Zákon č. 695/2004 Sb. o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů
PŘEDPIS BYL ZRUŠEN 01.01.2013
se změnami: | 212/2006 Sb., 315/2008 Sb., 227/2009 Sb., 292/2009 Sb., 164/2010 Sb., 85/2012 Sb., 201/2012 Sb. |
uveřejněno v: | č. 235/2004 Sbírky zákonů na straně 12294 |
schváleno: | 09.12.2004 |
účinnost od: | 31.12.2004 |
zrušeno: | 01.01.2013 |
[Textová verze] |
695/2004 Sb.
ZÁKON
ze dne 9. prosince 2004
o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a o
změně některých zákonů
Změna: 212/2006 Sb.
Změna: 315/2008 Sb.
Změna: 292/2009 Sb.
Změna: 164/2010 Sb.
Změna: 227/2009 Sb.
Změna: 85/2012 Sb.
Změna: 201/2012 Sb.
Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
ČÁST PRVNÍ
O PODMÍNKÁCH OBCHODOVÁNÍ S POVOLENKAMI NA EMISE SKLENÍKOVÝCH PLYNŮ
HLAVA I
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon zapracovává příslušný předpis Evropských společenství^1),
navazuje na přímo použitelné předpisy Evropských společenství^1a) a v
souladu s Rámcovou úmluvou OSN o změně klimatu^1b) (dále jen "Úmluva")
stanoví
a) práva a povinnosti provozovatelů zařízení, provozovatelů letadel a
dalších osob při obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů,
b) postup při vydávání povolení k emisím skleníkových plynů a
rozhodování o jeho změnách,
c) postup při vydávání a přidělování povolenek na emise skleníkových
plynů a podmínky obchodování s nimi,
d) podmínky hospodaření s jednotkami přiděleného množství,
e) použití jednotky snížení emisí a ověřeného snížení emisí z
projektových činností v systému obchodování s povolenkami na emise
skleníkových plynů (dále jen "systém obchodování"),
e) působnost orgánů veřejné správy,
g) sankce za porušení uložených povinností.
§ 2
Základní pojmy
(1) Pro účely tohoto zákona se rozumí
a) zařízením - stacionární technická jednotka, ve které se provozuje
jedna nebo více činností uvedených v písmenech A až D přílohy č. 1 k
tomuto zákonu a jakékoliv s nimi přímo související činnosti, které mají
technickou spojitost s činnostmi provozovanými na daném místě a které
mohou mít vliv na emise; za zařízení se nepovažují stacionární
technické jednotky používané k výzkumu, vývoji a zkoušení nových
výrobků a procesů. Jestliže tentýž provozovatel zařízení provozuje ve
stejném zařízení nebo na stejném místě více činností, které spadají pod
totéž označení podle výčtu uvedeného v písmenech A až D přílohy č. 1 k
tomuto zákonu, kapacity těchto činností se sčítají,
b) skleníkovým plynem - oxid uhličitý, methan, oxid dusný a částečně
nebo zcela fluorovaný uhlovodík nebo fluorid sírový,
c) emisí - vypuštění skleníkového plynu do ovzduší,
d) provozovatelem zařízení - osoba, která zařízení skutečně provozuje;
není-li taková osoba, považuje se za provozovatele zařízení vlastník
zařízení,
e) povolením - rozhodnutí, kterým se povolují v rozsahu získaných
povolenek emise skleníkových plynů a kterým se stanoví podmínky jejich
zjišťování, vykazování a ověřování,
f) povolenkou - majetková hodnota odpovídající právu provozovatele
zařízení vypustit do ovzduší ekvivalent tuny CO2,
g) ekvivalentem tuny CO2 - jedna metrická tuna oxidu uhličitého nebo
množství jiného skleníkového plynu, které má stejný účinek globálního
ohřevu na klimatický systém Země,
h) novým provozovatelem zařízení - provozovatel zařízení, který získal
povolení podle tohoto zákona po dni doručení národního alokačního plánu
Evropské komisi, nebo provozovatel zařízení, který získal povolení před
tímto dnem, avšak z důvodu změn v užívání, způsobu provozu nebo
kapacitě zařízení mu bylo povolení po tomto dni změněno,
i) stranou přílohy I - strana uvedená v příloze I Úmluvy, která
ratifikovala Kjótský protokol^1c) v souladu s článkem 1 bodem 7
Kjótského protokolu,
j) projektovou činností - opatření realizované formou projektu
schváleného jednou nebo více stranami přílohy I v souladu s článkem 6
nebo článkem 12 Kjótského protokolu a rozhodnutími přijatými na základě
Úmluvy nebo Kjótského protokolu,
k) jednotkou snížení emisí - jednotka vydaná na základě článku 6
Kjótského protokolu a rozhodnutí přijatých na základě Úmluvy nebo
Kjótského protokolu, , odpovídající právu provozovatele zařízení
vypustit do ovzduší ekvivalent tuny CO2,
l) jednotkou ověřeného snížení emisí - jednotka vydaná na základě
článku 12 Kjótského protokolu a rozhodnutí přijatých na základě Úmluvy
nebo Kjótského protokolu, odpovídající právu provozovatele zařízení
vypustit do ovzduší ekvivalent tuny CO2,
m) rozdělením zařízení - taková změna, při níž je zařízení rozděleno na
dvě či více zařízení, z nichž každé svými technickými parametry splňuje
podmínky uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu,
n) sloučením zařízení - taková změna, při níž jsou dvě nebo více
zařízení spojena v jedno zařízení,
o) jednotkou přiděleného množství - majetková hodnota odpovídající
oprávnění České republiky vypustit na základě Kjótského protokolu do
ovzduší ekvivalent jedné tuny CO2,
p) provozovatelem letadla - osoba, která provozuje letadlo v době, kdy
vykonává činnost v oblasti letectví uvedenou v písmeni E přílohy č. 1 k
tomuto zákonu, a
1. má provozní licenci vydanou v České republice podle nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008^1d), nebo
2. spadá pod správu České republiky podle seznamu provozovatelů letadel
vydaného Evropskou komisí podle čl. 18a odst. 3 směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2003/87/ES^1e),
v případě, že tato osoba není známa nebo ji vlastník letadla
neidentifikoval, se za provozovatele letadla považuje vlastník letadla,
q) provozovatelem obchodní letecké dopravy - provozovatel letadla, jenž
za úplatu poskytuje pravidelné nebo nepravidelné letecké služby
veřejnosti za účelem přepravy cestujících, nákladu nebo poštovních
zásilek,
r) emisemi způsobenými letectvím - emise ze všech letadel v rámci
jejich činností v oblasti letectví uvedených v příloze č. 1 k tomuto
zákonu,
s) historickými emisemi způsobenými letectvím - průměrná střední
hodnota ročních emisí z letadel vykonávajících v letech 2004 až 2006
činnost v oblasti letectví uvedenou v příloze č. 1 k tomuto zákonu.
(2) Prováděcí právní předpis stanoví množství skleníkového plynu, které
má stejný účinek globálního ohřevu na klimatický systém Země jako jedna
metrická tuna oxidu uhličitého.
HLAVA II
POVOLENÍ K EMISÍM SKLENÍKOVÝCH PLYNŮ
§ 3
Provozovatel zařízení, které vypouští skleníkové plyny do ovzduší, jej
může provozovat jen na základě povolení vydaného Ministerstvem
životního prostředí (dále jen "ministerstvo").
§ 4
Náležitosti žádosti o povolení
(1) Žádost o povolení musí obsahovat
a) popis zařízení a s ním spojených činností, včetně technologií, které
jsou nebo mají být používány,
b) popis surovin a pomocných materiálů, s nimiž je nakládáno způsobem,
který může mít vliv na emise skleníkových plynů,
c) seznam a popis zdrojů emisí skleníkových plynů ze zařízení,
d) popis dosavadních nebo uvažovaných opatření pro zjišťování a
vykazování emisí vypouštěných do životního prostředí,
e) stručné shrnutí údajů uvedených v písmenech a) až d).
(2) Žádost o vydání povolení podává provozovatel zařízení ministerstvu
v elektronické nebo písemné podobě na formuláři stanoveném prováděcím
právním předpisem.
(3) Žadatel je jediným účastníkem řízení.
§ 5
Povolení
(1) Ministerstvo povolení vydá v případě, že provozovatel zařízení
prokáže dostatečné materiální, technické a organizační vybavení ke
zjišťování a vykazování emisí skleníkových plynů.
(2) Povolení lze vydat pro více zařízení, jsou-li umístěna na stejném
místě, jsou provozována týmž provozovatelem zařízení a činnosti v nich
provozované spolu po technické stránce souvisejí.
(3) Rozhodnutí o povolení obsahuje
a) obchodní firmu nebo název, sídlo, identifikační číslo osoby (dále
jen "identifikační číslo"), pokud je přiděleno, je-li provozovatelem
zařízení právnická osoba, anebo jméno, popřípadě jména, příjmení,
popřípadě obchodní firmu, místo podnikání a identifikační číslo, pokud
je přiděleno, je-li provozovatelem zařízení fyzická osoba, která je
podnikatelem,
b) jméno, popřípadě jména, příjmení, číslo občanského průkazu, není-li
vydán, číslo dokladu, který jej nahrazuje, adresu trvalého pobytu,
je-li provozovatelem zařízení fyzická osoba, která není podnikatelem,
nebo adresu místa pobytu, je-li provozovatelem zařízení fyzická osoba,
která není podnikatelem a není občanem České republiky,
c) popis zařízení a s ním spojených činností a identifikační údaje o
umístění zařízení (obec, katastrální území a je-li přiděleno též číslo
popisné),
d) podmínky zjišťování emisí, včetně specifikace metodiky zjišťování a
jeho frekvence,
e) podmínky zveřejňování a vykazování emisí.
(4) Práva a povinnosti z povolení přecházejí na právního nástupce
provozovatele zařízení.
(5) Dnem nabytí právní moci rozhodnutí o povolení se provozovatel
zařízení stává účastníkem systému obchodování.
