Vyhláška č. 80/2010 Sb. o stavu nouze v elektroenergetice a o obsahových náležitostech havarijního plánu
PŘEDPIS BYL ZRUŠEN 01.07.2023
se změnami: | zrušeno 193/2023 Sb. |
uveřejněno v: | č. 28/2010 Sbírky zákonů na straně 946 |
schváleno: | 18.03.2010 |
účinnost od: | 01.04.2010 |
zrušeno: | 01.07.2023 |
[Textová verze] [PDF verze (958 kB)] |
80/2010 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 18. března 2010
o stavu nouze v elektroenergetice a o obsahových náležitostech
havarijního plánu
Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví podle § 98a odst. 1 písm. f)
zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy
v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický
zákon), ve znění zákona č. 158/2009 Sb., k provedení § 24, 25 a 54
energetického zákona:
Omezení spotřeby elektřiny a řízení změn dodávky elektřiny do
elektrizační soustavy
§ 1
(1) Výkon, který je odebírán z elektrizační soustavy, lze omezit, nebo
výkon, který je dodáván do elektrizační soustavy, lze měnit těmito
způsoby:
a) snížením hodnoty výkonu odebíraného z elektrizační soustavy podle
plánu omezování spotřeby (dále jen "regulační plán"), jehož použití a
obsahové náležitosti včetně způsobu oznamování, vyhlašování a
odvolávání regulačních stupňů jsou uvedeny v příloze č. 1 této
vyhlášky,
b) úplným přerušením dodávky elektřiny zákazníkům odpojením jejich
odběrných elektrických zařízení provozovatelem přenosové soustavy nebo
provozovatelem distribuční soustavy nebo vypnutím částí zařízení pro
přenos elektřiny nebo distribuci elektřiny
1. podle vypínacího plánu, jehož použití a obsahové náležitosti jsou
uvedeny v příloze č. 2 této vyhlášky,
2. podle frekvenčního plánu, jehož použití, zpracování, vydávání a
aktualizace jsou uvedeny v příloze č. 3 této vyhlášky,
3. operativním vypnutím částí zařízení přenosové soustavy, nebo
distribuční soustavy v rozsahu nezbytném pro vyrovnání výkonové bilance
dotčené části elektrizační soustavy,
c) změnou hodnoty výkonu dodávaného výrobcem elektřiny do elektrizační
soustavy podle pokynů technického dispečinku provozovatele přenosové
soustavy nebo provozovatele distribuční soustavy.
(2) Omezení spotřeby elektřiny na území, kde hrozí vznik stavu nouze
nebo pro které byl stav nouze vyhlášen, je dáno uplatněním příslušného
stupně regulačního plánu, vypínacího plánu, operativním vypnutím částí
zařízení nebo automatickým působením frekvenčních relé v souladu s
frekvenčním plánem, v rozsahu nezbytném pro vyrovnání výkonové bilance
dotčené části elektrizační soustavy. Tato opatření jsou použita na
základě vyhodnocení situace technickým dispečinkem provozovatele
přenosové soustavy nebo technickými dispečinky provozovatelů
distribučních soustav. Toto omezení spotřeby elektřiny se nevztahuje na
zákazníky, jejichž zařízení jsou připojena pouze k zahraniční
elektrizační soustavě a na které se vztahují pouze omezení této
zahraniční elektrizační soustavy.
(3) Omezení spotřeby elektřiny podle regulačního plánu se nevztahuje na
technologickou vlastní spotřebu elektřiny pro výrobu elektřiny a výrobu
a dodávku tepla.
§ 2
(1) Postup a rozsah omezení odebíraného výkonu nebo změny dodávaného
výkonu při předcházení nebo řešení stavu nouze zpracovává technický
dispečink provozovatele přenosové soustavy ve spolupráci s technickými
dispečinky provozovatelů distribučních soustav přímo připojených na
přenosovou soustavu (dále jen "regionální distribuční soustava"). Na
postup provozovatelů distribučních soustav, které nejsou přímo
připojeny k přenosové soustavě (dále jen "lokální distribuční
soustava"), se vztahuje § 7.
(2) Plán snížení odebíraného výkonu vypínáním vybraných spotřebičů
zpracovaný pro účely regulačního plánu je samostatnou součástí programu
vysílání signálu hromadného dálkového ovládání zpracovávaného
provozovateli regionálních distribučních soustav.
