Zákon č. 180/2005 Sb. o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů)
PŘEDPIS BYL ZRUŠEN 01.01.2013
| se změnami: | 137/2010 Sb., 281/2009 Sb., 330/2010 Sb., 402/2010 Sb., 201/2012 Sb. | 
| uveřejněno v:  | č. 66/2005 Sbírky zákonů na straně 3726 | 
| schváleno: | 31.03.2005 | 
| účinnost od: | 01.08.2005 | 
| zrušeno: | 01.01.2013 | 
|  [Textová verze] | 
   180/2005 Sb.
   ZÁKON
   ze dne 31. března 2005
   o  podpoře  výroby  elektřiny  z obnovitelných zdrojů energie a o změně
   některých zákonů
   (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů)
   Změna: 137/2010 Sb.
   Změna: 402/2010 Sb. (část)
   Změna: 281/2009 Sb., 330/2010 Sb., 402/2010 Sb.
   Změna: 330/2010 Sb. (část)
   Změna: 402/2010 Sb. (část)
   Změna: 201/2012 Sb.
   Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:
   ČÁST PRVNÍ
   PODPORA VÝROBY ELEKTŘINY Z OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ ENERGIE
   HLAVA I
   OBECNÁ USTANOVENÍ
   § 1
   Předmět úpravy
   (1)  Tento zákon upravuje v souladu s právem Evropských společenství^1)
   způsob  podpory  výroby  elektřiny  z  obnovitelných zdrojů energie a z
   důlního  plynu  z  uzavřených  dolů  a  výkon  státní  správy a práva a
   povinnosti fyzických a právnických osob s tím spojené.
   (2) Účelem tohoto zákona je v zájmu ochrany klimatu a ochrany životního
   prostředí
   a) podpořit využití obnovitelných zdrojů energie (dále jen "obnovitelné
   zdroje"),
   b)  zajistit  trvalé  zvyšování podílu obnovitelných zdrojů na spotřebě
   primárních energetických zdrojů,
   c)   přispět   k  šetrnému  využívání  přírodních  zdrojů  a  k  trvale
   udržitelnému rozvoji společnosti,
   d) vytvořit podmínky pro naplnění indikativního cíle podílu elektřiny z
   obnovitelných  zdrojů  na hrubé spotřebě elektřiny v České republice ve
   výši  8  %  k  roku 2010 a vytvořit podmínky pro další zvyšování tohoto
   podílu po roce 2010.
   § 2
   Základní pojmy
   (1)  Obnovitelnými  zdroji  se  rozumí  obnovitelné  nefosilní přírodní
   zdroje  energie,  jimiž  jsou energie větru, energie slunečního záření,
   geotermální  energie,  energie  vody,  energie  půdy,  energie vzduchu,
   energie  biomasy,  energie  skládkového plynu, energie kalového plynu a
   energie bioplynu.
   (2) Pro účely tohoto zákona se rozumí
   a)  biomasou  biologicky  rozložitelná  část výrobků, odpadů a zbytků z
   provozování   zemědělství   a  hospodaření  v  lesích  a  souvisejících
   průmyslových  odvětví,  zemědělské  produkty  pěstované pro energetické
   účely  a rovněž biologicky rozložitelná část vytříděného průmyslového a
   komunálního odpadu,
   b)  elektřinou  z obnovitelných zdrojů elektřina vyrobená v zařízeních,
   která  využívají  pouze  obnovitelné  zdroje,  a  také  část  elektřiny
   vyrobené  z  obnovitelných  zdrojů  v  zařízeních,  která  využívají  i
   neobnovitelné zdroje energie,
   c)   hrubou   spotřebou  elektřiny  v  tuzemsku  vyrobená  elektřina  s
   připočtením dovozů a odečtením vývozů elektřiny,
   d)  zeleným  bonusem  finanční částka navyšující tržní cenu elektřiny a
   hrazená  provozovatelem  regionální distribuční soustavy nebo přenosové
   soustavy výrobci elektřiny z obnovitelných zdrojů, zohledňující snížené
   poškozování  životního  prostředí  využitím obnovitelného zdroje oproti
   spalování  fosilních paliv, druh a velikost výrobního zařízení, kvalitu
   dodávané elektřiny,
   e)  provozovatelem  regionální  distribuční soustavy držitel licence na
   distribuci  elektřiny, jehož distribuční soustava je přímo připojena na
   přenosovou soustavu.
