKCE PALOMBA
Obr. 1
Hlavními hosty setkání byli pánové Roberto Palomba (na Obr. 1 vpravo), hvězda designérského nebe a jeho pravá ruka Federico Santini (na Obr. 1 vlevo). Roberto Palomba je architekt, který se dnes věnuje převážně designu.
Jak jste se dostal k designu?
Děkuji za pozvání, pro mne to je první návštěva Prahy. Praha je velice emoční a jsem okouzlen tímto evropským městem. Ještě jednou děkuji za pozvání a abych se vrátil k Vaší otázce. Naše povolání je úžasná profese, krásné řemeslo, protože nám dává možnost vytvářet věci, které mohou jiní lidé vidět každý den a dotýkat se jich. Když jsem získal vysokoškolský diplom a začal se věnovat architektuře, cítil jsem svým způsobem určité omezení. Je to velká profese, do určité míry exkluzivní a to jí limituje a omezuje. Design naopak má sílu a moc vstoupit do dialogu s mnoha lidmi a zároveň s celým světem. A to mi dává velký pocit energie. My neustále brázdíme svět a každý rok strávíme mnoho času na cestách, ať je to v Číně, Arábii, Americe, Evropě a pokaždé má člověk možnost hovořit s lidmi, sdělovat jim svůj názor a přenášet svou vlastní poezii. Tato práce nám umožňuje výměnu lidských příběhů. To je jeden z důvodů, proč jsem se přiklonil více k designu než k architektuře. Je to pro nás větší zábava.
Kolekce, kterou máme dnes příležitost vidět, je dokonalým příkladem setkání mužského a ženského principu, spolupráce s Vaší ženou Ludovicou Palomba. Výstupy jsou velmi harmonické. Jak Vaše spolupráce funguje, jak se dokážete shodnout? My máme o Italech představu, že jste velmi temperamentní?
Když se člověk nepohybuje v této profesi, ani by nepochopil, kolik bere času rodině, kolik času stráví na cestách, kolik času se potřebuje soustředit. Právě proto naše manželství funguje, že děláme stejnou práci. Co se týče kreativní, tvůrčí stránky je hezké, že máme stejnou představu, ale zároveň protikladnou, co by muž a žena. Začali jsme spolu a nikdy mezi námi neexistovalo já nebo ty, vždy jen my. Práci jsme nerozdělovali na její a mou úlohu, vždy jsme vše dělali spolu. I tato kolekce vyjadřuje rovnováhu mezi oběma našimi stranami, které nemusíme nutně pojímat jako Ludovica a Roberto, mužská a ženská složka jako dva protiklady, protože je to hledání rovnováhy. Věřím, že ve 40 letech muž a žena, architekt a architektka již dospěli k určité rovnováze a dokážou přenést tuto rovnováhu i do koncepcí všeobecného rázu.
Kolekce, kterou tu máme možnost vidět je první kolekce, která nese Vaše jméno. Proč je tomu tak?
Už dříve nás žádali, abychom podepsali určitý výrobek a nazvali ho svým jménem, ale nebyly to výrobky, na které bychom byli až zase tak hrdí, tolik s nimi spokojení jako nyní. Tohle co vidíte zde je skutečně první kolekce, první prezentace, která by se pro nás měla stát nesmírně důležitou a tou nejkompletnější. Hodně jsme se na ní nadřeli, hodně jsme se jí věnovali, protože chceme, aby byla neobvyklá. Část kolekce uvidíte dnes, část ještě v budoucnosti a musím říci, že jsme velice spokojeni s odvedenou prací. Máme určitou již dlouhou zkušenost v tomto oboru a jsme považováni za designéry nechci říci nejdůležitější, ale ty kteří udávají tón. Ale tato kolekce v některých bodech je skutečně unikátní a proto jsme se poprvé rozhodli, že tuto kolekci nazveme svým jménem. Ještě bych chtěl dodat, že pracujeme se společností Laufen již téměř dva roky a cítíme to také jako správnou věc podepsat pro ně tuto kolekci, protože oni jsou skutečnými obry v tomto oboru a my je vnímáme jako dobré partnery pro společnou cestu.