(3) Zvyšování odebíraného výkonu u zařízení, která byla odstavena z
provozu nebo byla v provozu se sníženým odebíraným výkonem, není možné
zahájit od vyhlášení a po dobu platnosti regulačních stupňů snižujících
odebíraný výkon z elektrizační soustavy a po dobu jejich účinnosti, s
výjimkou bezprostředního ohrožení života nebo zdraví osob.
(4) Vypínací plán zpracovávaný technickým dispečinkem provozovatele
přenosové soustavy ve spolupráci s technickými dispečinky provozovatelů
regionálních distribučních soustav stanoví postup vypínání a hodnoty
vypínaných výkonů při likvidaci závažných systémových či lokálních
poruch v elektrizační soustavě. Na postup provozovatelů lokálních
distribučních soustav se vztahuje § 7. Přerušení dodávky elektřiny se
provádí vypnutím vybraných částí přenosové soustavy nebo distribuční
soustavy.
(5) Frekvenční plán zpracovávaný technickým dispečinkem provozovatele
přenosové soustavy a technickými dispečinky provozovatelů regionálních
distribučních soustav a výrobci elektřiny je postup pro předcházení a
řešení stavu nouze spojeného s nevyrovnanou výkonovou bilancí v
elektrizační soustavě a současnou změnou kmitočtu soustavy, který
spočívá ve vytváření ostrovních provozů, v přerušení dodávek elektřiny
odběratelům elektřiny a odpojování výroben elektřiny od elektrizační
soustavy působením frekvenčních relé, která jsou instalována ve
výrobnách elektřiny, v přenosové soustavě, v distribuční soustavě nebo
v odběrných místech zákazníků.
§ 3
(1) Výše vypínaného výkonu, výběr míst a osazení frekvenčních relé
stanoví provozovatel přenosové soustavy a provozovatelé regionálních
distribučních soustav. Na postup provozovatelů lokálních distribučních
soustav se vztahuje § 7.
(2) Provozovatelé regionálních distribučních soustav předávají
každoročně do 30. září provozovateli přenosové soustavy aktualizované
hodnoty výkonu pro jednotlivé regulační stupně a stupně vypínacího
plánu a frekvenčního plánu. Provozovatelé lokálních distribučních
soustav předávají tyto údaje každoročně do 15. září provozovateli
distribuční soustavy, k níž je jejich soustava připojena. Na základě
těchto údajů technický dispečink provozovatele přenosové soustavy ve
spolupráci s technickými dispečinky provozovatelů distribučních soustav
aktualizují své regulační, vypínací a frekvenční plány.
§ 4
Zařazení zákazníků do regulačních stupňů
(1) Pro omezení spotřeby elektřiny při předcházení stavu nouze a při
stavu nouze se zákazníci zařazují do regulačních stupňů podle
regulačního plánu.
(2) Zařazení zákazníků do regulačních stupňů č. 1 a č. 2 provádí
provozovatel distribuční soustavy; toto zařazení se neuvádí ve
smlouvách, jejichž předmětem je přenos nebo distribuce elektřiny.
(3) Zařazení zákazníků do regulačních stupňů č. 3 až č. 7 provádí
a) provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční
soustavy na základě smlouvy o přenosu elektřiny nebo smlouvy o
distribuci elektřiny,
b) obchodník s elektřinou nebo výrobce elektřiny na základě smlouvy o
sdružených službách dodávky elektřiny; obchodník s elektřinou nebo
výrobce elektřiny předávají potřebné údaje provozovateli příslušné
soustavy.
§ 5
Předcházení stavu nouze
(1) V situacích, kdy hrozí reálné riziko vzniku stavu nouze, může
provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční soustavy
vyhlásit výstražný stupeň, který je součástí regulačního plánu.
(2) Omezení spotřeby elektřiny a změna dodávky elektřiny při
předcházení stavu nouze jsou prováděny
a) automaticky podle frekvenčního plánu,
b) technickým dispečinkem příslušného provozovatele soustavy
1. podle regulačního stupně č. 1,
2. podle vypínacího plánu,
3. operativním vypnutím částí zařízení v rozsahu nezbytném pro
vyrovnání výkonové bilance dotčené části elektrizační soustavy,
4. použitím volných výrobních kapacit,
5. omezením dodávaného výkonu.