§ 6
Změna podmínek povolení
(1) Provozovatel zařízení je povinen neprodleně oznámit ministerstvu
každou zamýšlenou změnu v užívání, způsobu provozu nebo kapacitě
zařízení, která může vyžadovat změnu podmínek zjišťování emisí nebo
podmínek vykazování emisí, zejména podstatné zvýšení nebo snížení
kapacity zařízení, rozšíření nebo omezení provozu. Dále je povinen do
15 dnů oznámit ministerstvu každou změnu údajů uvedených v povolení
podle § 5 odst. 3.
(2) Ministerstvo změní nebo zruší jím vydané povolení
a) zjistí-li, že došlo ke změně v užívání, způsobu provozu, kapacitě
zařízení nebo údajích uvedených v povolení podle § 5 odst. 3, která
může mít podstatný vliv na provoz zařízení, zjišťování a vykazování
emisí, nebo dojde-li ke změně podmínek rozhodných pro vydání povolení,
b) dojde-li při výkonu povolení k závažnému nebo opakovanému porušení
povinností stanovených tímto zákonem,
c) nevyužívá-li provozovatel zařízení povolení bez zvláštního důvodu po
dobu delší 2 let, nebo
d) na žádost provozovatele zařízení.
(3) Povolení zaniká
a) uplynutím doby, na kterou bylo vydáno,
b) zánikem právnické osoby nebo smrtí fyzické osoby, které bylo
povolení uděleno, pokud nedošlo k přechodu práv a povinností
vyplývajících z povolení na právního nástupce provozovatele zařízení,
nebo
c) dnem nabytí právní moci rozhodnutí o zrušení povolení podle odstavce
2.
(4) Dnem zániku povolení přestává provozovatel zařízení být účastníkem
systému obchodování.
§ 7
Zjišťování, vykazování a ověřování vykázaného množství emisí
(1) Provozovatel zařízení zjišťuje a vykazuje množství emisí
skleníkových plynů ze zařízení v rozsahu a postupem zjišťování,
vykazování a ověřování množství emisí skleníkových plynů stanoveným
prováděcím právním předpisem a dále podle podmínek uvedených v
povolení. Provozovatel zařízení, který provádí činnosti zahrnuté do
systému obchodování až od roku 2013, vykáže ministerstvu řádně
podložené a nezávisle ověřené údaje o emisích skleníkových plynů.
(2) Provozovatel letadla zjišťuje a vykazuje množství emisí
skleníkových plynů a údaje o tunokilometrech v rozsahu a postupem
zjišťování, vykazování a ověřování množství emisí skleníkových plynů
stanoveným prováděcím právním předpisem a dále podle plánu pro
zjišťování emisí a tunokilometrů. Plán pro zjišťování emisí a
tunokilometrů schvaluje na návrh provozovatele letadla ministerstvo.
Provozovatel letadla předkládá návrh plánu pro zjišťování emisí a
tunokilometrů a jeho změny ministerstvu do konce srpna roku
předcházejícího referenčnímu roku. Provozovatel letadla je povinen
oznámit ministerstvu každou podstatnou změnu pro zjišťování a
vykazování emisí a údajů o tunokilometrech do 15 dnů od této změny.
Pokud se někdo stane provozovatelem letadla v průběhu obchodovacího
období, předloží návrh plánu pro zjišťování emisí a tunokilometrů
ministerstvu do 30 dnů ode dne, kdy tato skutečnost nastala.
(3) Provozovatel zařízení nebo provozovatel letadla zajistí ověření
množství emisí nebo množství emisí a údajů o tunokilometrech vykázaného
podle odstavce 1 nebo 2 osobou, která je držitelem rozhodnutí o
autorizaci podle zákona o ochraně ovzduší^2) (dále jen "autorizovaná
osoba"). Ověření provádí autorizovaná osoba podle zásad ověřování
vykázaného množství emisí stanovených v příloze č. 2 k tomuto zákonu.
(4) Množství emisí skleníkových plynů ze zařízení nebo množství emisí
skleníkových plynů a údaje o tunokilometrech z letadla za kalendářní
rok vykázané podle odstavce 1 nebo 2 a doklady o jeho ověření předloží
provozovatel zařízení nebo provozovatel letadla ministerstvu do 15.
března následujícího kalendářního roku; pokud k tomuto dni nejsou
množství emisí nebo množství emisí a údaje o tunokilometrech vykázány
nebo doklady o jeho ověření předloženy, nebo pokud podle dokladů o
ověření neodpovídá vykázané množství emisí nebo množství emisí a údaje
o tunokilometrech požadavkům podle odstavců 1 a 2, ministerstvo o tom
informuje správce rejstříku. Správce rejstříku převod v tomto případě
neprovede do doby, dokud provozovatel zařízení nebo provozovatel
letadla ověřením neprokáže, že vykázané množství emisí nebo množství
emisí a údaje o tunokilometrech je v souladu se stanovenými podmínkami.
(5) Provozovatel zařízení na zachytávání, přepravu nebo ukládání oxidu
uhličitého je povinen zjišťovat, vykazovat a ověřovat množství emisí
uložených a uvolněných v rámci zachytávání, přenosu a ukládání oxidu
uhličitého postupem stanoveným v prováděcím právním předpisu vydaným
podle odstavce 1 a dále podle podmínek uvedených v povolení.
(6) Prováděcí právní předpis stanoví náležitosti plánů pro zjišťování
emisí a tunokilometrů a podstatné změny pro zjišťování a vykazování
emisí a údajů o tunokilometrech, které je nutné oznámit.
HLAVA III
OBCHODOVÁNÍ S POVOLENKAMI NA EMISE SKLENÍKOVÝCH PLYNŮ A HOSPODAŘENÍ S
JEDNOTKAMI PŘIDĚLENÉHO MNOŽSTVÍ
§ 8
Národní alokační plán
(1) Pro každé obchodovací období připraví ministerstvo ve spolupráci s
Ministerstvem průmyslu a obchodu návrh národního alokačního plánu, ve
kterém určí celkové množství povolenek, které bude pro toto období
vydáno, a množství, které bude jednotlivým provozovatelům zařízení
přiděleno. Návrh národního alokačního plánu musí splňovat kritéria
uvedená v příloze č. 3 k tomuto zákonu.
(2) Návrh národního alokačního plánu zveřejní ministerstvo na portálu
veřejné správy a současně poskytne informaci o něm sdělovacím
prostředkům. Ve lhůtě 30 dnů od zveřejnění návrhu národního alokačního
plánu na portálu veřejné správy^3) může každý provozovatel zařízení
zaslat k němu vyjádření; neučiní-li tak, má se za to, že s tímto
návrhem vyslovil souhlas. Ve stejné lhůtě může zaslat k návrhu
národního alokačního plánu vyjádření kdokoli další. Zaslaná vyjádření
projedná ministerstvo za účasti provozovatelů zařízení, kteří o to
projeví zájem, v meziresortní komisi, jejíž členy jmenuje ministr
životního prostředí. Zaslaná vyjádření vezme ministerstvo v úvahu,
návrh národního alokačního plánu případně změní a svůj postup v něm
odůvodní; současně přihlédne k projednání tohoto návrhu v meziresortní
komisi.
(3) Návrh národního alokačního plánu zpracovaný podle odstavců 1 a 2
předloží ministerstvo společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu vládě
ke schválení. Po schválení tohoto návrhu usnesením vlády ministerstvo
národní alokační plán zveřejní na portálu veřejné správy,^3) předloží
jej Evropské komisi a kopii zašle ostatním členským státům Evropské
unie nejpozději 18 měsíců před začátkem obchodovacího období.
(4) Pokud Evropská komise národní alokační plán zčásti nebo jako celek
odmítne, ministerstvo návrh národního alokačního plánu změní a znovu ho
projedná v rozsahu učiněných změn postupem stanoveným v odstavcích 1 až
3.
(5) Pokud Evropská komise národní alokační plán zčásti ani jako celek
neodmítne, ministerstvo návrh národního alokačního plánu ve formě
návrhu nařízení vlády předloží vládě ke schválení.
(6) Předloží-li osoba, která bude ve smyslu § 2 odst. 1 písm. j) a
národního alokačního plánu novým provozovatelem zařízení, nejpozději 2
měsíce před termínem předložení národního alokačního plánu Evropské
komisi ministerstvu platné územní rozhodnutí nebo stavební povolení pro
zařízení, které bude do provozu uvedeno po dni doručení národního
alokačního plánu Evropské komisi, nebo dojde ke změně povolení podle
tohoto zákona po doručení národního alokačního plánu Evropské komisi,
vyčlení ministerstvo v národním alokačním plánu v rezervě pro nové
zdroje pro tohoto nového provozovatele povolenky pro jednotlivé roky. V
případě, že zařízení, na které bylo předloženo územní rozhodnutí nebo
stavební povolení, bude v období platnosti příslušného národního
alokačního plánu uvedeno do provozu později, než bylo předpokládáno při
vyčlenění povolenek ve smyslu tohoto odstavce, může být příděl
povolenek pro daný rok v souladu s pravidly národního alokačního plánu
pro nové účastníky krácen a takto nevyužité povolenky lze v souladu s
národním alokačním plánem přidělit jinému novému provozovateli
zařízení.
§ 8a
zrušen
§ 9
Povolenky provozovatelů letadel
(1) Pro obchodovací období od 1. ledna 2012 do 31. prosince 2012 se
celkové množství povolenek, určených pro provozovatele letadel, rovná
97 % historických emisí z letectví. Pro toto obchodovací období je
referenčním rokem rok 2010.
(2) Pro obchodovací období od 1. ledna 2013 do 31. prosince 2020 a pro
každé následující obchodovací období se celkové množství povolenek,
určených pro provozovatele letadel, rovná 95 % historických emisí z
letectví vynásobených počtem let v daném obchodovacím období. Pro tato
obchodovací období je referenčním rokem kalendářní rok končící 24
měsíců před začátkem obchodovacího období.
(3) Pro každé obchodovací období může provozovatel letadla
prostřednictvím ministerstva požádat o přidělení povolenek, které mají
být přiděleny zdarma. Žádost musí obsahovat ověřené údaje o
tunokilometrech pro činnosti v oblasti letectví uvedené v příloze č. 1
k tomuto zákonu vykonané provozovatelem letadla za referenční rok.