Kde hledáte inspiraci například při tvorbě tohoto setu? Nebo které umyvadlo vzniklo jako první?
Ve skutečnosti neexistuje žádné umyvadlo, které by vzniklo jako první. Když jsme byli osloveni Laufenem abychom tuto kolekci vyprojektovali, první věc, kterou jsme vytvořili byla koncepce, vůdčí linie, nosné kvalitativní linie, které by se pak promítaly do celé kolekce. Tedy takové vazníky, společné elementy, které by mezi sebou korespondovaly a vtiskly tak kolekci určitou samostatnost. Co se inspirace týče, jde o takový fakt i emoční, i iracionální, ale za touto kolekcí stojí 6 věcí, které jsou stejné a zároveň odlišné. My jsme si je totiž očíslovali, nemají jména, ale čísla od jedničky do šestky a jsou hodně odlišné. Tyto detaily jsou plodem stejné strategie, stejného postupu. Konkrétní tvary jsou jen důsledkem této strategie.
U této kolekce jsme chtěli překročit filosofii absolutní geometrie, chtěli jsme vnést něco, co udrží čistou strukturu čitelnou a prostou, ale obsahuje i silnější emoční prvky. V prvním okamžiku absolutní geometrie jsme chtěli zlomit obvyklé pojetí koupelny coby uzavřeného prostoru a vnést architektonické prvky do domácnosti včetně emocí, které keramika může nést. Je jakýmsi sochařským prvkem, něco co vzniká v tekuté formě a teprve pak je mu vtisknut tvar. A my jsme chtěli přenést tuto emoci materiálu do našich koupelen, protože vznikají v tom pojetí, že nemusí nutně být uzavřené do prostoru koupelny a být tak izolovány od zbytku bytu. Proto jsme se snažili najít nějaký systém, kterým bychom sensuální prvek vnesli do bytu. Snahou bylo vytvořit něco, co by bylo živější, harmoničtější. Proto jsme začali jiným natvarováním křivek, aby nebyly tak agresivní zakulacením a oproštěním od geometrické kvadratury čtverců a obdélníků. Okraje, které vidíte pod umyvadly jsou senzibilní a tak vnímáte i tyto prvky zřetelněji. Vznikly proto, aby budily dojem, že se umyvadla vznáší ve vzduchu, že letí, že jsou lehčí, že se vyjímají v prostoru, kde jsou umístěny. První krok byl, že jsme chtěli uvést do krize klasické pojetí tím, že rozbijeme roh, kvadraturu. V této kolekci hledáme kompromis mezi mužským a ženským prvkem a takové nevyjádřenosti někoho, kdo nechce kápnout božskou, něco jakoby utajeného. A náhle vidíme, jak se tyto tvary vyvíjejí v něco, co by uchvátilo, co by bylo opravdu sensuální. Proto jsme vytvořili tuto věcičku - metr šedesát keramiky. Opravdu to zaměstnalo všechny techniky Laufenu. Laufen má již určitou zkušenost v konstrukci velice složitých předmětů, ale tady jsme překonávali neskutečné obtíže, když jsme chtěli dát definitivní tvar tomuto výrobku. Došlo k tomu, že vanová část byla nesymetrická úplně jiným způsobem a bylo opravdu nesmírně těžké udržet požadovaný tvar. Výsledek je výjimečný a v Německu byl ohodnocen jako nejlepší keramický předmět.
Inspiraci je třeba hledat také v tom, že koupelna, která byla pojímána jako něco, co stojí stranou, je nyní chápána jako část životního prostoru. Jedná se o snahu jiného pojetí, jiné logiky. Architektura se mění a to proto, že se mění kultura jejích uživatelů. V našem případě ve smyslu stydlivosti, soukromí. Stále méně lidí vyžaduje například dveře v koupelně. To nám umožňuje sledovat linku stropu nebo podlahy, kdy se snažíme o jakousi kontinuitu. Koupelna nemusí být nutně větší, ale integrovanější do celého bytu. To před nás klade nutnost projektovat takové prvky do koupelny, které mají úplně jinou strategii, jinou formu, jiné tvary.