(3) Provozovatel přenosové soustavy oznamuje bez zbytečného odkladu jím
uplatněná omezení spotřeby nebo změny dodávky elektřiny při předcházení
stavu nouze provozovatelům dotčených regionálních distribučních
soustav.
(4) Provozovatel regionální distribuční soustavy oznamuje bez
zbytečného odkladu jím uplatněná omezení spotřeby nebo změny dodávky
elektřiny při předcházení stavu nouze provozovateli přenosové soustavy
a dotčeným provozovatelům lokálních distribučních soustav, kteří mají
zřízen technický dispečink.
(5) Provozovatel lokální distribuční soustavy oznamuje bez zbytečného
odkladu jím uplatněná omezení spotřeby nebo změny dodávky elektřiny při
předcházení stavu nouze provozovateli regionální distribuční soustavy,
ke které je jeho distribuční soustava připojena.
(6) Provozovatel přenosové soustavy nebo provozovatel distribuční
soustavy oznamuje předcházení stavu nouze způsobem umožňujícím dálkový
přístup.
§ 6
Stav nouze
(1) Veškerá omezení spotřeby elektřiny nebo změny dodávek elektřiny při
stavu nouze řídí technický dispečink provozovatele přenosové soustavy
nebo technický dispečink provozovatele distribuční soustavy.
(2) Stav nouze je zpravidla vyhlašován a odvoláván předem. V případě
rychlého rozpadu elektrizační soustavy může být stav nouze vyhlášen
dodatečně.
(3) Omezení spotřeby elektřiny a změna dodávky elektřiny při stavu
nouze jsou prováděny
a) automaticky podle frekvenčního plánu,
b) podle vypínacího plánu,
c) podle regulačního plánu v rozsahu regulačních stupňů č. 1 až č. 7,
d) operativním vypnutím částí zařízení v rozsahu nezbytném pro
vyrovnání výkonové bilance dotčené části elektrizační soustavy,
e) použitím volných výrobních kapacit,
f) omezením dodávaného výkonu.
(4) Provozovatel přenosové soustavy bez zbytečného odkladu oznamuje jím
vyhlášený nebo odvolaný stav nouze provozovatelům dotčených
regionálních distribučních soustav.
(5) Provozovatel regionální distribuční soustavy bez zbytečného odkladu
oznamuje jím vyhlášený nebo odvolaný stav nouze provozovateli přenosové
soustavy a dotčeným provozovatelům lokálních distribučních soustav,
kteří mají zřízen technický dispečink.
(6) Provozovatel lokální distribuční soustavy bez zbytečného odkladu
oznamuje jím vyhlášený nebo odvolaný stav nouze provozovateli
regionální distribuční soustavy, ke které je jeho distribuční soustava
připojena.
(7) Při řešení stavu nouze postupují provozovatel přenosové soustavy,
provozovatel distribuční soustavy a výrobce elektřiny podle svého
havarijního plánu, jehož náležitosti a způsob zpracování jsou uvedeny v
příloze č. 4 této vyhlášky.
§ 7
Postup provozovatelů lokálních distribučních soustav
Provozovatelé lokálních distribučních soustav při předcházení stavu
nouze a při stavu nouze v případě, že
a) mají zřízen technický dispečink a oznámí tuto skutečnost
provozovateli regionální distribuční soustavy, postupují jako
provozovatelé regionálních distribučních soustav,
b) nemají zřízen technický dispečink, se považují za zákazníky.
§ 8
Zrušovací ustanovení
Zrušuje se:
1. Vyhláška č. 219/2001 Sb., o postupu v případě hrozícího nebo
stávajícího stavu nouze v elektroenergetice.
2. Vyhláška č. 221/2001 Sb., o podrobnostech udělování státní
autorizace na výstavbu přímého vedení.
3. Vyhláška č. 222/2001 Sb., o podrobnostech udělování státní
autorizace na výstavbu výrobny elektřiny.
4. Vyhláška č. 226/2001 Sb., o podrobnostech udělování státní
autorizace na výstavbu zdrojů tepelné energie.
§ 9
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2010.
Ministr:
Ing. Tošovský v. r.
Příloha 1
Použití a obsahové náležitosti regulačního plánu včetně způsobů
oznamování, vyhlašování a odvolávání regulačních stupňů
I. Zařazení zákazníků do regulačních stupňů
(1) Zákazníci jsou zařazováni do regulačních stupňů podle
a) způsobu ovládání spotřebičů pomocí hromadného dálkového ovládání,
b) jmenovité hodnoty napětí části elektrizační soustavy, ke které je
odběrné elektrické zařízení konkrétního zákazníka připojeno,
c) hodnoty rezervovaného příkonu uvedeného ve smlouvě o připojení.