Žádost je nutné podat nejméně 21 měsíců před začátkem obchodovacího
období, ke kterému se vztahuje, nebo, pokud jde o období uvedené v
odstavci 1, do 31. března 2011. Nejméně 18 měsíců před začátkem
obchodovacího období, k němuž se žádost vztahuje, nebo do 30. června
2011 v případě obchodovacího období podle odstavce 1 předloží
ministerstvo Evropské komisi obdržené žádosti. Formulář žádosti stanoví
prováděcí právní předpis.
(4) Do tří měsíců od přijetí rozhodnutí Evropské komise o referenční
hodnotě podle příslušného předpisu Evropských společenství^1),
ministerstvo vypočte
a) celkový počet povolenek přidělených na obchodovací období
jednotlivým provozovatelům letadel, jejichž žádost byla předložena
Evropské komisi v souladu s odstavcem 3, stanovený vynásobením
tunokilometrů uvedených v žádosti referenční hodnotou, a
b) počet povolenek přidělených jednotlivým provozovatelům letadel na
každý rok, který se stanoví vydělením celkového počtu přidělených
povolenek za obchodovací období vypočtených podle písmene a) počtem let
v období, v němž uvedený provozovatel bude provádět činnost v oblasti
letectví uvedenou v příloze č. 1 k tomuto zákonu, údaje podle písmen a)
a b) ministerstvo oznámí provozovateli letadla ve sdělení a zároveň je
zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup.
(5) V každém obchodovacím období podle odstavce 2 ministerstvo vyčlení
3 % z celkového počtu povolenek, které mají být přiděleny, do zvláštní
rezervy pro provozovatele letadel,
a) kteří začínají s vykonáváním činnosti v oblasti letectví podle
přílohy č. 1 k tomuto zákonu po referenčním roce, za který byly
předloženy údaje o tunokilometrech podle odstavce 4 s ohledem na
obchodovací období uvedené v odstavci 2, nebo
b) u jejichž údajů o tunokilometrech dochází k růstu v průměru o více
než 18%ročně mezi referenčním rokem, za který byly předloženy údaje o
tunokilometrech podle odstavce 4 s ohledem na obchodovací období
uvedené v odstavci 2, a druhým kalendářním rokem tohoto obchodovacího
období, a jejichž činnost podle písmene a) nebo nárůst tunokilometrů
podle písmene b) není zcela ani zčásti pokračováním činnosti v oblasti
letectví, jež byla dříve vykonávána jiným provozovatelem letadla;
provozovateli letadla podle písmene b) nemůže být přiděleno více než 1
000 000 povolenek.
(6) Provozovatel letadla, který splňuje podmínky podle odstavce 5, může
prostřednictvím ministerstva požádat o přidělení povolenek zdarma ze
zvláštní rezervy. Žádost je nutné podat do 30. června třetího roku
obchodovacího období podle odstavce 2, k němuž se vztahuje. Formulář
žádosti stanoví prováděcí právní předpis.
(7) Ministerstvo předloží Evropské komisi žádosti přijaté podle
odstavce 6 nejpozději do šesti měsíců od uplynutí lhůty pro podávání
těchto žádostí. Do tří měsíců ode dne, kdy Evropská komise přijme
rozhodnutí o referenční hodnotě, ministerstvo vypočte
a) přidělení povolenek ze zvláštní rezervy všem provozovatelům letadel,
jejichž žádost byla předložena Evropské komisi; toto přidělení se
stanoví vynásobením referenční hodnoty a
1. tunokilometrů zahrnutých do žádostí, v případě provozovatelů letadel
podle odstavce 5 písm. a), nebo
2. hodnoty absolutního nárůstu tunokilometrů zahrnutého do žádosti, v
případě provozovatelů letadel podle odstavce 5 písm. b), a
b) množství povolenek přidělené všem provozovatelům letadel na každý
rok, které se stanoví vydělením počtu povolenek přidělených danému
provozovateli podle písmene a) počtem celých kalendářních let
zbývajících v obchodovacím období podle odstavce 2, k němuž se
přidělení vztahuje, údaje podle písmen a) a b) ministerstvo oznámí
provozovateli letadla ve sdělení a zároveň je zveřejní způsobem
umožňujícím dálkový přístup.
(8) Ministerstvo provede pro každé období podle odstavce 1 nebo 2
dražbu 15 % povolenek určených pro provozovatele letadel. Množství
povolenek, které bude vydraženo, je úměrné podílu České republiky na
celkovém množství emisí způsobených letectvím ve všech členských
státech Evropských společenství za referenční rok. Ministerstvo rovněž
vydraží nepřidělené povolenky ze zvláštní rezervy pro provozovatele
letadel. Prostředky získané tímto prodejem povolenek jsou příjmem
Státního fondu životního prostředí České republiky (dále jen "Státní
fond životního prostředí"). Tyto příjmy se použijí podle zvláštního
právního předpisu^4) na podporu výzkumu, vývoje, výroby a zavádění
vhodných technologií a akcí vědecko-technického rozvoje v oblasti
snižování emisí skleníkových plynů z dopravy, zejména civilního
letectví.
§ 9a
zrušen
§ 10
Rejstřík a vydávání a přidělování povolenek
(1) V souladu s předpisy Evropských společenství^5) se zřizuje
rejstřík. Správcem rejstříku je ministerstvo, které touto činností může
pověřit jinou osobu, pokud prokáže, že je schopna tuto činnost
vykonávat. Správce rejstříku při své činnosti postupuje podle právních
předpisů Evropských společenství^5), a to za sjednanou cenu^6).
(2) Na každé obchodovací období, a to nejpozději měsíc před jeho
začátkem, vydá správce rejstříku povolenky v množství stanoveném na
příslušné obchodovací období národním alokačním plánem a podle § 9.
(3) Nejpozději do 28. února kalendářního roku přidělí správce rejstříku
každému
a) provozovateli zařízení, který je účastníkem systému obchodování,
poměrnou část z množství povolenek, které mu bylo stanoveno národním
alokačním plánem oznámeným podle § 8; touto částí je 1/5 z celkového
množství povolenek určených pro jednu osobu na jedno obchodovací
období; přitom správce postupuje podle předpisů Evropských
společenství^5),
b) provozovateli letadla počet povolenek stanovený mu pro daný rok
podle § 9 odst. 4 nebo odst. 7.
(4) Dojde-li na základě změny povolení ke sloučení zařízení nebo k
rozdělení zařízení, ministerstvo stanoví rozhodnutím množství
povolenek, které bude přiděleno takto vzniklému zařízení.
(5) Při sloučení zařízení nesmí přesáhnout přidělené množství povolenek
součet množství povolenek určený jednotlivým sloučeným zařízením
národním alokačním plánem vydaným nařízením vlády nebo rozhodnutím
ministerstva vydaným podle odstavce 6.
(6) Při rozdělení zařízení nesmí přesáhnout součet množství povolenek
přidělený zařízením vzniklých rozdělením množství povolenek určené
národním alokačním plánem vydaným nařízením vlády nebo rozhodnutím
ministerstva vydaným podle odstavce 6 pro zařízení před jeho
rozdělením.
(7) Novému provozovateli zařízení nebo provozovateli zařízení, u
kterého došlo ke změně povolení podle § 6 spočívající v navýšení
kapacity zařízení, správce rejstříku dodatečně přidělí povolenky v
množství, které rozhodnutím stanoví ministerstvo na základě kritérií
uvedených v příloze č. 3 k tomuto zákonu a na základě postupu
stanoveného pro tyto případy národním alokačním plánem. Takto stanovené
množství povolenek přidělí správce rejstříku novému provozovateli
zařízení do 15 dnů od právní moci rozhodnutí ministerstva.
§ 10a
Přechodné přidělování bezplatných povolenek v souvislosti s modernizací
postupů výroby elektřiny
(1) Ministerstvo nejpozději do 31. října 2009 vyzve výrobce elektřiny,
kteří jsou držitelem povolení podle § 5 tohoto zákona, k předložení
potřebných podkladů pro zpracování žádosti podle příslušných předpisů
Evropských společenství^6b).
(2) Držitelé povolení podle odstavce 1 mají možnost předložit potřebné
podklady ministerstvu nejpozději do 31. června 2010.
(3) Potřebnými podklady pro účely odstavce 1 jsou:
a) seznam zařízení, které držitel povolení podle odstavce 1 předpokládá
provozovat v období od 1. ledna 2013 do 31. prosince 2019, a která byla
k 31. prosinci 2008 v provozu, nebo, u nichž byl investiční proces
fyzicky zahájen k tomuto dni; fyzickým zahájením investičního procesu
se rozumí předložení oznámení záměru podle zákona č. 100/2001 Sb., o
posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících
zákonů (zákon o posuzování vlivů na životní prostředí), ve znění
pozdějších předpisů,
b) návrh plánu týkající se investic do vybavení a modernizace zařízení
a do čistých technologií, v hodnotě odpovídající alespoň předpokládané
tržní hodnotě bezplatně přidělovaných povolenek s tím, že tyto
prostředky bude v plánu navrženo proinvestovat do 31. prosince 2019, a
současně bude fyzicky zahájen investiční proces alespoň u jednoho
projektu z předloženého plánu investic nejpozději do 31. prosince 2013,
přičemž lze pro tento účel zohlednit investice z předloženého plánu
zahájené od 25. června 2009; předpokládanou tržní hodnotu povolenek
zveřejní ministerstvo ve Věstníku Ministerstva životního prostředí do
31. května 2010 a na portálu veřejné správy,
c) návrh kontroly nad prováděním plánovaných investic podle písmene b).
(4) Ministerstvo na základě obdržených podkladů zpracuje žádost o
přidělení bezplatných povolenek tak, aby bylo možné využít co nejvíce
bezplatných povolenek k investicím do vybavení a modernizace
infrastruktury a do čistých technologií. Žádost obsahuje návrh metody
přidělování bezplatných povolenek a jednotlivé příděly bezplatných
povolenek. Ministerstvo žádost předloží do 30. listopadu 2010 ke
schválení vládě a zveřejní způsobem umožňujícím dálkový přístup. Vláda
žádost neprodleně po jejím schválení předloží k posouzení Evropské
komisi.