Toto nové chápání se jistě projeví v koupelnách bytů, které byly postaveny v poslední době nebo se právě staví, ale co s koupelnami ve starých bytech?
Především by bylo třeba přestat vnímat koupelnu jako škatuli, která poskytuje nějaké služby. Je třeba ji zakomponovat do architektury celého bytu. Je třeba přijmout koncepci, že se tam žije, že tam trávíme čas. První úkon, který můžeme provést ve smyslu větší integrace je klást větší důraz na materiály, které tam použijeme a jejich kombinace. Každý architekt má určité finty, například my velice často neuzavíráme poslední část zdi - tu nejvyšší. Velice často zachováváme kontinuitu stropu, což dává iluzi větší prostornosti. Po pravdě - vždy hrajeme o prostor.
Například v jižní Evropě a v latinských zemích, když děti vyrostou a vyletí z hnízda, tak se byt náhle uvolní. Není třeba mít místnosti prázdné, ale je vhodné byt překoncipovat a poskytnout koupelnám větší místo. Nabízí se využití multifunkčních sprch, umístění dvou umyvadel, nebo i celých dvou koupelen - proč ne. Věřím, že velká část úspěchu mého manželství stojí na tom, že máme dvě koupelny. Každý tam může odžívat svůj prostor, své soukromí. Myslím, že mít dvě koupelny v domě je dobrý způsob využití prostoru, když děti již odešly. V poslední době také technologie umožňují větší tvářnost spotřebičů, prvků a činností, které vytvářejí příjemné životní prostředí.
Mají architekti nějaké noční můry? Například hercům se zdá, že zapomenou text. Zdálo se Vám někdy, že se například v umyvadle neudrží voda nebo něco podobného?
Ne. Ne. Takové problémy nemáme. Ve chvíli, kdy jde výrobek do výroby je již otestován a noční můry nemáme. Ve výrobce vkládáme velkou důvěru. Co jsou naše noční můry? To jsou výrobky, které jsou mimořádně složité a inovativní. Člověk vytváří stále nové a nové prototypy a stále to není ono. Člověk ví, že je již skoro v cíli. Ví, že tvar je správný, koncepce je správná, ale když se na to podívám, vím, že tomu něco chybí. Až do chvíle než se na to podívám a je jasné - to je ono, tak mohou nápady strašit i ve snu, člověk to vidí kudy chodí, pořád to má před očima. V našem případě to byly dvě nebo tři věci, které byly noční můrou. Pamatuji se na židli a postel, kterou jsme vytvářeli asi před třemi lety a stále to nebylo ono. Nakonec jsem vše zahodil.
Obr.2 - "Tato mísa nám dala najvíce práce", říká R.Palomba |
Obr. 3 - Když designér vypráví, je jasné, že je na výsledek pyšný a má jej rád. |
Představení umyvadel Palomba
Obr. 4
Na tomto místě galerie přítomní reagovali okamžitě a skutečně pozitivně. Jedná se skutečně o designovou záležitost. Plnou emocí a nádhernou (Obr. 4). V tiskových materiálech je uvedeno: "Ačkoli záměrem je statické působení, odráží vlastní design syntézu racionálních, poetických a přírodních tvarů. Tvary umyvadel jsou ladné, jakoby splývaly s vodou. V mnohém připomínají zátoky a mořské útesy formované tisíciletým působením mocné přírody. Kolekce Palomba má v sobě zakódovánu silnou symboliku i poetickou expresivitu a jejím důležitým prvkem je harmonie kontrastů."
Obr. 6
Umyvadlo je v provedení 160 a 80 mm, není v levém a pravém provedení. Umyvadlo je vybaveno hranou, což umožňuje umyvadlo doplnit nábytkem přímo na umyvadlo navazujícím. Umyvadlové mísy Palomba - lze použít jako zapuštěné, polozapuštěné (Obr. 5) nebo volné. Je třeba předem vyjasnit použití umyvadla, protože účelu odpovídá zabroušení hran. Umyvadlové mísy mohou být rovněž pro baterie tříotvorové, jednootvorové i bez otvoru. Umyvadlové mísy nemají přepad a používá se k nim průtoková zátka Living. Na umyvadla nepasují zátky Roca, problém by byl se vzdáleností od stěny.