   § 3
   Předmět podpory
   (1)  Podpora  podle  tohoto  zákona (dále jen "podpora") se vztahuje na
   výrobu elektřiny z obnovitelných zdrojů ve výrobnách elektřiny na území
   České  republiky  připojených  do elektrizační soustavy České republiky
   přímo,   prostřednictvím  odběrného  místa  nebo  prostřednictvím  jiné
   výrobny  elektřiny připojené k elektrizační soustavě České republiky, s
   výjimkou  větrných  elektráren  umístěných  na rozloze 1 km2 o celkovém
   instalovaném výkonu nad 20 MWe. V případě výroby elektřiny z biomasy se
   podpora  vztahuje  na druhy a způsoby využití biomasy, které z hlediska
   ochrany životního prostředí stanoví prováděcí právní předpis.
   (2)  Podpora  výroby  elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů  je stanovena
   odlišně s ohledem na druh obnovitelného zdroje a velikost instalovaného
   výkonu  výrobny  a  v  případě  elektřiny  vyrobené  z  biomasy i podle
   parametrů biomasy stanovených prováděcím právním předpisem.
   (3)  Při  stanovení podpory podle odstavce 2 Energetický regulační úřad
   (dále  jen  "Úřad")  ekonomicky  zvýhodní pro účely výlučného spalování
   pevné  biomasy  využívání  odpadní biomasy z dřevovýroby a průmyslového
   zpracování  dřeva  a  v  případě  společného  spalování pevné biomasy a
   neobnovitelného zdroje energie účelově pěstovanou energetickou biomasu.
   (4)  Podpora  se  rovněž vztahuje na výrobu elektřiny z důlního plynu z
   uzavřených dolů. Na tuto podporu se použijí ustanovení hlavy II a hlavy
   III obdobně; ustanovení § 4 odst. 13, 14 a 18 se nepoužijí.
   (5)  V případě elektřiny vyrobené využitím energie slunečního záření se
   podpora  vztahuje  pouze  na elektřinu vyrobenou ve výrobně elektřiny s
   instalovaným  výkonem  výrobny  do 30 kWp, která je umístěna na střešní
   konstrukci  nebo  na  obvodové  zdi jedné budovy spojené se zemí pevným
   základem evidované v katastru^5).
   HLAVA II
   PODPORA VÝROBY ELEKTŘINY Z OBNOVITELNÝCH ZDROJŮ
   § 4
   Práva a povinnosti subjektů na trhu s elektřinou z obnovitelných zdrojů
   (1)  Provozovatel  přenosové  soustavy nebo provozovatelé distribučních
   soustav  jsou  povinni  na  svém  licencí vymezeném území^2) přednostně
   připojit  k  přenosové  soustavě nebo k distribučním soustavám zařízení
   podle  §  3  (dále  jen  "zařízení")  za účelem přenosu nebo distribuce
   elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů,  pokud  o  to  výrobce elektřiny z
   obnovitelných  zdrojů  (dále  jen  "výrobce")  požádá  a  pokud splňuje
   podmínky  připojení  a  dopravy  elektřiny  stanovené zvláštním právním
   předpisem.^2)
   (2)  Povinnost  připojení  zařízení  výrobce  elektřiny z obnovitelných
   zdrojů  vzniká  provozovateli té distribuční soustavy, kde jsou náklady
   na  připojení  nejnižší,  s  výjimkou případů prokazatelného nedostatku
   kapacity zařízení pro distribuci nebo při ohrožení spolehlivého provozu
   distribuční soustavy.
   (3)  Výrobce  elektřiny  z  obnovitelných zdrojů, na kterou se vztahuje
   podpora, má právo si vybrat, zda svoji elektřinu nabídne k výkupu podle
   odstavce  4,  nebo  zda za ni bude požadovat zelený bonus. Změna tohoto
   výběru  je  možná  nejdříve za rok poté, co si výrobce závazně z těchto
   dvou  možností  jednu  vybral  a  začal  ji  využívat.  Změna výběru je
   prováděna  vždy  k  1. lednu následujícího kalendářního roku. Termíny a
   podrobnosti výběru způsobu podpory stanoví prováděcí právní předpis.
