Poznámky z konference "Změny v kvalifikaci a celoživotním vzdělávání v oboru instalatér a topenář..."
Konferenci pořádal SPTZ 17.6.2003 v novém sídle HK ČR. Nosné přednášky první části o vzdělávání v oboru instalatér a evropské legislativě měli hosté ze SRN - Bruno Schlifke - prezident ZV SHK (centrální spolek pro sanitu, vytápění a klima) a generální ředitel Michael von Bock und Polach. V navazující 2. části zástupci distribučních společností (Walter Schmees - RWE GAS a Ing. Neubauerová - Pražská teplárenská) přednesli zajímavé teze z aktuální profilace svých společností na trhu. Ve třetí části konference seznámil účastníky viceprezident AMF (asociace montážních firem) se strukturou sdružení v rámci EU, která působí v oboru TZB a může být ekvivalentem SPTZ a AMF. V této části konference jsme měli také příležitost nabídnout portál TZB-info jako zajímavou pomůcku pro vzdělávání pedagogů i pro samotnou výuku.
Dále uvádíme poznámky z jednotlivých přednášených bloků:
1. probíhající změny ve vzdělávání v SRN (B. Schlifke)
Na konferenci zazněly podrobné informace o organizaci výuky oboru TZB v Německu - viz níže, která směřuje k výuce v novém učebním oboru "montér technických zařízení" se záběrem přes, nyní u nás samostatné, specializace sanitu, topení, plyn, elektro, regulaci. Vznikne tak univerzální odborník "technik domu".
Z přednesených informací k nově zaváděnému systému vzdělávání v SRN:
Nově zaváděný systém vychází ze skutečnosti fungujících mistrovských zkoušek a tovaryšských zkoušek s navazující 10-ti letou praxí, které jsou podmínkou pro samostatnou firmu a zároveň ze skutečnosti, že v SRN je zaznamenán v oboru TZB výrazný úbytek kvalifikovaných pracovníků, stejně tak, jako úbytek žáků. Záměrem nového systému je zlepšení úrovně stávajících, v menší míře kvalifikovaných, pracovníků a doplnění znalostí těch, kteří mají úzkou specializaci. Důraz je kladen na zajištění výuky takovým způsobem, který bude co nejvíce omezovat pracovní výkon, tj. výuka e-learningem nebo ve večerních hodinách a získávání praktických dovedností přímo při zakázkách. Další vzdělávání je krokem z kruhu: špatná práce - málo peněz - ve firmě nejsou prostředky na další vzdělávání atd. Výuka musí probíhat modulárním způsobem - jednotlivé moduly jsou monotématicky zaměřeny. Po absolvování 3-4 modulů obdrží účastník certifikát ZV SHK. Získání certifikátu není podmíněno složením žádných velkých zkoušek a na vzdělávání se budou podílet zástupci jednotlivých firem. Je třeba upozornit, že moduly nabízejí informace i pro v oboru zkušené mistry - např. majitele firem - a to např. v oblasti marketingu, ekonomiky a legislativy. V SRN zatím běží moduly jako kompletní koupelna, decentrální klimatizace, bezbariérová koupelna, centrální sběr prachu, nově jsou připraveny bioplyn, zabezpečení, fotovoltaika, připravuje se celá řada dalších, např. štěpka.
|
Všechna pravidla v EU musí respektovat svobodný a rovný přístup na trh. Národní předpisy musí být porovnány s evropskou legislativou a dány s ní do souladu (harmonizace právního řádu EU). Pravidla jsou zařazena do 5 sektorů, které stanovují prahové hodnoty:
|
**) Na portálu TZB-info je zveřejněno např. jedno z nových pravidel: Nařízení 2002/91/EC Evropského parlamentu a rady z 16. prosince 2002 o energetickém provedení budov
3. Nový přístup RWE GAS ke spotřebiteli (W. Schmees)
Došlo ke zcela zásadní změně marketingu RWE Gas v ČR, která se bude stále více projevovat v důrazu na spolupráci s partnery na trhu. Všechny distribuční společnosti se snaží o férovou cenu, odborné znalosti a dostupnost, RWE Gas zahájila profilaci od konkurence tím, že tato značka bude u zákazníků známá. Jedině zde chápou zástupci firmy možnost posílení tržních šancí. Heslo "náš zákazník nechce plyn, ale teplo" , které na konferenci zaznělo, představuje symbol skutečnosti, že RWE Gas chápe nepostradatelnost spolupráce s těmi, kteří montují a projektují zařízení pro odběr plynu. Cílovou skupinou se stávají projektanti, architekti, montážní firmy. Trh nabízí celou řadu možností kooperace - účast na výstavách, seminářích, doprovodných a odborných programech, účast na energetických projektech, inzerce v odborném tisku apod. RWE Gas usiluje o dlouhodobou tržní spolupráci a zlepšení image.