Velká umyvadlová mísa (viz Obr. 6) je masivní a těžká, proto musí být vždy zavěšena na stěnu. Lze použít baterii jak tříotvorovou, tak jednootvorovou. Je možné použít i dvě baterie a používat mísu jako dvě umyvadla. V galerii koupelen bylo umyvadlo efektně doplněno volným nábytkem s povrchem z dýhy se speciální úpravou, hliníkovými lištami a dalšími zajímavostmi, například s pomalými dojezdy.
Technické detaily umyvadel kolekce Palomba (str. 22 + str. 23 z katalogu)
Ceník Novinky 2006 (doporučené maloobchodní brutto ceny v Kč bez DPH platné od 1.12.2005) (str. 3 + str. 4 ceníku)
Představení kolekce FORM
Představená kolekce Form má jednotící znak vodopádu - zaoblenou hranu, která se opakuje na všech výrobcích této řady.
Umyvadla (Obr. 7) jsou hranatá, se specifickou vlnou 70, 65, 60, 55 a umývátko 45 mm. Tato umývátka jsou neprodávanějším typem v západní Evropě. Důležité je upozornění, že u umývátka je viditelný sifon. Umyvadla mohou být doplněna polosloupem, sloupem nebo může zůstat sifon volný, kombinace s chromovým sifonem vypadá velmi zajímavě. Umyvadla mohou být doplněna chromovým držákem na ručníky (ve dvou velikostech), který je připevněn přímo na keramiku. Umyvadla (90, 120 a 150 mm), od velikosti 120 mm (Obr. 8) jsou umyvadla řezatelná, jsou i v provedení s chromovými nohami a s odkládacími plochami z umělého kamene ve dvou barevných provedeních (Obr. 9). Umyvadla jsou ve dvou barevných provedení - bílá a pergamon.
Součástí kolekce jsou samozřejmě Kombi WC, závěsné WC a bidety (Obr. 10). Designové řešení vytváří horní linie zaoblené a spodní linie hranaté. U Kombi WC je, v případě zadního nebo bočního připojení, součástí vnitřní plastová nádržka, u spodního připojení tato plastová nádržka proti orosení není. WC mají uzavřený vodní kruh. Sedátka jsou buď klasická duroplastová s antibacem uchycená na kovové trny nebo sedátko standardní.
Obr. 11
Kolekce překvapí zastoupením akrylátových van a sprchových vaniček. Akrylátové výrobky nejsou běžnou součástí nabídky Laufen. Nyní nabízené vany jsou designovým prvkem k doplnění sortimentu, proto nelze nabídku srovnávat například se sortimentem značek jako Riho, Ravak apod. Vana je nabízena s bočním panelem v kombinacích levá, pravá a do U. Správná volba typu je velmi důležitá vzhledem k tomu, že rohy určené do prostoru jsou zaoblené, zatímco roh u stěny je rovný. Vana je v provedení samonosném (viz Obr. 11) nebo k zabudování. Na objednání je možné dodávat s antibakteriální povrchovou úpravou. Hydromasáž u těchto van není k dispozici. Sprchové vaničky 80, 90, 100 a čtvrtkruhové mají antibakteriální úpravu standardně, odpad 90 mm. Na vaničkách upoutá nejen velmi malá výška, ale i tvar krytu odpadu.
Vana Alessi v rozměru 188 cm končí k 31.3.2006, ale připravujeme vanu 204 cm a připravujeme rovněž hydromasáž. Velmi působivým detailem je přední tvarovaný panel z jednoho kusu. Panel nedosahuje až k podlaze, vzniká tak prostor pro odvětrání hydromasáže.
Kolekce je skutečně zvláštní a přeci jen trochu rozporuplné reakce přítomných doplnila zástupkyně společnosti Laufen: "Když jsme kolekci poprvé uviděli, brali jsme ji i my s určitým nadhledem, dnes můžeme říci, že tato kolekce je tzv."láska na druhý pohled".