(5) Žádost podle odstavce 4 zpracuje ministerstvo tak, aby bylo
maximálně využito množství přidělených bezplatných povolenek do
vybavení a modernizace infrastruktury a do čistých technologií.
Investice do vybavení a modernizace zařízení a do čistých technologií
nezahrnují projekty prováděné za účelem splnění požadavků právních
předpisů účinných ke dni 25. června 2009.
(6) Přidělené bezplatné povolenky po schválení Evropskou komisí rozdělí
ministerstvo na základě řádně doložených podkladů a schválené žádosti o
přidělení bezplatných povolenek na příslušné období mezi jednotlivé
provozovatele zařízení. Provozovatel zařízení, který obdrží bezplatné
povolenky, do konce každého kalendářního roku podá ministerstvu zprávu
o provádění investic. Obsahové náležitosti zprávy stanoví prováděcí
právní předpis. Pokud bude včas podaná zpráva neúplná či nepřesná,
vyzve ministerstvo neprodleně provozovatele zařízení k jejímu doplnění
či úpravě, a to ve lhůtě třiceti dnů. Provozovatel zařízení, který
obdrží bezplatné povolenky, musí provést veškeré investice do vybavení
a modernizace zařízení a do čistých technologií, na jejichž základě
tyto povolenky obdržel, do konce roku 2019.
§ 10b
Použití jednotek snížení emisí a jednotek ověřeného snížení emisí z
projektových činností
(1) V každém z dalších obchodovacích období může provozovatel zařízení
použít jednotky snížení emisí a jednotky ověřeného snížení emisí z
projektových činností až do výše procentního podílu přídělu povolenek
stanoveného pro toto zařízení v národním alokačním plánu. Tím není
omezeno právo nákupu povolenek nad rámec jejich přiděleného množství
podle národního alokačního plánu.
(2) Pro období uvedené v § 9 odst. 1 mohou provozovatelé letadel
využívat jednotky snížení emisí a jednotky ověřeného snížení emisí z
projektových činností až do výše 15 % počtu povolenek, které musí být
podle § 12 odst. 1 vyřazeny.
(3) Jednotky snížení emisí a jednotky ověřeného snížení emisí z
projektových činností uskutečněných v jaderných zařízeních, z činností
spojených s využíváním území, změnami při využívání území nebo s
lesnictvím se nepoužijí. Využíváním území, změnami při využívání území
a lesnictvím se pro účely tohoto zákona rozumí jakákoliv činnost
člověka související s využíváním a péčí o stávající území, s jeho
změnami v důsledku této činnosti a s hospodařením v lesích, která může
mít dopad na změnu klimatu.
(4) Do konce obchodovacího období v letech 2008 až 2012 mohou být
jednotky snížení emisí a jednotky ověřeného snížení emisí vydány a
přiděleny postupem stanoveným právními předpisy Evropských
společenství^6a) pro projektové činnosti, jež přímo snižují nebo
omezují emise zařízení pouze v případě, že provozovatel tohoto zařízení
vyřadí z obchodování počet povolenek odpovídající množství jednotek
snížení emisí a jednotek ověřeného snížení emisí, které mají být
vydány. Přímým snížením nebo omezením emisí se rozumí realizace
opatření vedoucího ke snížení nebo omezení emisí v zařízení, na které
se vztahuje tento zákon.
(5) Do konce obchodovacího období v letech 2008 až 2012 mohou být
jednotky snížení emisí a jednotky ověřeného snížení emisí vydány a
přiděleny postupem stanoveným právními předpisy Evropských
společenství^6a) pro projektové činnosti, jež nepřímo snižují nebo
omezují emise zařízení pouze v případě, že správce rejstříku státu
původu projektové činnosti vyřadí z rezervy určené národním alokačním
plánem počet povolenek odpovídající množství jednotek snížení emisí a
jednotek ověřeného snížení emisí, které mají být vydány. Nepřímým
snížením nebo omezením emisí se rozumí realizace opatření, které není
realizováno činností uvedenou v příloze č. 1 k tomuto zákonu, ale které
vede ke snížení nebo omezení znečištění v jiné činnosti, na kterou se
tento zákon vztahuje.
(6) Pro obchodování s jednotkami snížení emisí a jednotkami ověřeného
snížení emisí z projektových činností platí § 11 obdobně.
§ 10c
Přechodné přidělování bezplatných povolenek pro provozovatele
teplárenských zařízení
Bezplatné povolenky se přidělují na dálkové vytápění a vysoce účinnou
kombinovanou výrobu tepla a elektřiny podle směrnice 2004/8/ES v
případě hospodářsky odůvodněných žádostí, pokud jde o výrobu tepelné
energie či chlazení.
§ 11
Obchodování s povolenkami
(1) Povolenky, které má provozovatel zařízení nebo provozovatel letadla
na svém účtu, může převést na jinou osobu. K převodu povolenky dochází
okamžikem připsání povolenky na účet nabyvatele v rejstříku.
(2) Povolenky nemohou být předmětem zástavního práva, ani vkladem do
základního kapitálu obchodní společnosti.
(3) V případě zániku majitele povolenek, jedná-li se o právnickou
osobu, nebo v případě úmrtí majitele povolenek, jedná-li se o fyzickou
osobu, přecházejí povolenky na právního nástupce majitele povolenek.
§ 12
Vyřazení povolenek
(1) Každý provozovatel zařízení nebo provozovatel letadla je povinen do
30. dubna vyřadit z obchodování postupem stanoveným právními předpisy
Evropských společenství^5) množství povolenek, jednotek snížení emisí
nebo jednotek ověřeného snížení emisí z projektových činností,
odpovídající množství emisí v předchozím kalendářním roce, vykázaným v
souladu s tímto zákonem a podmínkami, které ministerstvo stanovilo v
povolení, a ověřeným v souladu s § 7. Okamžikem vyřazení přestávají být
povolenky obchodovatelné. Provozovatel zařízení nebo sdružení
provozovatelů zařízení podle § 13 nesmí pro účely vyřazení povolenek
použít povolenky přidělené provozovatelům letadla.
(2) Za povolenku podle odstavce 1 se považuje i povolenka vydaná
příslušným správním úřadem jiného členského státu Evropské unie nebo
povolenka vydaná příslušným správním úřadem jiného než členského státu
Evropské unie, je-li to v souladu s právními předpisy Evropských
společenství.^7)
(3) Ke splnění povinnosti podle odstavce 1 lze použít pouze povolenku
vydanou na obchodovací období, v jehož kalendářním roce bylo množství
emisí vykázáno a ověřeno. Povolenky, které nebyly vyřazeny z
obchodování v souladu s odstavcem 1, ministerstvo vyřadí z obchodování
do čtyř měsíců od začátku každého z dalších obchodovacích období. Za
povolenky vyřazené podle předchozí věty, s výjimkou obchodovacího
období v letech 2008 až 2012, správce rejstříku vydá a přidělí osobám,
které povolenky vyřazené podle předchozí věty drží, odpovídající
množství povolenek do třiceti dnů od okamžiku jejich vyřazení.
(4) Seznam provozovatelů zařízení a provozovatelů letadla, kteří
nesplnili povinnost podle odstavce 1, zveřejní ministerstvo vždy do 30.
června příslušného kalendářního roku ve Věstníku Ministerstva životního
prostředí a na portálu veřejné správy.^3)
(5) Povinnost vyřadit povolenky nevzniká ve vztahu k emisím, u nichž
bylo ověřeno a vykázáno, že byly zachyceny, přepraveny a trvale uloženy
do zařízení na ukládání oxidu uhličitého s platným povolením vydaným
podle jiného právního předpisu^13) nebo podle platné právní úpravy
jiného členského státu Evropské unie.
(6) Za emise uvolněné ze zařízení na zachytávání nebo přepravu oxidu
uhličitého vyřadí povolenky provozovatel tohoto zařízení. Za emise
uvolněné ze zařízení na ukládání oxidu uhličitého povoleného podle
jiného právního předpisu^13) vyřadí povolenky jeho provozovatel.
§ 12a
Hospodaření s jednotkami přiděleného množství
(1) Jednotky přiděleného množství jsou majetkem České republiky, se
kterým hospodaří ministerstvo. Na hospodaření s tímto majetkem se
nevztahují právní předpisy upravující hospodaření s majetkem České
republiky^7a). Správce rejstříku eviduje jednotky přiděleného množství
a nakládání s nimi.
(2) Jednotky přiděleného množství, které Česká republika nevyužije ke
splnění svého závazku vyplývajícího z Kjótského protokolu, může
ministerstvo prodat v rámci mechanismu mezinárodního emisního
obchodování podle článku 17 Kjótského protokolu nebo využít na podporu
projektů v rámci mechanismu společné implementace podle článku 6
Kjótského protokolu.
(3) Prostředky získané z prodeje jednotek přiděleného množství jsou
příjmem Státního fondu životního prostředí. Takto získané prostředky
lze použít pouze na podporu činností a akcí vedoucích ke snižování
emisí skleníkových plynů.
Sdružení provozovatelů zařízení
§ 13
(1) Provozovatelé zařízení, ve kterých se provozuje stejná činnost, se
mohou sdružit za účelem přenesení odpovědnosti za plnění povinnosti
uvedené v § 12 na zástupce členů sdružení (dále jen "zástupce").
Zástupce musí být jednohlasně zvolen všemi členy sdružení. Ustanovení
zástupce podléhá schválení ministerstvem. Dobu platnosti souhlasu lze
stanovit nejdéle do konce obchodovacího období v letech 2008 až 2012.
