logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Martin Kniha: Tradice bez kvality je Vám k ničemu

Rozhovor s ředitelem společnosti Licon Heat s.r.o., která je výrobcem otopných těles značky Licon. Ředitel společnosti Martin Kniha říká: "Dnes mám pocit, že projektant má ve svém PC pouze desková otopná tělesa, je to pro něj zaběhnuté a nemusí se nic nového učit. Ale výsledný efekt v některých případech působí jako "pěst na oko". Asi ne vždy za to může projektant a mnohdy je věcí investora, na kolik si cení sladění interiéru."

Reklama

TZB-info: Značka Licon je na trhu nováčkem, přesto navazujete na dlouhou historii.

Martin Kniha: Ano, naše společnost Licon Heat s.r.o. navazuje na tradici a historii výroby otopných těles po firmě Likov. Likov začal s výrobou otopných těles již v roce 1968 a tato tradice nás zavazuje. Bohužel ne vždy je vše tak, jak si člověk představuje, proto je třeba alespoň v krátkosti říci pár slov o historii výrobního družstva LIKOV po roce 1990.

Výrobní družstvo Likov je příkladem špatně provedené privatizace. Do roku 1990 to byl leader na trhu s otopnými tělesy, výroba se plánovala na měsíce dopředu, družstvo hospodařilo se ziskem, v roce 1987 se zkolaudoval nový výrobní závod v Liberci, slovy klasika "samá pozitiva". Po roce 1989 přišlo rozprodávání majetku, špatné smlouvy, soudy a na konci toho všeho zhruba v roce 1995 byla firma bez peněz a výrobního programu. Tehdejší představenstvo a vedení družstva se dopustilo mnoha závažných chyb. Například místo rozvoje výroby otopných těles se po roce 1990 soustředilo na kovovýrobu - zejména výrobu dvoukolových kárek pro zahraniční zákazníky, kteří sice několik let stabilně zboží odebírali, ale pak jaksi zapomněli zaplatit a slehla se po nich zem. Výroba otopných těles pozvolna skomírala a Likov přepustil svoji pozici na trhu konkurenci.

V druhé polovině devadesátých let byla snaha Likov zachránit vývojem nových typů radiátorů a rozšířením výrobního programu. Objem prodeje dlouho stagnoval, ale pak se přeci jen začalo dařit a prodej začal meziročně narůstat v řádech desítek procent. To bohužel neřešilo situaci předluženého Likovu. Proto byl na majetek družstva prohlášen konkurz. Vzhledem k tomu, že družstvo bylo v tu dobu již ziskové, nebylo třeba podnik ihned zavírat. Správce konkurzní podstaty rozhodl o pokračování výroby a prodeji živé části novému majiteli.

Novým majitelem se stala firma LICON Heat s.r.o. Naším záměrem je výrobu po technické stránce inovovat a rozšířit. Majitelé společnosti mají zájem o dlouhodobou prosperitu společnosti, což dokazuje investice do kompletní obnovy výrobní linky. Otopná tělesa budou vyráběna za použití nejmodernějších technologií, které budou umožňovat rozšíření výrobního programu, zajistí vysokou jakost výrobního zpracování a kvality výrobků. Hlavním účelem této investice je ovšem zvýšení výrobní kapacity a tím i minimalizace dodacích lhůt.

TZB-info: Jakou úlohu podle Vás ve výrobě otopných těles hraje tradice?

Martin Kniha: Pro úplně novou značku by bylo zřejmě velmi nákladné dostat se do povědomí, obzvlášť dnes, kdy se skulinky na trhu hledají těžko. Proto je dobré mít za sebou nějakou historii a mít na co navázat. Zároveň si ale myslím, že k tradici musí patřit i dobré a kvalitní zboží. Tradice bez kvality je Vám k ničemu.