   (4)  Provozovatelé  regionálních  distribučních  soustav a provozovatel
   přenosové   soustavy   jsou  povinni  vykupovat  veškerou  elektřinu  z
   obnovitelných  zdrojů, na kterou se vztahuje podpora, a uzavřít smlouvu
   o  dodávce,  pokud  výrobce elektřinu z obnovitelných zdrojů nabídl, za
   podmínek  podle  § 5 a za ceny podle § 6. Součástí této povinnosti je i
   převzetí   odpovědnosti   za   odchylku   podle   zvláštního   právního
   předpisu.^3)
   (5)  Provozovatelé  regionálních  distribučních  soustav a provozovatel
   přenosové  soustavy  využívají elektřinu vykoupenou podle odstavce 4 na
   krytí  ztrát. V případě, že okamžitý výkon povinně vykupované elektřiny
   z  obnovitelných  zdrojů  podle  odstavce 4 přesáhne objem elektřiny na
   krytí  ztrát,  je  tento  přesah  hodnocen  jako  odchylka  příslušného
   provozovatele   regionální   distribuční  soustavy  nebo  provozovatele
   přenosové soustavy.
   (6) V případě výroby elektřiny vyráběné společně z obnovitelného zdroje
   a  neobnovitelného  zdroje  energie je podpora poskytována pouze formou
   zelených bonusů.
   (7)  Pokud  výrobce  elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů,  na kterou se
   vztahuje  podpora,  nenabídl  tuto  elektřinu  k povinnému výkupu podle
   odstavce  4 a prodal ji na trhu s elektřinou, je provozovatel příslušné
   regionální  distribuční  soustavy  nebo provozovatel přenosové soustavy
   povinen  hradit  výrobci  za  tuto  elektřinu  zelený bonus vyjádřený v
   Kč/MWh.
   (8)  Odchylky  výkonu  zařízení z důvodů přirozené povahy obnovitelných
   zdrojů nesmí být důvodem neplnění povinností podle odstavce 4.
   (9)   Provozovatelé  distribučních  soustav  a  provozovatel  přenosové
   soustavy  mají  podle  zvláštního  právního  předpisu^3) odpovědnost za
   odchylku spojenou se zajištěním ztrát ve svých soustavách, kterou mohou
   přenést na jiný subjekt zúčtování.
   (10)  Náklady  spojené  s  odchylkou  výrobce elektřiny z obnovitelných
   zdrojů   vykoupené   podle   odstavce   4   jsou   uznatelnými  náklady
   provozovatelů  distribučních soustav a provozovatele přenosové soustavy
   pro výpočet regulovaných cen za distribuci a přenos a subjekt zúčtování
   má  právo  vyúčtovat  tyto náklady provozovatelům distribučních soustav
   nebo  provozovateli  přenosové  soustavy. Podrobnosti stanoví prováděcí
   právní předpis.
   (11)  Výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů společně s
   elektřinou  z  neobnovitelných  zdrojů  energie,  je  povinen  zajistit
   samostatné  měření  vyrobené elektřiny nebo výpočet vyrobeného množství
   elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů  způsobem podle zvláštního právního
   předpisu.^4)
   (12)  Výrobce,  který  vyrábí  elektřinu společným spalováním biomasy a
   neobnovitelného   zdroje   energie,   vykazuje   množství  elektřiny  z
   obnovitelných zdrojů, skutečné nabytí množství biomasy a její kvalitu a
   skutečné  využití  veškeré  nabyté  biomasy  pro účely výroby elektřiny
   způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem.
   (13)  Operátor  trhu  s  elektřinou  vydává  na písemnou žádost výrobce
   vyrábějícího   elektřinu   z   obnovitelných  zdrojů  potvrzení  původu
   elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů  (dále jen "záruka původu"). Záruku
   původu  vydá  operátor  trhu  s  elektřinou  do  30 kalendářních dnů od
   obdržení  žádosti.  Vzor  žádosti  o vydání záruky původu a vzor záruky
   původu stanoví prováděcí právní předpis.
   (14)  Uznání  záruky  původu  vydané  v jiném členském státě Evropských
   společenství provádí Ministerstvo průmyslu a obchodu.
   (15) Výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů a uplatňuje
   nárok  na  úhradu  zeleného  bonusu v souladu s odstavcem 7, je povinen
   uzavřít  smlouvu  na  dodávku  elektřiny  s  jiným  účastníkem  trhu  s
   elektřinou  v souladu se zvláštním právním předpisem.^3) Tato povinnost
   se  nevztahuje  na  výrobce, který veškerou elektřinu, kterou vyrobil z
   obnovitelných zdrojů, sám spotřebovává.
   (16)  Právo  na  úhradu zeleného bonusu se vztahuje i na výrobce, který
   vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů pro vlastní spotřebu. Povinnost
   hradit  zelený  bonus  tomuto  výrobci  vzniká provozovateli regionální
   distribuční  soustavy,  na  jehož  vymezeném území se výrobna elektřiny
   tohoto výrobce nachází.