(2) Žádost provozovatelů zařízení o souhlas podle odstavce 1 obsahuje
a) údaje o zařízeních jednotlivých provozovatelů zařízení podle § 4
odst. 1 písm. a) a b),
b) požadovanou dobu platnosti souhlasu,
c) obchodní firmu nebo název zástupce, anebo jeho jméno, popřípadě
jména, a příjmení, jeho sídlo nebo místo podnikání, identifikační
číslo, pokud je přiděleno, je-li zástupce právnická osoba nebo fyzická
osoba, která je podnikatelem,
d) jméno, popřípadě jména, příjmení zástupce, číslo jeho občanského
průkazu, není-li vydán, číslo dokladu, který jej nahrazuje, adresu
trvalého pobytu, je-li zástupce fyzická osoba, která není podnikatelem,
nebo adresu místa pobytu, je-li zástupce fyzická osoba, která není
podnikatelem a současně není občanem České republiky,
e) doložení skutečnosti, že zástupce disponuje dostatečným materiálním,
technickým a organizačním vybavením k tomu, aby mohl vykonávat všechny
činnosti spojené s výkonem funkce zástupce.
(3) Není-li splněna podmínka uvedená v odstavci 2 písm. e),
ministerstvo může požadovat navržení jiného zástupce.
(4) Neprodleně po obdržení žádosti podle odstavce 2 zašle ministerstvo
její kopii Evropské komisi k posouzení postupem stanoveným právními
předpisy Evropských společenství.^8) Do 30 dnů od obdržení stanoviska
Evropské komise vydá ministerstvo rozhodnutí o souhlasu. V případě
odmítavého stanoviska Evropské komise jí může být žádost, po zohlednění
námitek obsažených v jejím stanovisku, zaslána k novému posouzení.
Pokud Evropská komise navrhované změny přijme, ministerstvo může
souhlas vydat.
§ 14
(1) Zástupci přidělí správce rejstříku množství povolenek, které by
jinak bylo přiděleno členům sdružení podle § 10.
(2) Zástupce je povinen vyřadit z obchodování podle § 12 množství
povolenek, které by jinak příslušelo vyřadit z obchodování všem členům
sdružení.
(3) Pokud ke dni 31. března není vykázané množství emisí za
předcházející kalendářní rok provozovatelem zařízení, který je členem
sdružení, ověřeno podle tohoto zákona, zástupce nesmí převádět
povolenky do té doby, dokud všichni provozovatelé zařízení, kteří jsou
členy sdružení, ověřením neprokáží, že vykázaná množství emisí jsou v
souladu se stanovenými podmínkami.
(4) V seznamu podle § 12 odst. 4 uvede ministerstvo pouze zástupce. V
případě, že podle odstavce 3 někteří provozovatelé zařízení, kteří jsou
členy sdružení, nepředloží ověření vykázaného množství emisí,
ministerstvo v seznamu uvede tyto členy.
HLAVA IV
VÝKON STÁTNÍ SPRÁVY
§ 15
Státní správu podle tohoto zákona vykonávají
a) ministerstvo,
b) Česká inspekce životního prostředí (dále jen "inspekce").
§ 15a
(1) Ministerstvo vnitra nebo Policie České republiky poskytuje orgánům
vykonávajícím státní správu podle tohoto zákona
a) referenční údaje ze základního registru obyvatel,
b) údaje z agendového informačního systému evidence obyvatel,
c) údaje z agendového informačního systému cizinců.
(2) Poskytovanými údaji podle odstavce 1 písm. a) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení,
b) datum, místo a okres narození; u subjektu údajů, který se narodil v
cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
c) datum a místo úmrtí; jde-li o úmrtí subjektu údajů mimo území České
republiky, datum úmrtí, místo a stát, na jehož území k úmrtí došlo;
je-li vydáno rozhodnutí soudu o prohlášení za mrtvého, den, který je v
rozhodnutí uveden jako den smrti nebo den, který subjekt údajů
prohlášený za mrtvého nepřežil, a datum nabytí právní moci tohoto
rozhodnutí,
d) adresa místa pobytu,
e) státní občanství, popřípadě více státních občanství.
(3) Poskytovanými údaji podle odstavce 1 písm. b) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum, místo a okres narození; u subjektu údajů, který se narodil v
cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
c) rodné číslo,
d) adresa místa trvalého pobytu,
e) státní občanství, popřípadě více státních občanství.
(4) Poskytovanými údaji podle odstavce 1 písm. c) jsou
a) jméno, popřípadě jména, příjmení, rodné příjmení,
b) datum, místo a okres narození; u subjektu údajů, který se narodil v
cizině, datum, místo a stát, kde se narodil,
c) státní občanství, popřípadě více státních občanství,
d) druh a adresa místa pobytu,
e) počátek pobytu, případně datum ukončení pobytu.
(5) Údaje, které jsou vedeny jako referenční údaje v základním registru
obyvatel, se využijí z agendového informačního systému evidence
obyvatel nebo agendového informačního systému cizinců, pouze pokud jsou
ve tvaru předcházejícím současný stav.
(6) Z poskytovaných údajů lze v konkrétním případě použít vždy jen
takové údaje, které jsou nezbytné ke splnění daného úkolu.
§ 16
Ministerstvo
(1) Ministerstvo
a) vykonává působnost ústředního správního úřadu v oblasti ochrany
klimatického systému Země,
b) vykonává vrchní státní dozor na úseku ochrany klimatického systému
Země,
c) koordinuje výzkum a sleduje technický rozvoj v rámci ochrany
klimatického systému Země,
d) vydává povolení,
e) rozhoduje o změně a zrušení povolení,
f) předkládá vládě společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu návrh
národního alokačního plánu,
g) stanoví rozhodnutím množství povolenek, které bude přiděleno
zařízením vzniklým sloučením či rozdělením,
h) stanoví rozhodnutím množství povolenek, které správce rejstříku
přidělí novému provozovateli zařízení,
i) zpracovává a předkládá vládě návrh žádosti o přidělení bezplatných
povolenek podle § 10a,
j) zveřejňuje předpokládanou tržní hodnotu povolenek,
k) zveřejňuje seznam provozovatelů zařízení a provozovatelů letadla,
kteří nesplnili povinnost podle § 12 odst. 1,
l) rozhoduje o souhlasu s ustanovením zástupce podle § 13,
m) plní úkoly vyplývající ze vztahu k Evropským společenstvím v oblasti
vymezené tímto zákonem, podává zprávy o plnění příslušných směrnic
Evropských společenství a koordinuje převzetí a zavádění práva
Evropských společenství v oblasti vymezené tímto zákonem,
n) projednává správní delikty podle § 18 odst. 1 písm. e) a h), § 18
odst. 2 a § 18a odst. 1 písm. d),
o) schvaluje plány pro zjišťování emisí a tunokilometrů a jejich změny
provozovatelům letadel,
p) vypočítává celkové množství povolenek pro provozovatele letadla a
jejich rozdělení mezi jednotlivé provozovatele a sděluje je žadatelům,
q) zajišťuje dražby povolenek,
r) podává žádost Evropské komisi o uložení zákazu provozování letecké
dopravy podle příslušných předpisů Evropských společenství^1),
s) oznámí do 30. června 2010 Evropské komisi údaje předložené podle § 7
odst. 1 a množství povolenek, které se mají vydat, upravené o lineární
faktor,
t) zpracuje, zveřejní a do 30. září 2011 předloží Evropské komisi
seznam zařízení, která budou provádět činnosti zahrnuté do systému
obchodování od roku 2013, včetně množství bezplatně přidělených
povolenek pro tato zařízení,
u) od roku 2013 každoročně určuje do 28. února množství povolenek,
které bude přiděleno provozovatelům zařízení v daném kalendářním roce.
(2) Ministerstvo dozírá v rámci vrchního státního dozoru, jak správní
orgány, které vykonávají státní správu podle tohoto zákona, provádějí
jeho ustanovení.
(3) Ministerstvo v rámci vrchního státního dozoru je oprávněno též
dozírat, jak fyzické i právnické osoby plní povinnosti z tohoto zákona
i ze správních rozhodnutí na jeho základě vydaných.
(4) Ministerstvo může uložit opatření k nápravě, zjistí-li při výkonu
vrchního státního dozoru závady.
§ 17
Inspekce
Inspekce
a) kontroluje plnění povinností stanovených provozovatelům zařízení
tímto zákonem včetně dodržování podmínek povolení k emisím skleníkových
plynů,
b) kontroluje plnění povinností stanovených provozovatelům letadla
tímto zákonem včetně dodržování podmínek stanovených v plánu pro
zjišťování emisí a tunokilometrů,
c) kontroluje plnění povinností stanovených fyzické nebo právnické
osobě rozhodnutím o autorizaci k ověřování množství emisí skleníkových
plynů,
d) stanoví opatření, které je provozovatel zařízení nebo provozovatel
letadla povinen učinit ve stanovené lhůtě k odstranění protiprávního
stavu, a kontroluje dodržování lhůt pro zjednání nápravy protiprávního
stavu,
e) projednává správní delikty podle § 18 odst. 1 písm. a) až d), f), g)
a i) a § 18a odst. 1 písm. a) až c), e) a f),
f) je oprávněna si vyžádat výsledky kontroly provedené podle jiného
právního předpisu^13) za účelem monitorování vlivů ukládání oxidu
uhličitého v přírodních horninových strukturách na životní prostředí a
lidské zdraví.
HLAVA V
SPRÁVNÍ DELIKTY
§ 18
(1) Provozovatel zařízení se dopustí správního deliktu tím, že
a) v rozporu s § 3 provozuje zařízení, které vypouští skleníkové plyny
do ovzduší, bez povolení nebo v rozporu s ním,
b) v rozporu s § 6 odst. 1 neoznámí ministerstvu změnu v užívání,
způsobu provozu nebo kapacitě zařízení, která může vyžadovat změnu
podmínek zjišťování emisí nebo podmínek vykazování emisí,
c) v rozporu s § 6 odst. 1 neoznámí ministerstvu změnu údajů uvedených
v povolení podle § 5 odst. 3,
d) zjišťuje nebo vykazuje množství skleníkových plynů ze zařízení v
rozporu s § 7 odst. 1 nebo odst. 5,
e) v rozporu s § 12 odst. 1 nevyřadí z obchodování do 30. dubna takové
množství povolenek, jednotek snížení emisí nebo jednotek ověřeného
snížení emisí z projektových činností, které odpovídá množství
vykázaných a ověřených emisí v předchozím kalendářním roce,
f) neučiní opatření stanovené mu inspekcí podle § 17 písm. d) nebo
ministerstvem podle § 16 odst. 4, nebo
g) v rozporu s přímo použitelným předpisem v oblasti systému registrů
povolenek^1a) neposkytne správci rejstříku stanovené informace pro
zřízení účtu v rejstříku nebo neoznámí správci rejstříku změnu údajů, o
kterých ho informoval,
h) do konce roku 2019 neprovede veškeré investice, na jejichž základě
obdržel bezplatné povolenky podle § 10a,
i) nepodá, nedoplní nebo neupraví zprávu podle § 10a odst. 6.