4. Postavení PT na trhu a realizace výběrových řízení (Ing. Neubauerová)
Pražská teplárenská se stala transparentní společností s významným podílem na trhu. Společnost má pro zadávání zakázek podrobná pravidla, která specifikují požadavky na dodavatele, např. procentuální rozsah prací, které zabezpečuje dodavatel sám a které může zajistit subdodavatelsky, firemní strategií je preference českých firem. ***)
***) S Ing. Neubauerovou připravujeme rozhovor, ve kterém budou uvedeny další podrobnosti.
5. Uplatnění portálu TZB-info v rámci nových požadavků na vzdělávání (Ing. Kopačková)
Portál TZB-info je nezávislým odborným internetovým portálem, který vznikl s myšlenkou propojení odborných znalostí z oblasti TZB a možností internetu. Vznikl tak prostor, který nabízí informace z oblasti technických zařízení budov na rozdíl od tištěných učebnic v souvislostech, s možností vyhledávání vazeb a především neustálé aktualizace. Ctíme oborové zaměření informací, a proto je portál na rozdíl od obecných internetových vyhledávačů (např. Seznam) efektivnější. Využití všech služeb portálu TZB-info (odborné články, SW pomůcky, TZB-adresář, TZB-katalog výrobků, Kalendář akcí atd.) je pro návštěvníky zdarma, což je pro školy jistě významnou skutečností.
Kvalitní výuka je v první řadě požadavkem na neustálé vzdělávání samotných pedagogů. Ti mohou ocenit právě informace o nových technických řešeních, novinky ve výrobcích, aktuality v legislativě a rovněž mohou využít možnosti publikovat články. Zvýšení prestiže učitelů a školy je jistě také jednou z důležitých otázek nových přístupů k výuce a důležitým faktorem při "boji" o studenty.
Využívání portálu TZB-info přímo ve výuce je rovněž aktuální. Je zcela zřejmou skutečností, že počítačová a internetová gramotnost je dnes zcela standardní součástí vzdělání. Portál TZB-info používá v prostředí internetu a PC standardní technologie a zásady práce s portálem TZB-info jsou obecně platné. Lze tedy výukou práce s portálem pokrýt výuku používání jak PC, tak internetu a to na praktickém příkladu, v rámci informací z oboru a bez dalších finančních nároků. Používání SW pomůcek na portálu TZB-info (např. návrh izolace potrubí, návrh expanzní nádoby, návrh dimenze potrubí, porovnání nákladů na vytápění, technická data materiálů aj.) může být přímo náplní již ve stávajících osnovách uvedené výuky na počítačích. Skutečnost, že SW pomůcky portálu TZB-info jsou zdarma, znamená pro žáky výhodu, ať přijdou do jakékoliv firmy, tyto pomůcky mohou vždy využít bez ohledu na to, jaké a zda vůbec firma využívá jiné koupené SW vybavení.
Na závěr je třeba zdůraznit, že portál TZB-info jako podporu školám nabízí možnost zveřejnění informací o školách i jejich aktivitách zcela zdarma. Příkladem může být např. mediální partnerství soutěže Slunce před tabulí.
Závěrem
Na konferenci byla bohatá účast zástupců jednotlivých škol, která potvrzuje, že školy mají zájem o nové informace a požadavky trhu, které by měly zobrazit ve výuce. Chápou, že výuka se musí vyvíjet s ohledem na požadavky trhu a že problémy s odbornou kvalitou žáků je třeba řešit. I v závěrečné diskusi však z jejich strany zaznělo, že konference v této oblasti nepřinesla mnoho nového. Je třeba si uvědomit, že německý model je sám v začátcích, že v jiných zemích fungují modely jiné a především, že jakákoliv změna v procesu vzdělávání je dlouhodobá, její důsledky se projeví až po několika letech a zároveň je zahráváním si s osudy lidí, jejich odborným uplatněním na trhu práce a tím budoucím hospodářským postavením naší země. Mně samotné také připadá, že ve věci změn vzdělávání by měla proběhnout širší a především pracovní a odborná diskuse zástupců škol a prostředí českého trhu. A příležitosti by k tomuto měla vytvářet zcela jednoznačně odborná společenstva a cechy, které by se také měly - tak jako v SRN - zásadním způsobem podílet na stanovení nových požadavků. V návaznosti na uskutečněnou konferenci je třeba zdůraznit, že souhlasím s tím, že nový model vzdělávání by měl maximálně umožnit uplatnění našich pracovníků také v zahraničí a to nejen v Německu, ale v podmínkách celé EU.