Nás tradice LIKOVu zavazuje. Přesto naše marketingová strategie do budoucna nepočítá s používáním této značky, ale bude používána značka LICON. Název LICON byl zvolen úmyslně podobný Likovu. Vzhledem k novým výrobkům, nové technologii, inovovanému designu bude nová značka nahrazovat starou.

TZB-info: Jak byste charakterizoval postavení společnosti Licon mezi ostatními výrobci a dodavateli v ČR? Máte nějaké speciality a chcete se zaměřit na nějaký segment trhu?

Martin Kniha: Rád bych viděl naši společnost v horizontu do pěti let jako leadera trhu s konvektory, který bude mít i významný podíl na evropském trhu. Myslím, že předpoklady k tomu máme více než dobré.

Segment trhu je jasný. Chceme rozvíjet již zaběhnuté typy výrobků - podlahové konvektory s přirozeným prouděním vzduchu PK i s nuceným prouděním PKVT, soklová otopná tělesa tzv. lavice OL, nástěnná tělesa OK. Asi největší možnosti rozvoje vidím u podlahových konvektorů v jejich možnosti zároveň topit a chladit a postupně tuto možnost mít i u ostatních typů.

TZB-info: Jak se díváte na úlohu vzhledu otopného tělesa vzhledem k stále rostoucím požadavkům na detaily a celek interiéru? Jak Vaše otopná tělesa obstojí v atypických interiérech?

Martin Kniha: Často se setkávám s názorem "Dejte mi tam něco, co není jako Korado". Dnes mám pocit, že projektant má ve svém PC pouze deskové radiátory, je to pro něj zaběhnuté a nemusí se nic nového učit. Ale výsledný efekt je v některých případech z hlediska designu a interiéru nepovedený a působí jako "pěst na oko". Asi ne vždy za to může projektant a je to věcí investora, na kolik si cení sladění interiéru.

Máme několik zákazníků, kteří realizují stavby pro "horních deset tisíc". V těchto stavbách se nám daří umísťovat naše výrobky, např. nástěnná tělesa OK. Jejich cena je o pár stokorun vyšší než u deskového radiátoru, ale výsledný efekt je ten, že interiér je originální. Není to "masovka".

Naše snaha je vždy vyjít maximálně vstříc požadavkům zákazníka. Rádi vyhovíme přáním a požadavkům, pokud to je možné z hlediska technologie a ceny. Otopná tělesa LIKOV prokázala v minulosti, že snesou srovnání s nejnáročnějšími interiéry. Např. rekonstrukce Sovových Mlýnů v Praze, které jsou vytápěny našimi tělesy, jsou toho důkazem.

TZB-info: S jakými zajímavými realizacemi jste se v poslední době setkal?

Martin Kniha: Jak bylo řečeno před chvílí, velmi zajímavou realizací byla rekonstrukce Sovových Mlýnů v Praze. Ze zahraničních bych se rád pochlubil dvěma realizacemi v Dánsku. První je projekt Operahaus. Je to obrovská stavba kulturního charakteru v Kodani. Rozpočet stavby je v přepočtu cca. devět miliard Kč!! Naše společnost dodala na tuto stavbu otopné registry OR. Zajímavostí je, že tuto celou stavbu financuje majitel spediční společnosti MAERSK a po dostavbě ji daruje za jednu dánskou korunu dánské královně.

Další zajímavou realizací z hlediska objemu a prestiže je stavba komplexu dánského rádia a televize. Sem dodáváme podlahové konvektory PK. Získání této zakázky nás hodně poučilo. Náš zákazník přicházel s neustále novými požadavky na řešení detailů a přiznám se, že už jsme toho měli chvílemi dost. Pro nás to byly naprosto malicherné požadavky, kterých si nikdo ani nevšimne a jejich zrealizování nebylo vždy jednoduché. Jsem opravdu rád, že jsme to dokázali právě my. Je třeba si uvědomit, že do tohoto tendru byly zařazeny snad všichni konkurenti z celé Evropy.