(2) Zástupce ustanovený podle § 13 se dopustí správního deliktu tím, že
nevyřadí z obchodování postupem stanoveným právními předpisy Evropských
společenství^7) do 30. dubna množství povolenek odpovídající množství
emisí v předchozím kalendářním roce, vykázaným a ověřeným provozovateli
zařízení, kteří jsou členy sdružení.
(3) Za správní delikt podle odstavce 1 se uloží pokuta
a) do 5 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle písmene a),
b) do 2 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle písmene d) nebo f),
c) do 500 000 Kč, jde-li o správní delikt podle písmene b) nebo i),
d) do 100 000 Kč, jde-li o správní delikt podle písmene c) nebo g).
(4) Za správní delikt podle odstavce 1 písm. e) a podle odstavce 2 se
uloží pokuta ve výši odpovídající částce 100 EUR za každý ekvivalent
tuny CO2, pro který ve lhůtě podle § 12 provozovatel zařízení nebo
zástupce nevyřadil z obchodování povolenku; odpovídající výší pokuty se
rozumí částka v korunách českých vypočítaná podle kursu k euru
vyhlášeného ke dni 30. dubna Českou národní bankou^9). Je-li pokuta
uložená zástupci vůči němu nevymahatelná, odpovídá za její uhrazení
každý provozovatel zařízení, který je členem sdružení, podle velikosti
svého podílu ve sdružení. Uložení pokuty ani její zaplacení nezbavuje
provozovatele povinnosti vyřadit povolenky.
(5) Za správní delikt podle odstavce 1 písm. h) se uloží provozovateli
převést finanční částku, která odpovídá hodnotě bezplatně přidělených
povolenek k datu jejich přidělení navýšenou o index cen průmyslových
výrobců, na účet Státního fondu životního prostředí.
§ 18a
(1) Provozovatel letadla se dopustí správního deliktu tím, že
a) v rozporu s § 7 odst. 2 provozuje činnost v oblasti letectví podle
přílohy č. 1 k tomuto zákonu bez schváleného plánu zjišťování emisí a
tunokilometrů,
b) v rozporu s § 7 odst. 2 neoznámí ministerstvu podstatnou změnu plánu
pro zjišťování emisí a tunokilometrů,
c) v rozporu s § 7 odst. 2 zjišťuje nebo vykazuje množství skleníkových
plynů z činnosti z oblasti letectví podle přílohy č. 1 k tomuto zákonu,
d) v rozporu s § 12 odst. 1 nevyřadí z obchodování do 30. dubna takové
množství povolenek, jednotek snížení emisí nebo jednotek ověřeného
snížení emisí z projektových činností, které odpovídá množství
vykázaných a ověřených emisí v předchozím kalendářním roce,
e) nesplní opatření stanovené mu inspekcí podle § 17 písm. d) nebo
ministerstvem podle § 16 odst. 4, nebo
f) v rozporu s přímo použitelným předpisem v oblasti systému registrů
povolenek^1a) neposkytne správci rejstříku stanovené informace pro
zřízení účtu v rejstříku nebo neoznámí správci rejstříku změnu údajů, o
kterých ho informoval.
(2) Za správní delikt podle odstavce 1 se uloží pokuta
a) do 5 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle písmene a),
b) do 2 000 000 Kč, jde-li o správní delikt podle písmene c) nebo e),
c) do 500 000 Kč, jde-li o správní delikt podle písmene b),
d) do 100 000 Kč, jde-li o správní delikt podle písmene f).
(3) Za správní delikt podle odstavce 1 písm. d) se uloží pokuta ve výši
odpovídající částce 100 EUR za každý ekvivalent tuny CO2, pro který ve
lhůtě podle § 12 provozovatel letadla nevyřadil z obchodování
povolenku; odpovídající výší pokuty se rozumí částka v korunách českých
vypočítaná podle kursu k euru vyhlášeného ke dni 30. dubna Českou
národní bankou^9). Uložení pokuty ani její zaplacení nezbavuje
provozovatele letadla povinnosti vyřadit povolenky.
§ 19
(1) Právnická osoba za správní delikt neodpovídá, jestliže prokáže, že
vynaložila veškeré úsilí, které bylo možno požadovat, aby porušení
povinnosti zabránila. To se nevztahuje na správní delikt podle § 18
odst. 1 písm. e) nebo podle § 18a odst. 1 písm. d).
(2) Při určení výměry pokuty se přihlédne k závažnosti správního
deliktu, zejména ke způsobu jeho spáchání a jeho následkům a k
okolnostem, za nichž byl spáchán.
(3) Řízení o pokutě lze zahájit nejpozději do 1 roku ode dne, kdy se o
skutku správní úřad dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy byl
spáchán.
(4) Správní delikty podle § 18 odst. 1 písm. e) a h), § 18 odst. 2 a §
18a odst. 1 písm. d) projednává ministerstvo a správní delikty podle §
18 odst. 1 písm. a) až d), f), g) a i) a § 18a odst. 1 písm. a) až c),
e) a f) projednává inspekce.
(5) V případě, že provozovatel nesplní povinnost předložit výkaz o
množství emisí skleníkových plynů ze zařízení nebo z činnosti v oblasti
letectví za předcházející kalendářní rok a doklady o jeho ověření podle
§ 7 odst. 3, vypočte se množství emisí skleníkových plynů, které je
rozhodné pro uložení pokuty podle § 18 odst. 4 nebo § 18a odst. 3, na
základě dostupných údajů.
(6) Na odpovědnost za jednání, k němuž došlo při podnikání fyzické
osoby^9a) nebo v přímé souvislosti s ním, se vztahují ustanovení zákona
o odpovědnosti a postihu právnické osoby.
(7) Pravomocné a vykonatelné rozhodnutí o uložení pokuty zašle
ministerstvo nebo inspekce příslušnému správci daně, v jehož územní
působnosti má sídlo provozovatel zařízení nebo provozovatel letadla,
kterému byla pokuta uložena. Pokud provozovatel letadla nemá sídlo na
území České republiky, je příslušným správcem daně celní úřad, v jehož
obvodu vykonává provozovatel letadla nejvíce vzletů a přistání na území
České republiky. V případě provozovatele zařízení je pokuta ze 70 %
příjmem Státního fondu životního prostředí a z 30 % příjmem kraje, na
jehož území se zařízení nachází. V případě provozovatele letadla je
pokuta příjmem Státního fondu životního prostředí.
HLAVA VI
PŘECHODNÁ, SPOLEČNÁ A ZMOCŇOVACÍ USTANOVENÍ
§ 20
(1) Žádost o povolení podle § 4 je provozovatel zařízení, které je
provozováno v době nabytí účinnosti tohoto zákona a které hodlá
provozovatel zařízení provozovat i po 1. lednu 2005, povinen předložit
ministerstvu nejpozději 6 týdnů po dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
Do nabytí právní moci rozhodnutí o povolení je možné zařízení
provozovat bez povolení.
(2) Stanoví-li integrované povolení^11) vydané před účinností tohoto
zákona emisní limity pro emise skleníkových plynů ze zařízení, na které
se vztahuje tento zákon, je to důvodem pro změnu integrovaného
povolení. Správní úřad, který je místně příslušný k vydání
integrovaného povolení, vydá rozhodnutí o změně integrovaného povolení
nejpozději do 30 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, je-li
stanovení emisních limitů pro emise skleníkových plynů nezbytné k
zabránění vážnému poškození ovzduší v místě provozu.
§ 21
zrušen
§ 22
zrušen
§ 23
Na vydávání a přidělování povolenek správcem rejstříku se nevztahuje
část druhá a třetí správního řádu.
§ 24
Zmocnění k vydání prováděcích právních předpisů
Ministerstvo stanoví vyhláškou
a) množství skleníkového plynu jiného než oxidu uhličitého, které má
stejný účinek globálního ohřevu na klimatický systém Země jako jedna
metrická tuna oxidu uhličitého (§ 2 odst. 2), a to s platností po 1.
lednu 2008,
b) formulář žádosti o vydání povolení (§ 4 odst. 2),
c) postup zjišťování, vykazování a ověřování množství emisí
skleníkových plynů (§ 7 odst. 1),
d) náležitosti plánů pro zjišťování emisí a tunokilometrů pro
provozovatele letadla (§ 7 odst. 6),
e) podstatné změny pro zjišťování a vykazování emisí a údajů o
tunokilometrech (§ 7 odst. 6),
f) formulář žádosti o přidělení povolenek (§ 9 odst. 3 a 6),
g) obsahové náležitosti zprávy o provádění investic do vybavení a
modernizace zařízení a do čistých technologií (§ 10a odst. 6).
ČÁST DRUHÁ
Změna zákona o integrované prevenci
§ 25
V § 14 zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování
znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých
zákonů (zákon o integrované prevenci), ve znění zákona č. 521/2002 Sb.,
se na konci odstavce 1 doplňuje věta "Vztahují-li se na zařízení
ustanovení zvláštního právního předpisu,^14a) úřad stanoví emisní
limity pro tyto skleníkové plyny jen tehdy, je-li to nezbytné k
zabránění závažného znečišťování v místě provozu.".
Poznámka pod čarou č. 14a) zní:
"14a) Zákon č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na
emise skleníkových plynů a o změně některých zákonů.".
