Razicí štít se dnes proboural do budoucí stanice metra Petřiny
Obří razicí štít, který razí prodloužení pražského metra A z Dejvické do Motola, se dnes proboural do budoucí stanice Petřiny. Ze staveniště na Vypichu tak prorazil za tři měsíce 500 metrů. Novinářům to řekl David Cyroň ze společnosti Metrostav, která metro společně s firmou Hochtief CZ staví. Metro by v novém úseku mělo začít jezdit v roce 2014.
Štít pojmenovaný Tonda bude nyní po kolejích přetažen prostorem budoucí stanice. "V polovině září vyjede směrem do Veleslavína, kam dorazí na přelomu listopadu a prosince," uvedl Cyroň. Ražba tamní stanice začala minulý týden.
Zde sledujte video s celým záznamem proražení štítu
Aby se mohla budoucí stanice Petřiny začít stavět, Metrostav vyrazil přístupovou štolu Markéta. "Jinak bychom museli stanici budovat až poté, co jí projedou štíty. Nyní jsme již v předstihu," řekl ČTK Jan Prosr z Metrostavu.
Metro budují dva razicí štíty. Druhý, který nese jméno Adéla, by měl do stanice Petřiny dorazit v září. Štít Tonda byl na staveništi na Vypichu smontován letos v dubnu, Adéla zhruba o dva měsíce později. Každý razicí štít za sebou táhne "vlak“ technologického zázemí, které měří přes sto metrů. Vytěženou horninu odváží hotovým tunelem až na Vypich dopravník. Mezi stanicemi Veleslavín a Červený Vrch bude technologie obou štítů přemontována a zázemí bude končit ve stavební jámě na Veleslavíně.
Z ní stroje prorazí tunely přes stanici Červený Vrch do Dejvické. Tam budou hlavy štítů rozebrány a v noci přepraveny po kolejích metra do depa Hostivař. Razicí štíty totiž zároveň budují železobetonové ostění, takže průměr tunelů za nimi je menší než profil hlavy stroje. Technologické "vlaky“ budou odpojeny a vytaženy ke stavební jámě, která vzniká v Kanadské ulici u Hadovky.
Prodloužení metra A se v současné době buduje i na dalších místech. Nedaleko budoucí konečné stanice Motol stavbaři pracují na plánovaném dočasném konci trasy. V těchto místech vybudovali rozlehlou stavební jámu, ze které již bylo vyraženo více než 200 metrů dvoukolejného tunelu, do kterého budou vlaky zajíždět a přes výhybky se vracet do trasy. U tunelů bude umístěn i objekt, který zajistí odvětrávání této části metra za provozu. "Ze stejné jámy se může, pokud bude politická vůle a ekonomické možnosti, pokračovat v ražbě dále směrem na Bílou Horu a na ruzyňské letiště," poznamenal Prosr.
U motolské nemocnice se buduje stanice, která bude podchodem pod Kukulovou ulicí propojena přímo s nemocničním areálem. Z Motola se zároveň razí dvoukolejný tunel, který by přes dva jednokolejné tunely měl být se stanicí Petřiny propojen do konce roku, řekl Prosr.
Stavba prodloužení trasy A začala v lednu 2010. Ražba všech tunelů by měla být hotova na přelomu let 2012 a 2013. Poté se budou dokončovat a začnou se v nich umísťovat koleje a technologie. První cestující by se v nich měli svézt v roce 2014.
Za prodloužení metra A město zaplatí asi 19 miliard korun, na stavbu chce získat dotaci přes osm miliard korun z fondů Evropské unie. Na trase A přibudou stanice Červený Vrch, Veleslavín, Petřiny a Motol. Délka trasy se prodlouží o více než šest kilometrů. Celkem pražské metro měří 59,4 kilometru, trasa A má nyní 11 kilometrů.