TZB-info: Je to zajímavé téma, navrhuji si o těchto projektech popovídat v článku Pozvánka na stavbu (článek vyjde 12.6.2004 - pozn.red.). Souhlasíte?

Martin Kniha: Velmi rád.

TZB-info: Jaký máte názor na současnou úroveň projektové dokumentace a jak hodnotíte současné postavení projektanta ve Vašem oboru?

Martin Kniha: Myslím, že to je velmi rozdílné. Stále se objevují montážní firmy v roli projektanta a realizátora. To možná ušetří investorovi pár tisíc, ale... Setkal jsem se několikrát s takovýmito realizacemi a je s podivem, jak zvláštně někteří montážníci pochopí funkce konvektorů.

Na druhé straně u větších staveb již dnes převažuje profesionální a zodpovědný přístup všech zúčastněných. Obecně je postavení projektanta samozřejmě důležité. On zaručuje to, aby se v domě jeho obyvatelé cítili dobře. Proto i my spolupracujeme s ČKAIT a pořádáme různá odborná školení zejména pro projektanty TZB.

TZB-info: Jak hodnotíte současnou úlohu odborných velkoobchodů v segmentu prodeje otopných těles?

Martin Kniha: Jistě je důležitá. Pro nás výrobce je to důležitý článek obchodního řetězce. Obvyklým problémem mezi výrobcem a velkoobchodem je výše skladových zásob a poskytnutá sleva. V této souvislosti vidím nesrovnalost ve výši marže, která zůstává velkoobchodu. Velkoobchod většinou prodává montážní firmě se ziskem menším než 5%. Pro nás výrobce je nezajímavé, aby velká část velkoobchodní marže zůstala montážní firmě, která pro nás nic neudělá. Ideální stav by měl být, že alespoň polovina marže zůstane velkoobchodu. Ten by měl větší prostor pro reklamu, marketing apod. To je ale často diskutovaná otázka a žádný recept, jak se k tomuto stavu dostat, zatím není. Je to ale otázka času.
Závěrem chci říci, že naše společnost má v ČR hustou síť velkoobchodních zastoupení. S obchodními partnery pořádáme též školení, výstavy apod.

TZB-info: Jak se Vás konkrétně pozitivně nebo negativně dotkne vstup ČR do Evropské unie?

Martin Kniha: To ukáže čas, ale jsem přesvědčen, že pozitivně. Už nyní je export do zemí EU jednoduchý, zrychlila se přeprava, výrazně ubylo celních formalit atd.
Naším záměrem je posílit naši pozici na evropských trzích a vstupem do EU se vše stává jednodušší. Alespoň po právní a legislativní stránce.

TZB-info: Na webových stránkách máte upoutávku - Očekávejte změny - můžete prozradit alespoň něco ze svých plánů?

Martin Kniha: Upoutávka byla připravena v minulosti a v podstatě měla zákazníkům říci, že se něco chystá.
Asi hlavním úkolem je zmíněná modernizace výrobní technologie. Dali jsme si na ní opravdu záležet a moc se těším, až ji spustíme. Například výměník tepla bude naprosto nové konstrukce a přinese proti dosavadnímu typu zvýšení tepelného výkonu o 10% a možná ještě o trochu víc. To nám ukáží až zkoušky. Dále moderní linka na práškové lakování atd. Určitě po otevření a spuštění linky budeme dělat exkurze a už teď Vás zvu stejně jako všechny čtenáře.

TZB-info: Značka Likov byla tradičním vystavovatelem na největším odborném veletrhu Aqua-therm v Praze - budete pokračovat v této tradici?

Martin Kniha: Samozřejmě. Letošní ročník bude pro Licon první a podle toho bude naše expozice i vypadat. Chceme se představit v tom nejlepším světle.

Ing. Dagmar Kopačková, TZB-info: Děkuji za rozhovor i pozvání do nové výroby.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.