   (17)  Výrobce,  který nabídl elektřinu k povinnému výkupu, musí uzavřít
   smlouvu s provozovatelem příslušné regionální distribuční soustavy nebo
   přenosové soustavy.
   (18)  Do  podílu  elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů na hrubé spotřebě
   elektřiny  v  České  republice  může  být  započten  dovoz  elektřiny z
   obnovitelných   zdrojů   z   ostatních   členských   států   Evropských
   společenství  pouze v případě, že vyvážející stát má obdobné ustanovení
   umožňující  započtení  dovozu. Elektřina z obnovitelných zdrojů bude do
   indikativních  cílů  podílu  elektřiny  z obnovitelných zdrojů na hrubé
   spotřebě  elektřiny  členských  států Evropských společenství započtena
   pouze   jednou.  Podrobnosti  evidence  dovozu  a  vývozu  elektřiny  z
   obnovitelných   zdrojů  v  České  republice  stanoví  prováděcí  právní
   předpis.
   § 5
   Podmínky  podpory,  výkupu  a evidence výroby elektřiny z obnovitelných
   zdrojů
   (1) Základním časovým úsekem pro výkup elektřiny z obnovitelných zdrojů
   je 1 hodina. U zařízení, která nejsou vybavena průběhovým měřením, může
   být   mezi   provozovatelem   regionální   distribuční   soustavy  nebo
   provozovatelem  přenosové  soustavy  a  výrobcem dohodnut i jiný časový
   úsek.
   (2)  Základním  časovým  úsekem  pro  vyhodnocování  a zúčtování výkupu
   elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů  je  1 měsíc, pokud se provozovatel
   regionální  distribuční  soustavy  nebo provozovatel přenosové soustavy
   nedohodnou s výrobcem jinak.
   (3) Pokud elektřinu z obnovitelných zdrojů hodlá její výrobce nabídnout
   k  výkupu  podle  §  4  odst.  4,  oznámí  tuto  skutečnost příslušnému
   provozovateli   regionální   distribuční  soustavy  nebo  provozovateli
   přenosové soustavy. Termíny oznámení této skutečnosti stanoví prováděcí
   právní předpis.
   (4)  Předáním  údajů  o množství elektřiny z obnovitelných zdrojů podle
   odstavce   6   provozovateli   regionální   distribuční  soustavy  nebo
   provozovateli   přenosové  soustavy  vzniká  výrobci  nárok  na  úhradu
   zeleného bonusu stanoveného podle § 6.
   (5)  Výrobce, který vyrábí elektřinu z obnovitelných zdrojů pro vlastní
   potřebu,  je  povinen předávat naměřené nebo vypočtené údaje o množství
   jím  vyrobené elektřiny z obnovitelných zdrojů provozovateli regionální
   distribuční  soustavy  nebo  provozovateli přenosové soustavy. Splněním
   této povinnosti vzniká tomuto výrobci nárok na úhradu zeleného bonusu a
   na vydání záruky původu podle § 4 odst. 13.
   (6)  O  uskutečněné  výrobě  a  výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů
   předává  její  výrobce naměřené nebo vypočtené údaje podle jednotlivých
   druhů   obnovitelných   zdrojů   příslušnému  provozovateli  regionální
   distribuční   soustavy  nebo  provozovateli  přenosové  soustavy  podle
   zvláštního právního předpisu.^3)^4)
   § 6
   Výše cen za elektřinu z obnovitelných zdrojů a zelených bonusů
   (1)  Úřad  stanoví  vždy  na  kalendářní  rok  dopředu  výkupní ceny za
   elektřinu  z  obnovitelných zdrojů (dále jen "výkupní ceny") samostatně
   pro jednotlivé druhy obnovitelných zdrojů a zelené bonusy tak, aby
   a)  byly  vytvořeny  podmínky  pro  naplnění  indikativního cíle podílu
   výroby  elektřiny z obnovitelných zdrojů na hrubé spotřebě elektřiny ve
   výši 8 % v roce 2010 a
   b) pro zařízení uvedená do provozu
   1.  po  dni  nabytí  účinnosti tohoto zákona bylo při podpoře výkupními
   cenami  dosaženo  patnáctileté  doby  návratnosti  investic za podmínky
   splnění  technických  a  ekonomických  parametrů,  kterými jsou zejména
   náklady  na  instalovanou  jednotku výkonu, účinnost využití primárního
   obsahu  energie  v  obnovitelném zdroji a doba využití zařízení a které
   jsou stanoveny prováděcím právním předpisem,
   2.  po dni nabytí účinnosti tohoto zákona zůstala zachována výše výnosů
   za  jednotku  elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů při podpoře výkupními
   cenami  po  dobu  15  let  od  roku  uvedení  zařízení  do provozu jako
   minimální  se  zohledněním  indexu cen průmyslových výrobců; za uvedení
   zařízení do provozu se považuje též ukončení rekonstrukce technologické
   části  stávajícího  zařízení,  změna paliva, nebo ukončení modernizace,
   zvyšující technickou a ekologickou úroveň stávajícího zařízení,
   3.  před  dnem  nabytí  účinnosti  tohoto  zákona  byla  po dobu 15 let
   zachována  minimální  výše výkupních cen stanovených pro rok 2005 podle
   dosavadních  právních  předpisů  se zohledněním indexu cen průmyslových
   výrobců.
