logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Vláda intenzivně vyjednává u EK výjimku pro 10 klíčových dopravních staveb

Dnes schválila novelu zákona EIA, který má předejít riziku jejich zdržení. Ta má umožnit získání stavebního povolení u 10 projektů, bez toho aniž by u těchto projektů musel být opakován proces EIA.

Reklama

Všechny tyto projekty mají vydané stanovisko EIA podle předvstupního zákona EIA z roku 1992, zároveň jsou ale pro Českou republiku natolik klíčovými stavbami, že pro ně vláda vyjednává výjimku z opakování procesu EIA v Evropské komisi. Všechny záměry jsou současně připravené tak, že po vydání stanoviska dle novely budou moci okamžitě vstoupit do procesu vedoucího k získání stavebního povolení.

„Rychlá implementace části nové legislativy nás zase posune o kus dál. Novela zákona EIA totiž umožní vybraným projektům běžet ve speciálním režimu a získat tak výjimku z opakování procesu EIA. Jedná se o stavby, které se nacházejí na transevropské silniční a železniční síti a budou financovány z evropských fondů. Samozřejmostí je souhlas Evropské komise, který je nezbytný pro udělení výjimky u všech těchto projektů. Považuji ale za velmi nadějné, že nová právní úprava je schválena vládou a bude následně předložena na nejbližší schůzi poslanecké sněmovně ke zrychlenému projednání,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Evropská komise čekala přes 10 let na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropským právem. To se současné vládě podařilo v loňském roce. Ani Evropská komise ani české soudy však již neuznávají stanoviska EIA u projektů, které získaly stanoviska EIA podle zákona starého více než 20 let. Proto je nutné u takových záměrů proces EIA zopakovat, a to zejména s ohledem na posouzení vlivů záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví podle platné evropské směrnice. U 10 projektů však česká vláda v Evropské komisi vyjednává výjimku.

Předložená právní úprava umožní rezortu dopravy pokračovat v procesu získávání stavebního povolení pro níže uvedených 10 klíčových dopravních staveb tak, aby jejich stavba mohla být zahájena ve stavební sezoně 2017. Jde o stavby, které jsou součástí transevropské sítě, bylo jim do března roku 2015 vydáno územní rozhodnutí, disponují souhlasným stanoviskem EIA právě podle zákona z roku 1992 a jsou přímo stanovené nařízením vlády. U těchto projektů bude moci MŽP vydat platné stanovisko, pokud budou samozřejmě naplněny požadavky současné legislativy na ochranu životního prostředí a zdraví lidí.

Seznam 10 klíčových staveb, u kterých vláda vyjednává výjimku v EK:

  • D3 Obchvat Českých Budějovic
    (D3 0310/I Úsilné - Hodějovice a D3 0310/II Hodějovice - Třebonín)
  • D6 obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
    (D6 Lubenec, obchvat; D6 Řevničov, obchvat; a D6 Nové Strašecí - Řevničov)
  • D48 Frýdek Místek, obchvat
  • D35 Opatovice - Ostrov
    (D35 Opatovice nad Labem - Časy a D35 Časy - Ostrov)
  • D49 Hulín - Fryšták
  • D55 Otrokovice obchvat JV
  • D11 1106 Hradec Králové – Smiřice
  • I/11 Ostrava, prodloužená Rudná
  • D1 0136 Říkovice – Přerov
  • Modernizace železniční trati Sudoměřice – Votice
 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.