ČÁST TŘETÍ
zrušena
§ 26
zrušen
ČÁST ČTVRTÁ
Změna živnostenského zákona
§ 27
V části SKUPINA 214: Ostatní přílohy č. 2 k zákonu č. 455/1991 Sb., o
živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění zákona č.
167/2004 Sb. a zákona č. 326/2004 Sb., se na konci textu ve sloupci 1
doplňují slova "Ověřování množství emisí skleníkových plynů", ve
sloupci 2 se doplňují slova "a) vysokoškolské vzdělání získané studiem
v příslušném akreditovaném studijním programu nebo b) ukončené střední
nebo vyšší odborné vzdělání příslušného oboru a 3 roky odborná praxe
vykonaná v posledních 10 letech před podáním žádosti" a ve sloupci 3 se
doplňují slova "§ 15 zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně
některých dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší)".
ČÁST PÁTÁ
ÚČINNOST
§ 28
Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.
Zaorálek v. r.
Klaus v. r.
v z. Jahn v. r.
Příloha 1
Činnosti, na které se vztahuje obchodování s povolenkami na emise
skleníkových plynů
Prahové hodnoty uvedené v této příloze jsou obecně udávány ve vztahu k
projektovaným výrobním kapacitám nebo jinému parametru činnosti.
Činnosti
A. Energetika
1. Spalovací zařízení (s výjimkou zařízení pro spalování nebezpečných
nebo komunálních odpadů) se jmenovitým tepelným příkonem větším než 20
MW
2. Rafinerie minerálních olejů
3. Koksovací pece
B. Výroba a zpracování kovů
1. Zařízení na pražení nebo slinování kovové rudy (včetně sirníkové
rudy)
2. Zařízení na výrobu surového železa nebo oceli (z prvotních nebo
druhotných surovin), včetně kontinuálního lití, o kapacitě větší než
2,5 tuny za hodinu
C. Zpracování nerostů
1. Zařízení na výrobu cementového slínku v rotačních pecích o výrobní
kapacitě větší než 500 tun denně nebo na výrobu vápna v rotačních
pecích o výrobní kapacitě větší než 50 tun denně nebo v jiných pecích o
výrobní kapacitě větší než 50 tun denně
2. Zařízení na výrobu skla, popřípadě skleněných vláken, o kapacitě
tavení větší než 20 tun denně nebo zařízení na výrobu minerálních
vláken, o kapacitě tavení větší než 20 tun denně
3. Zařízení na výrobu keramických výrobků vypalováním, zejména
krytinových tašek, cihel, žáruvzdorných tvárnic, obkládaček, kameniny
nebo porcelánu, o výrobní kapacitě větší než 75 tun denně anebo o
kapacitě pecí větší než 4 m3 a s hustotou vsázky větší než 300 kg/m3
D. Ostatní aktivity
1. Průmyslové závody na výrobu
a) buničiny ze dřeva nebo jiných vláknitých materiálů
b) papíru nebo lepenky o výrobní kapacitě větší než 20 tun denně
2. Zachytávání oxidu uhličitého ze zařízení spadajících do působnosti
tohoto zákona pro účely přepravy a ukládání oxidu uhličitého v
přírodních horninových strukturách
3. Přeprava oxidu uhličitého potrubím za účelem jeho uložení v
přírodních horninových strukturách
4. Ukládání oxidu uhličitého v přírodních horninových strukturách.
E. Letectví
Lety letadel, která odlétají z letiště umístěného na území Evropských
společenství, na které se vztahuje Smlouva nebo která na takové letiště
přilétají.
Tato činnost nezahrnuje
a) lety vykonávané výhradně za účelem přepravy vládnoucího panovníka a
jeho nejbližší rodiny, hlav států, předsedů vlád a vládních ministrů
jiné země, než je členský stát, během jejich služebních cest, pokud je
tato skutečnost doložena příslušným označením statusu na letovém plánu,
b) vojenské lety vykonávané vojenskými letadly a lety celních a
policejních orgánů;
c) pátrací a záchranné lety, protipožární lety, humanitární lety a lety
letecké záchranné služby schválené příslušným orgánem,
d) veškeré lety vykonávané výlučně podle pravidel letu za viditelnosti
podle přílohy 2 Úmluvy o mezinárodním civilním letectví^12),
e) lety končící na letišti, ze kterého letadlo vzlétlo, během nichž
nedošlo k mezipřistání,
f) cvičné lety vykonávané výlučně za účelem získání licence nebo
získání kvalifikace v případě letové posádky v kabině pilota, pokud je
tato skutečnost doložena příslušnou poznámkou v letovém plánu a za
předpokladu, že let neslouží k přepravě cestujících nebo nákladu či k
přemístění nebo dopravení letadla,
g) lety vykonávané výlučně za účelem vědeckého výzkumu nebo kontroly,
testování či udělování osvědčení pro letadla nebo vybavení, a to
leteckého i pozemního,
h) lety vykonávané letadly o certifikované maximální vzletové hmotnosti
méně než 5 700 kg,
i) lety vykonávané v rámci závazků veřejné služby nařízené v souladu s
přímo použitelným předpisem Evropských společenství^1d) na trasách v
nejvzdálenějších regionech uvedených v čl. 349 Smlouvy o fungování
Evropské unie nebo na trasách, na nichž nabízená kapacita nepřesahuje
30 000 míst ročně, nebo
j) lety, jež by jinak spadaly pod tuto činnost, vykonávané
provozovatelem obchodní letecké dopravy, jenž
i) po tři po sobě jdoucí čtyřměsíční období uskuteční méně než 243 letů
za čtyřměsíční období, nebo
ii) uskuteční lety s celkovou roční produkcí emisí nižší než 10 000 tun
za rok;
to se týká i letů uskutečňovaných výhradně za účelem přepravy
vládnoucího panovníka a jeho nejbližší rodiny, hlav států, předsedů
vlád a vládních ministrů členských států při výkonu jejich funkce.
Příloha 2
Zásady ověřování vykázaného množství emisí
I. OBECNÉ PRINCIPY
1. Podkladem pro ověření je množství emisí vykázané provozovatelem
zařízení nebo množství emisí a údaje o tunokilometrech vykázané
provozovatelem letadla podle § 7 odst. 2 a podle potřeby údaje ze
sledování kvality ovzduší ministerstvem. Předmětem ověření je
spolehlivost, věrohodnost a přesnost použitého způsobu zjišťování,
vykázaného množství emisí a dalších souvisejících údajů. Předmětem jsou
zejména:
a) vykázané údaje o činnosti zařízení nebo letadel používaných pro
výkon činností v oblasti letectví, s tím související měření a výpočty,
b) výběr a použití emisních faktorů,
c) způsob výpočtu celkového množství emisí,
d) výběr a použití metod měření, pokud provozovatel zařízení zjišťuje
emise měřením.
2. Vykázané množství emisí se ověří pouze v případě, že emise byly
zjištěny s vysokým stupněm jistoty na základě spolehlivých a
věrohodných údajů. Vysokého stupně jistoty je dosaženo za těchto
podmínek:
a) vykázané množství emisí není vnitřně rozporné,
b) sběr údajů byl prováděn v souladu s příslušnými vědeckými standardy,
c) relevantní údaje o zařízení nebo provozovateli letadla jsou úplné a
vnitřně si neodporující.
3. Autorizované osobě umožní provozovatel zařízení nebo provozovatel
letadla přístup na všechna místa a ke všem údajům, které mají vztah k
předmětu ověření.
4. Při ověření se bere ohled na to, zda je v předmětném zařízení nebo u
provozovatele letadla zaveden systém řízení podniku a auditu z hlediska
ochrany životního prostředí.
II. METODY OVĚŘOVÁNÍ
Strategická analýza
5. Součástí ověření je strategická analýza všech činností provozovaných
v zařízení nebo činností v oblasti letectví, na které se vztahuje
správa a které vykonává provozovatel letadla. Autorizovaná osoba proto
musí mít celkový přehled o všech takových činnostech a o jejich vlivu
na emise.
Procesní analýza
6. Ověření vykázaného množství emisí a údajů, které byly jeho
podkladem, se provede pokud možno v místě zařízení nebo na místě
používaném provozovatelem letadla pro vykonávání činností v oblasti
letectví, na něž se správa vztahuje.
Riziková analýza
7. Ověření se podrobí každý zdroj emisí v zařízení, nebo každé letadlo,
za které je provozovatel letadla odpovědný; přitom se vyhodnotí
spolehlivost údajů o tom, jak každý tento zdroj nebo letadlo přispěl k
celkovému množství emisí ze zařízení nebo z činnosti v oblasti
letectví.
8. Při provádění této analýzy autorizovaná osoba určí zdroje emisí nebo
letadlo, za které je provozovatel letadla odpovědný, s vysokým rizikem
potenciálního pochybení. Obdobně určí další prvky zjišťování a
vykazování množství emisí ze zařízení nebo z činnosti v oblasti
letectví, které mohou způsobit pochybení při stanovení celkového
množství emisí; tím se rozumí zejména výběr emisních faktorů a způsobů
kalkulace nezbytné ke stanovení úrovně emisí z jednotlivých zdrojů nebo
letadel. Zdrojům emisí a dalším prvkům zjišťování nebo vykazování
množství emisí ze zařízení nebo činnosti v oblasti letectví určeným
tímto postupem je autorizovaná osoba povinna věnovat zvláštní
pozornost.
9. Autorizovaná osoba je povinna vzít v úvahu všechny účinné metody
kontroly rizika, které provozovatel zařízení nebo provozovatel letadla
používá k omezení stupně nejistoty.
III. ZPRÁVA O OVĚŘENÍ
10. Autorizovaná osoba vydá provozovateli zařízení nebo provozovateli
letadla zprávu o ověření. Ve zprávě o ověření uvede, zda množství emisí
bylo vykázáno provozovatelem v souladu s tímto zákonem, prováděcím
právním předpisem k němu a povolením a nebylo podstatně zkresleno. Ve
zprávě autorizovaná osoba dále uvede podrobné údaje o způsobu a postupu
ověření.