(2) Zařazení zákazníků do regulačních stupňů:
a) v regulačním stupni č. 1 jsou zařazeni všichni zákazníci, u nichž je
prováděno ovládání vybraných spotřebičů pomocí hromadného dálkového
ovládání, popřípadě prostřednictvím jiného technického systému pro
řízení velikosti spotřeby,
b) v regulačním stupni č. 2 jsou zařazeni zákazníci odebírající
elektřinu ze zařízení distribučních soustav s napětím vyšším než 1 kV s
hodnotou rezervovaného příkonu do 100 kW a zákazníci odebírající
elektřinu ze zařízení distribučních soustav s napětím do 1 kV s
hodnotou jističe před elektroměrem nižší než 200 A,
c) v regulačních stupních č. 3 a 5 jsou zařazeni zákazníci odebírající
elektřinu ze zařízení přenosové soustavy nebo ze zařízení distribučních
soustav s napětím vyšším než 1 kV a s hodnotou rezervovaného příkonu 1
MW a vyšší,
d) v regulačních stupních č. 4 a 6 jsou zařazeni zákazníci odebírající
elektřinu ze zařízení distribučních soustav s napětím vyšším než 1 kV a
s hodnotou rezervovaného příkonu od 100 kW včetně do 1 MW a zákazníci
odebírající elektřinu ze zařízení distribučních soustav s napětím do 1
kV s hodnotou jističe před elektroměrem 200 A a vyšší,
e) v regulačním stupni č. 7 jsou zařazeni všichni zákazníci.
II. Regulační stupně
(1) Základní stupeň nesnižuje odebíraný výkon a vyjadřuje normální
provozní stav elektrizační soustavy s vyrovnanou výkonovou bilancí,
potřebnou výkonovou rezervou, zajištěným požadovaným objemem a
strukturou podpůrných služeb pro provozovatele přenosové soustavy a
zajištěným přenosem elektřiny při dodržení bezpečnostních a
spolehlivostních kritérií.
(2) Výstražný stupeň nesnižuje odebíraný výkon a
a) signalizuje neplnění kritérií spolehlivosti v elektrizační soustavě
z důvodů bilančních, přenosových nebo jiných,
b) upozorňuje na možná omezení přenosových nebo distribučních kapacit
nebo poskytovaných služeb přenosové soustavy nebo distribučních
soustav,
c) upozorňuje na nutnost zvýšené pozornosti při sledování prostředků
informujících o energetické situaci a prostředků sloužících pro
vyhlašování regulačních stupňů.
(3) Regulační stupeň č. 1 představuje snížení hodnoty výkonu
odebíraného z elektrizační soustavy vypínáním a blokováním zapnutí
vybraných spotřebičů ovládaných pomocí hromadného dálkového ovládání,
popřípadě prostřednictvím jiného technického systému pro řízení
velikosti spotřeby.
(4) Regulační stupeň č. 2 představuje snížení hodnoty výkonu
odebíraného z elektrizační soustavy použitím technických prostředků
provozovatele soustavy do 1 hodiny po vyhlášení regulačního stupně,
pokud není stanovena doba delší.
(5) Regulační stupeň č. 3 představuje snížení hodnoty výkonu
odebíraného z elektrizační soustavy o hodnoty uvedené v bodě III. odst.
3 této přílohy, a to do 30 minut po vyhlášení regulačního stupně.
(6) Regulační stupeň č. 4 představuje snížení hodnoty výkonu
odebíraného z elektrizační soustavy, o hodnoty uvedené v bodě III.
odst. 3 této přílohy, a to do 1 hodiny po vyhlášení regulačního stupně,
pokud není stanovena doba delší.
(7) Regulační stupeň č. 5 představuje snížení hodnoty výkonu
odebíraného z elektrizační soustavy o hodnoty uvedené v bodě III. odst.
3 této přílohy, a to do 1 hodiny po vyhlášení regulačního stupně.
(8) Regulační stupeň č. 6 představuje snížení hodnoty výkonu
odebíraného z elektrizační soustavy o hodnoty uvedené v bodě III. odst.