   (2) Při stanovení výše zelených bonusů Úřad přihlíží též k zvýšené míře
   rizika uplatnění elektřiny z obnovitelných zdrojů na trhu s elektřinou.
   (3)  Při  stanovení  výkupních  cen  a  zelených  bonusů Úřad vychází z
   odlišných  nákladů  na  pořízení, připojení a provoz jednotlivých druhů
   zařízení včetně jejich časového vývoje.
   (4)  Výkupní ceny stanovené Úřadem pro následující kalendářní rok nesmí
   být  nižší  než 95 % hodnoty výkupních cen platných v roce, v němž se o
   novém  stanovení  rozhoduje.  Ustanovení  věty  první  se nepoužije pro
   stanovení  výkupních  cen  pro  následující kalendářní rok pro ty druhy
   obnovitelných  zdrojů, u kterých je v roce, v němž se o novém stanovení
   výkupních  cen  rozhoduje,  dosaženo návratnosti investic kratší než 11
   let; Úřad při stanovení výkupních cen postupuje podle odstavců 1 až 3.
   § 6a
   Financování podpory
   (1)   Provozovatel  přenosové  soustavy  nebo  provozovatel  regionální
   distribuční  soustavy  má  právo  na  úhradu  vícenákladů  spojených  s
   podporou  elektřiny  z  obnovitelných zdrojů. Vícenáklady provozovatele
   přenosové  soustavy  nebo provozovatele regionální distribuční soustavy
   podle předchozí věty jsou hrazeny složkou ceny za přenos elektřiny nebo
   ceny za distribuci elektřiny na úhradu vícenákladů spojených s podporou
   elektřiny   z   obnovitelných  zdrojů  regulované  Úřadem  a  dotací  z
   prostředků státního rozpočtu.
   (2)  Vláda  stanoví  nařízením  limit  prostředků státního rozpočtu pro
   poskytnutí  dotace na úhradu vícenákladů spojených s podporou elektřiny
   z  obnovitelných zdrojů do 31. října kalendářního roku, který předchází
   kalendářnímu roku, pro který Úřad stanoví ceny za přenos elektřiny nebo
   ceny za distribuci elektřiny.
   (3) Pokud limit prostředků státního rozpočtu stanovený podle odstavce 2
   nepostačuje  na  úhradu  vícenákladů  spojených  s podporou elektřiny z
   obnovitelných  zdrojů,  zahrne Úřad zbývající vícenáklady provozovatele
   přenosové  soustavy  nebo provozovatele regionální distribuční soustavy
   do složky ceny na přenos elektřiny nebo ceny na distribuci elektřiny na
   úhradu  vícenákladů  spojených  s  podporou  elektřiny  z obnovitelných
   zdrojů.
   (4) Úřad vyhlašuje formou sdělení^6) ve Sbírce zákonů s účinností od 1.
   ledna kalendářního roku výši vícenákladů spojených s podporou elektřiny
   z  obnovitelných zdrojů hrazených provozovateli přenosové soustavy nebo
   provozovateli   regionální   distribuční   soustavy   formou  dotace  z
   prostředků státního rozpočtu.
   (5)  Výše  vícenákladů  spojených  s podporou elektřiny z obnovitelných
   zdrojů  formou  dotace  podle  odstavce  4  se vypočte jako rozdíl mezi
   předpokládanými  celkovými vícenáklady spojenými s podporou elektřiny z
   obnovitelných    zdrojů    provozovatele    přenosové   soustavy   nebo
   provozovatele  regionální distribuční soustavy a předpokládanými výnosy
   provozovatele   přenosové   soustavy   nebo   provozovatele  regionální
   distribuční  soustavy  podle  odstavce  3.  Při  stanovení  vícenákladů
   spojených  s  podporou  elektřiny  z obnovitelných zdrojů provozovatele
   přenosové soustavy nebo provozovatele regionální distribuční soustavy a
   předpokládaných    výnosů   provozovatele   přenosové   soustavy   nebo
   provozovatele  regionální  distribuční  soustavy  Úřad  postupuje podle
   právního  předpisu,  který upravuje způsob regulace cen v energetických
   odvětvích a postupy pro regulaci cen^7).