IV. DALŠÍ USTANOVENÍ TÝKAJÍCÍ SE OVĚŘOVÁNÍ ZPRÁV O EMISÍCH V OBLASTI
LETECTVÍ
11. Autorizovaná osoba zejména zjistí, zda
a) všechny lety spadající pod činnosti v oblasti letectví uvedené v
příloze č.1 tohoto zákona byly zohledněny. V tomto úkolu autorizované
osobě napomáhají údaje z časového plánu a další údaje o provozu
provozovatele letadla, včetně údajů od Eurocontrolu, které si tento
provozovatel vyžádal;
b) jsou agregované údaje o spotřebě paliva a údaje o palivu zakoupeném
nebo jiným způsobem dodaném do letadla vykonávajícího činnost v oblasti
letectví celkově v souladu.
V. DALŠÍ USTANOVENÍ TÝKAJÍCÍ SE OVĚŘOVÁNÍ ÚDAJŮ O TUNOKILOMETRECH
PŘEDLOŽENÝCH PRO ÚČELY § 9
12. Všeobecné zásady a metodika používané pro ověřování zpráv o emisích
podle § 7 odst. 1 stanovené v této příloze se případně použijí obdobným
způsobem i při ověřování údajů o tunokilometrech v oblasti letectví.
13. Autorizovaná osoba zejména zjistí, zda v žádosti podle § 9 odst. 3
daného provozovatele byly zohledněny pouze lety, za něž je provozovatel
odpovědný, které byly skutečně vykonány a spadají do činností v oblasti
letectví uvedených v příloze č.1 tohoto zákona. Při tom autorizovaná
osoba využívá údaje o provozu provozovatele letadla, včetně údajů od
Eurocontrolu, které si tento provozovatel vyžádal. Kromě toho
autorizovaná osoba zjistí, zda užitečné zatížení nahlášené
provozovatelem letadla odpovídá záznamům o užitečném zatížení, které
vede daný provozovatel z bezpečnostních důvodů.
Příloha 3
Kritéria pro přípravu národního alokačního plánu (§ 8 odst. 1)
1. Celkové množství povolenek, které se navrhuje přidělit, nesmí být
větší, než je nutné k uplatnění kritérií stanovených touto přílohou.
Pro první obchodovací období musí být celkové množství povolenek
stanoveno tak, aby bylo dosaženo nejméně cíle, který pro Českou
republiku vyplývá z rozhodnutí Rady 2002/358/ES ze dne 25. dubna 2002 a
z Kjótského protokolu.
2. Celkové množství povolenek, které se navrhuje přidělit, musí být
založeno na hodnocení skutečného a předpokládaného pokroku plnění
závazku České republiky přispívat k plnění závazků, které pro Evropské
společenství vyplývají z rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č.
280/2004/ES ze dne 11. února 2004 o mechanismu sledování emisí
skleníkových plynů ve Společenství a o mechanismu provádění Kjótského
protokolu.
3. Množství povolenek, které se navrhuje přidělovat, musí odpovídat
možnostem (včetně technologických možností) zařízení snižovat emise.
Přidělování povolenek lze založit na průměrných emisích skleníkových
plynů podle produktu pro každou kategorii zařízení a na dosažitelném
pokroku v odvětví, do kterého zařízení náleží.
4. Návrh národního alokačního plánu (dále jen "plán") musí být v
souladu s právními předpisy a politickými dokumenty Společenství.
Přitom bere ohled na růsty emisí skleníkových plynů způsobené výlučně
požadavky nových právních předpisů.
5. Plán musí být navržen tak, aby nezakládal diskriminaci mezi
jednotlivými provozovateli zařízení nebo kategoriemi zařízení, která by
v rozporu se Smlouvou o založení Evropských společenství, zejména
články 87 a 88, některé provozovatele zařízení nebo kategorie zařízení
neodůvodněně zvýhodňovala.
6. Návrh plánu stanoví množství povolenek, které se vyhrazuje pro nové
provozovatele zařízení.
7. Návrh plánu může zahrnout včasná opatření; v takovém případě uvede,
jakým způsobem bude k včasnému opatření přihlédnuto. Návrh plánu může
využívat referenčních úrovní plynoucích z referenčních dokumentů
týkajících se nejlepších dostupných technik; tyto referenční úrovně
mohou zahrnout bezodkladná opatření.
8. Návrh plánu zohlední používání čisté technologie, zejména
technologie hospodárného využívání energie.
9. Návrh plánu musí obsahovat informaci o způsobu projednání návrhu s
veřejností a o způsobu, jakým bude k vyjádřením veřejnosti přihlédnuto
před předložením návrhu plánu Evropské komisi (§ 8).
10. Součástí návrhu plánu je seznam zařízení, na která se vztahuje
tento zákon, s uvedeným množstvím povolenek, které se každému zařízení
navrhuje přidělit.
11. Návrh plánu může obsahovat informace o způsobu, jakým se přihlíží k
otázce hospodářské soutěže zemí a hospodářských subjektů mimo Evropskou
unii.
12. Návrh plánu pro každé z dalších obchodovacích období obsahuje
procento přídělu povolenek pro každé zařízení, na které se vztahuje
tento zákon, do jehož výše může provozovatel tohoto zařízení používat
jednotky snížení emisí a jednotky ověřeného snížení emisí z
projektových činností.
13. Návrh plánu může obsahovat zvláštní rezervu v podobě určitého
množství povolenek, které nebudou přiděleny provozovatelům zařízení a
které budou vyřazeny ve smyslu § 10b odst. 5.
Vybraná ustanovení novel
Čl. II zákona č. 315/2008 Sb.
Žádost o povolení podle § 4 zákona č. 695/2004 Sb., je provozovatel
zařízení na tavení minerálních materiálů, včetně výroby minerálních
vláken, o kapacitě tavení větší než 20 tun denně (příloha č. 1 část C
bod 2 zákona č. 695/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona), které je provozováno v den nabytí účinnosti tohoto
zákona a které hodlá provozovatel zařízení provozovat i po dni nabytí
účinnosti tohoto zákona, povinen předložit Ministerstvu životního
prostředí nejpozději 6 týdnů po dni nabytí účinnosti tohoto zákona. Do
dne nabytí právní moci rozhodnutí o povolení je možné zařízení
provozovat bez povolení.
Čl. II zákona č. 164/2010 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Provozovatel letadla musí požádat o schválení plánu pro zjišťování
emisí a tunokilometrů stanovujícího opatření pro zjišťování a
vykazování emisí a údajů o tunokilometrech podle § 7 zákona č. 695/2004
Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona,
nejpozději do 6 týdnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Prvním rokem, ve kterém provozovatel letadla zjišťuje a vykazuje
množství emisí skleníkových plynů podle § 7 zákona č. 695/2004 Sb., ve
znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, je rok 2010.
3. Prvním rokem pro přidělení povolenek provozovateli letadla podle §
10 zákona č. 695/2004 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti
tohoto zákona, je rok 2012.
4. Provozovatel zařízení vykáže řádně podložené a nezávisle ověřené
údaje o emisích skleníkových plynů z činností zahrnutých do systému
obchodování až od roku 2013 podle § 7 odst. 1 zákona č. 695/2004 Sb.,
ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do
2 týdnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
1) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října
2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise
skleníkových plynů ve Společenství a o změně směrnice Rady 96/61/ES.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/101/ES ze dne 27. října
2004, kterou se s ohledem na projektové mechanismy Kjótského protokolu
mění směrnice 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s
povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství.
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/101/ES ze dne 19. listopadu
2008, kterou se mění směrnice 2003/87/ES za účelem začlenění činnosti v
oblasti letectví do systému pro obchodování s povolenkami na emise
skleníkových plynů ve Společenství.
1a) Nařízení Komise (ES) č. 994/2008 ze dne 8. října 2008 o
normalizovaném a bezpečném systému registrů podle směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2003/87/ES a rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady
č. 280/2004/ES.
1b) Rámcová úmluva Organizace spojených národů o změně klimatu,
vyhlášená pod č. 80/2005 Sb. m. s.
1c) Kjótský protokol k Rámcové úmluvě Organizace spojených národů o
změně klimatu, vyhlášený pod č. 81/2005 Sb. m. s.
1d) Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1008/2008 ze dne 24.
září 2008 o společných pravidlech pro provozování leteckých služeb ve
Společenství (přepracované znění).
2) § 15 zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých
dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění zákona č. 92/2004
Sb.
3) Zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o
změně některých dalších zákonů, ve znění zákona č. 517/2002 Sb.
4) § 27 zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu
státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů
(energetický zákon).
5) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října
2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise
skleníkových plynů ve Společenství a o změně směrnice Rady 96/61/ES.
Nařízení Komise (ES) č. 994/2008 ze dne 8. října 2008 o normalizovaném
a bezpečném systému registrů podle směrnice Evropského parlamentu a
Rady 2003/87/ES a rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady č.
280/2004/ES.
6) § 2 zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů.
6a) Nařízení Komise (ES) č. 2216/2004 o standardizovaném a bezpečném
systému rejstříků podle směrnice 2003/87/ES Evropského parlamentu a
Rady a rozhodnutí 280/2004/ES Evropského parlamentu a Rady.
6b) Směrnice 2003/87/ES v platném znění.
7) Článek 25 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne
13. října 2003 ustavující schéma pro obchodování s emisemi skleníkových
plynů v rámci Společenství a o změně směrnice Rady 96/61/ES.
7a) Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím
vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů.
8) Článek 28 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne
13. října 2003 ustavující schéma pro obchodování s emisemi skleníkových
plynů v rámci Společenství a o změně směrnice Rady 96/61/ES.
9) § 35 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění
pozdějších předpisů.
9a) § 2 odst. 2 obchodního zákoníku.
11) § 2 zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování
znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých
zákonů (zákon o integrované prevenci).
12) § 34 zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých
dalších zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů.
12) Úmluva o mezinárodním civilním letectví zveřejněná pod č. 147/1947
Sb.
13) Zákon č. 85/2012 Sb., o ukládání oxidu uhličitého do přírodních
horninových struktur a o změně některých zákonů.