3 této přílohy, a to do 2 hodin po vyhlášení regulačního stupně, pokud
není stanovena doba delší.
(9) Regulační stupeň č. 7 představuje snížení hodnoty výkonu
odebíraného z elektrizační soustavy u všech zákazníků na hodnotu
bezpečnostního minima do 1 hodiny po vyhlášení regulačního stupně. U
odběrného zařízení, kde nelze do jedné hodiny snížit hodnotu
odebíraného výkonu na bezpečnostní minimum, je stanoven časový posun v
hodinách jako čas nezbytný pro snížení odběru na hodnotu bezpečnostního
minima.
(10) Hodnotou výkonu odebíraného z elektrizační soustavy se rozumí
průměrná hodnota výkonu odebíraného z elektrizační soustavy v obchodní
hodině, předcházející okamžiku vyhlášení regulačního stupně.
(11) Regulační stupně č. 1 až 6 mohou být vyhlášeny současně.
(12) Regulační stupně č. 2 až 7 se nevztahují na zákazníky, jejichž
převažující činnost je ve zdravotnictví, telekomunikacích a poštovních
službách, při správě vodohospodářských děl a dodávkách pitné vody,
obraně státu, v těžbě v hlubinných dolech, civilní letecké dopravě, v
provozování veřejné drážní dopravy, městské hromadné dopravě, v
objektech a zařízeních Úřadu vlády ČR, České národní banky,
Ministerstva vnitra, Ministerstva spravedlnosti a Policie České
republiky. Dále se regulační stupně č. 2 až 7 nevztahují na složky
Integrovaného záchranného systému a na zákazníky zajišťující dodávku
tepla, na výrobce elektřiny a na případy, kdy by mohlo dojít k ohrožení
jaderné bezpečnosti, a dále na subjekty hospodářské mobilizace a
dodavatele nezbytných dodávek uvedených v krizovém plánu systému
hospodářské mobilizace v době krizových stavů1).
III. Hodnoty snížení výkonu
(1) Výběr a vypnutí skupin spotřebičů při vyhlášení regulačního stupně
č. 1 je prováděno technickým dispečinkem provozovatele distribuční
soustavy.
(2) Snížení výkonu pro každého jednotlivého zákazníka, zařazeného v
regulačním stupni č. 2, je prováděno provozovatelem distribuční
soustavy.
(3) Hodnota snížení odebíraného výkonu v každém jednotlivém regulačním
stupni č. 3 až 6 se stanoví jako
a) 15 % z hodnoty výkonu, odebíraného z elektrizační soustavy podle
bodu II. odst. 10 této přílohy, nebo
b) 15% z hodnoty rezervované kapacity v příslušném kalendářním měsíci,
to je součet roční rezervované kapacity a měsíční rezervované kapacity
v daném kalendářním měsíci.
(4) Na snížení hodnoty výkonu odebíraného zákazníkem podle regulačních
stupňů č. 3 a 4 ve výši 15 % navazují regulační stupně č. 5 a 6, které
snižují hodnotu odebíraného výkonu o dalších 15 %, maximálně však do
celkové výše 30 % snížení odebíraného výkonu při respektování
bezpečnostního minima.
(5) Hodnoty snížení výkonu pro stupeň č. 7 jsou stanoveny s ohledem na
dodržování bezpečnostního minima pro odběratele elektřiny, dále jen
"bezpečnostní minimum".
(6) Hodnoty snížení výkonu pro regulační stupně č. 3 až 7 a hodnoty
bezpečnostního minima s možností snížení do jedné hodiny, popř.
časového posunu, za který bude hodnota bezpečnostního minima dosažena,
a kontaktní údaje zákazníka jsou součástí smlouvy o přenosu elektřiny
nebo o distribuci elektřiny nebo smlouvy o sdružených službách dodávky
elektřiny.
IV. Stanovení hodnoty bezpečnostního minima
(1) Bezpečnostním minimem se rozumí nejnižší hodnota odebíraného
výkonu, která je po ukončení výroby nezbytně nutná pro zajištění
bezpečnosti technologie odběrného zařízení, vlivu na okolní prostředí a
obsluhujících pracovníků.
(2) Bezpečnostní minimum je stanoveno všem zákazníkům s hodnotou
rezervovaného příkonu 100 kW a vyšším nebo v případě zákazníků
odebírajících elektřinu ze zařízení distribučních soustav s napětím do
1 kV s hodnotou jističe před elektroměrem 200 A a vyšší.