   (6)  Rozdíly  mezi  předpokládanými a skutečně vynaloženými vícenáklady
   spojenými  s  podporou  elektřiny  z  obnovitelných  zdrojů za uplynulý
   kalendářní  rok  Úřad  bere  v  úvahu při stanovení cen pro následující
   kalendářní  rok podle právního předpisu, který upravuje způsob regulace
   cen v energetických odvětvích a postupy pro regulaci cen^7).
   § 6b
   Poskytnutí dotace
   (1)  Dotaci  na  úhradu  vícenákladů  spojených  s podporou elektřiny z
   obnovitelných  zdrojů  podle  §  6a  poskytuje  Ministerstvo průmyslu a
   obchodu  provozovateli přenosové soustavy a provozovatelům regionálních
   distribučních  soustav  čtvrtletně  na základě jejich žádostí, které mu
   tito provozovatelé předloží do konce měsíce následujícího po čtvrtletí.
   Ministerstvo  průmyslu  a  obchodu  jim do konce dalšího měsíce poukáže
   částku uvedenou ve sdělení podle § 6a odst. 4.
   (2) O poskytnutí dotace vydá Ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodnutí
   podle  rozpočtových  pravidel^8),  ve  kterém  uvede pouze svůj název a
   adresu,   název,  adresu  sídla  a  identifikační  číslo  provozovatele
   přenosové  nebo  regionální  distribuční  soustavy,  kterému  je dotace
   určena, poskytovanou částku a den vydání rozhodnutí.
   § 7
   Pravidelné vyhodnocování
   (1)   Úřad  vždy  k  30.  červnu  zveřejní  v  Energetickém  regulačním
   věstníku^2)  vyhodnocení podílu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů
   na  hrubé  spotřebě  elektřiny  za  minulý  kalendářní  rok  a propočet
   očekávaných  dopadů  podpory  na  celkovou  cenu  elektřiny pro konečné
   zákazníky v nadcházejícím kalendářním roce.
   (2)  Ministerstvo  průmyslu  a  obchodu  ve  spolupráci s Ministerstvem
   životního  prostředí a Úřadem předkládá vládě každoročně, poprvé v roce
   2005, do 30. září zprávu, která zahrnuje analýzu pokroku dosaženého při
   plnění ustanovení § 1 odst. 2 písm. d).
   HLAVA III
   ODVOD Z ELEKTŘINY ZE SLUNEČNÍHO ZÁŘENÍ
   § 7a
   Předmět odvodu z elektřiny ze slunečního záření
   Předmětem  odvodu  za elektřinu ze slunečního záření (dále jen "odvod")
   je elektřina vyrobená ze slunečního záření v období od 1. ledna 2011 do
   31.  prosince  2013 v zařízení uvedeném do provozu v období od 1. ledna
   2009 do 31. prosince 2010.
   § 7b
   Subjekty odvodu
   (1) Poplatníkem odvodu je výrobce, pokud vyrábí elektřinu ze slunečního
   záření.
   (2) Plátcem odvodu je provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel
   regionální distribuční soustavy.
   § 7c
   Základ odvodu
   Základem  odvodu  je  částka bez daně z přidané hodnoty hrazená plátcem
   odvodu  formou výkupní ceny nebo zeleného bonusu poplatníkovi odvodu za
   elektřinu ze slunečního záření vyrobenou v odvodovém období.
   § 7d
   zrušen
   § 7e
   Sazba odvodu
   Sazba odvodu ze základu odvodu činí v případě hrazení formou
   a) výkupní ceny 26 %,
   b) zeleného bonusu 28 %.
   § 7f
   Odvodové období
   Odvodovým obdobím je kalendářní měsíc.
   § 7g
   Způsob výběru odvodu
   (1)  Plátce  odvodu  je  povinen  srazit  nebo  vybrat odvod ze základu
   odvodu.
   (2)  Plátce  odvodu je povinen odvést odvod ze základu odvodu do 25 dnů
   po  skončení  odvodového  období;  ve  stejné  lhůtě  je  povinen podat
   vyúčtování odvodu.
   § 7h
   Správa odvodu
   (1) Správu odvodu vykonávají územní finanční orgány.
   (2) Při správě odvodu se postupuje podle daňového řádu.
   § 7i
   Rozpočtové určení odvodu
   Odvod je příjmem státního rozpočtu.
   HLAVA IV
   SPOLEČNÁ USTANOVENÍ
   § 8
   Kontrola
   Kontrolu  dodržování  tohoto  zákona, s výjimkou kontroly odvodu a jeho
   správy, provádí Státní energetická inspekce (dále jen "inspekce").^2)
   Správní delikty
   § 9
   (1)  Provozovateli  regionální  distribuční soustavy nebo provozovateli
   přenosové  soustavy,  který  nevykoupí elektřinu z obnovitelných zdrojů
   podle  §  4  odst.  4  nebo neuhradí zelený bonus podle § 4 odst. 7, se
   uloží pokuta do 5 000 000 Kč.
   (2)  Výrobci,  který  předá  nepravdivé  měřené  nebo  vypočtené  údaje
   provozovateli   regionální   distribuční  soustavy  nebo  provozovateli
   přenosové  soustavy  o  množství jím vyrobené elektřiny z obnovitelných
   zdrojů podle § 5 odst. 5 a 6, se uloží pokuta do 5 000 000 Kč.
   (3)   Výrobci,   který   nezajistí   samostatné   měření   elektřiny  z
   obnovitelných  zdrojů  podle § 4 odst. 11, se uloží pokuta do 1 000 000
   Kč.
   (4)   Výrobci,  který  nevykáže  pravdivě  správné  množství  elektřiny
   vyrobené  z  obnovitelných  zdrojů,  skutečné nabytí množství biomasy a
   její kvalitu a skutečné využití veškeré nabyté biomasy pro účely výroby
   elektřiny podle § 4 odst. 12, se uloží pokuta do 1 000 000 Kč.
   (5)  Výrobci,  který  nepředá  naměřené  nebo vypočtené údaje podle § 5
   odst. 6, se uloží pokuta do 100 000 Kč.
   (6)  Výrobci,  který  opakovaně  předá nepravdivé měřené nebo vypočtené
   údaje  o  množství  elektřiny vyrobené z obnovitelných zdrojů podle § 5
   odst.  5  a  6, může inspekce rozhodnout o pozastavení nároku na úhradu
   výkupní ceny nebo zeleného bonusu, a to až na 2 roky.
   § 10
   (1) Pokuty ukládá, vybírá a vymáhá inspekce.
   (2)  Při  stanovení  výše  pokuty  se  přihlédne k závažnosti správního
   deliktu,  zejména  ke  způsobu  jeho  spáchání  a  jeho  následkům  a k
   okolnostem, za nichž byl spáchán.
   (3)  Odpovědnost  právnické  osoby  za  správní delikt zaniká, jestliže
   územní  inspektorát  o  něm  nezahájil  řízení  do 1 roku, kdy se o něm
   dozvěděl, nejpozději však do 3 let ode dne, kdy byl spáchán.
   (4)  Správní  delikty  podle  tohoto  zákona v prvním stupni projednává
   příslušný územní inspektorát. O odvolání proti uložení pokuty rozhoduje
   ústřední inspektorát.
   (5)  Na  odpovědnost  za  jednání,  k němuž došlo při podnikání fyzické
   osoby nebo v přímé souvislosti s ním, se vztahuje ustanovení § 9.
   (6) Pokuty jsou příjmem státního rozpočtu.
   § 11
   Přechodné ustanovení
   Právo  volby  zeleného bonusu podle § 4 odst. 3 a podle § 4 odst. 7 lze
   uplatnit od 1. ledna 2006.
   § 12
   Zmocnění k vydání prováděcích právních předpisů
   (1)  Ministerstvo  životního  prostředí vydá prováděcí právní předpis k
   provedení § 3 odst. 1 a 2.
   (2)  Ministerstvo  průmyslu  a  obchodu vydá prováděcí právní předpis k
   provedení § 4 odst. 13 a § 4 odst. 18.
   (3)  Úřad  vydá  prováděcí  právní předpis k provedení § 4 odst. 3, § 4
   odst. 10, § 4 odst. 12, § 5 odst. 3 a § 6 odst. 1 písm. b) bodu 1.
   ČÁST DRUHÁ
   Změna zákona o hospodaření energií
   § 13
   Zákon  č.  406/2000  Sb.,  o  hospodaření  energií,  ve znění zákona č.
   359/2003 Sb. a zákona č. 694/2004 Sb., se mění takto:
   1. V § 2 se písmeno b) zrušuje.
   Dosavadní písmena c) až f) se označují jako písmena b) až e).
   2.  V  §  4  odst.  5  písm.  c)  se za slovo "energie" vkládá odkaz na
   poznámku pod čarou č. 1, která zní:
   "1)  Zákon  č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných
   zdrojů  energie  a  o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání
   obnovitelných zdrojů).".
   Dosavadní  poznámka  pod čarou č. 1 se označuje jako poznámka pod čarou
   č. 1a, a to včetně odkazu na poznámku pod čarou.
   ČÁST TŘETÍ
   zrušena
   § 14
   zrušen
   ČÁST ČTVRTÁ
   ÚČINNOST
   § 15
   Tento  zákon  nabývá  účinnosti prvním dnem třetího kalendářního měsíce
   následujícího po dni jeho vyhlášení.
   Zaorálek v. r.
   Paroubek v. r.
   Vybraná ustanovení novel
   Čl. II zákona č. 137/2010 Sb.
   Přechodné ustanovení
   Poprvé  Úřad  postupuje podle § 6 odst. 4 věty druhé zákona č. 180/2005
   Sb.,  o  podpoře  výroby  elektřiny  z obnovitelných zdrojů energie a o
   změně   některých  zákonů  (zákon  o  podpoře  využívání  obnovitelných
   zdrojů),  ve  znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, při
   stanovení výkupních cen pro zdroje uváděné do provozu v roce 2011.
   Čl. II zákona č. 330/2010 Sb.
   Přechodná ustanovení
   1.  Právo  na  podporu výroby elektřiny ze zdrojů využívajících energii
   slunečního  záření  připojených  do přenosové nebo distribuční soustavy
   vzniklé podle dosavadních právních předpisů zůstává zachováno.
   2.  Připojí-li  výrobce  elektřiny ze zdroje nepřipojeného do přenosové
   nebo  distribuční  soustavy  uvedeného  do  provozu  přede  dnem nabytí
   účinnosti  tohoto  zákona  takový  zdroj  do přenosové nebo distribuční
   soustavy  do 12 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, právo na
   podporu   podle  dosavadních  předpisů  zůstává  zachováno.  Pro  účely
   stanovení  podpory se takový zdroj považuje za zdroj uvedený do provozu
   dnem,  kdy  došlo  k  jeho  připojení  k  přenosové  nebo k distribuční
   soustavě.
   Čl. II zákona č. 402/2010 Sb.
   Přechodná ustanovení
   1.  Pro  rok  2011  stanoví  vláda  nařízením limit prostředků státního
   rozpočtu  pro  krytí  vícenákladů  spojených  s  podporou  elektřiny  z
   obnovitelných zdrojů do konce roku 2010.
   2. Za odvodová období měsíců leden a únor 2011 je plátce odvodu povinen
   odvést  odvody  a podat vyúčtování odvodu podle § 7g zákona č. 180/2005
   Sb.,  ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, ve lhůtě
   pro odvedení odvodu a podání vyúčtování za odvodové období březen 2011.
   1)  Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2001/77/ES ze dne 27. září
   2001  o  podpoře  elektrické energie z obnovitelných zdrojů na vnitřním
   trhu s elektrickou energií.
   2)  Zákon  č.  458/2000  Sb.,  o podmínkách podnikání a o výkonu státní
   správy   v   energetických   odvětvích   a  o  změně  některých  zákonů
   (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů.
   3)   Vyhláška   č.   373/2001  Sb.,  kterou  se  stanoví  pravidla  pro
   organizování  trhu  s  elektřinou  a  zásady  tvorby  cen  za  činnosti
   operátora trhu, ve znění pozdějších předpisů.
   4)  Vyhláška  č.  218/2001  Sb.,  kterou  se stanoví podrobnosti měření
   elektřiny a předávání technických údajů, ve znění pozdějších předpisů.
   5)  Zákon  č.  344/1992  Sb.,  o  katastru  nemovitostí České republiky
   (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů.
   6)  §  2  odst.  1 písm. e) zákona č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o
   Sbírce mezinárodních smluv.
   7)  Vyhláška  č. 140/2009 Sb., o způsobech regulace cen v energetických
   odvětvích a postupech pro regulaci cen.
   8)  §  14  zákona  č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně
   některých   souvisejících   zákonů   (rozpočtová  pravidla),  ve  znění
   pozdějších předpisů.