(3) Bezpečnostní minimum je stanoveno na základě soupisu jednotlivých
spotřebičů a rozboru jejich bezpečnostního a technologického minima
spotřeby bez nároku na výrobu. Soupis jednotlivých spotřebičů a rozbor
jejich bezpečnostního a technologického minima spotřeby vypracovávají
jednotliví zákazníci.
(4) Bezpečnostní minimum u zákazníků zařazených do regulačního stupně
č. 2 je stanoveno v pravidlech provozování distribuční soustavy.
V. Způsob oznamování, vyhlašování a odvolávání regulačních stupňů
(1) Stupeň základní, výstražný a informace o využití regulačního stupně
č. 1 jsou oznamovány a odvolávány provozovatelem přenosové soustavy
nebo provozovateli distribučních soustav prostřednictvím technických
dispečinků a v hromadných sdělovacích prostředcích v pravidelných
časově vymezených nebo mimořádných relacích.
(2) Regulační stupně č. 2 až 7 jsou vyhlašovány a odvolávány
provozovatelem přenosové soustavy neboprovozovateli distribučních
soustav prostřednictvím technických dispečinků a v hromadných
sdělovacích prostředcích v pravidelných časově vymezených nebo
mimořádných relacích.
(3) U zákazníků odebírajících elektřinu ze zařízení distribučních
soustav s napětím vyšším než 1 kV s hodnotou rezervovaného příkonu 1 MW
a vyšším je navíc vyhlášení a odvolání regulačních stupňů č. 3, 5 a 7
uskutečňováno technickým dispečinkem provozovatele přenosové soustavy
prostřednictvím technických dispečinků provozovatelů distribučních
soustav, nebo technickými dispečinky provozovatelů distribučních
soustav přímo dle zásad dispečerského řízení, a to telefonicky, SMS,
elektronicky, faxem, případně jiným srovnatelným a se zákazníky
oboustranně odsouhlaseným prostředkem.
Příloha 2
Použití a obsahové náležitosti vypínacího plánu
I. Použití vypínacího plánu
(1) Vypnutí zařízení zákazníků podle vypínacího plánu a jeho opětné
zapnutí provádí technický dispečink příslušného provozovatele soustavy
v souladu se zásadami dispečerského řízení.
(2) Vypínání se uskutečňuje po vyhlášení vypínacích stupňů č. 21 až 30.
(3) V jednotlivých vypínacích stupních je stanovena procentní velikost
vypínaného výkonu vztažená k hodnotě ročního maxima zatížení
distribuční soustavy za období posledních 12 měsíců.
II. Vypínací stupně
(1) Při vyhlášení vypínacího stupně č. 21 jsou vypínány vybrané vývody
v zařízeních přenosové soustavy nebo distribučních soustav v takovém
rozsahu, aby omezení spotřeby nepřekročilo 2,5 % ročního maxima
zatížení příslušné distribuční soustavy. Každý vyšší vypínací stupeň do
vypínacího stupně č. 25 včetně zahrnuje hodnotu výkonu vypnutých
zařízení zákazníků v předchozím vypínacím stupni zvýšenou o 2,5 %
ročního maxima zatížení příslušné distribuční soustavy (celkem 12,5 %).
(2) Při vyhlášení vypínacího stupně č. 26 jsou vypínány vybrané vývody
v zařízeních přenosové soustavy nebo distribučních soustav v takovém
rozsahu, aby omezení spotřeby elektřiny nepřekročilo 17,5 % ročního
maxima zatížení příslušné distribuční soustavy. Každý vyšší vypínací
stupeň do vypínacího stupně č. 30 včetně zahrnuje hodnotu výkonu
vypnutých zařízení zákazníků v předchozím vypínacím stupni zvýšenou o 5
% ročního maxima zatížení příslušné distribuční soustavy (celkem 37,5
%).
(3) Výkonové náplně jednotlivých vypínacích stupňů jsou vzájemně
odsouhlaseny mezi technickými dispečinky provozovatele přenosové
soustavy a technickými dispečinky provozovatelů distribučních soustav.
(4) Při vyhlašování vypínacích stupňů se uvede oblast, na kterou se
vypnutí vztahuje, a upřesní se doba trvání omezení výkonu. V případech,
kdy není možné současně při vydání příkazu k vypnutí zařízení určit
dobu omezení, bude tato doba určena dodatečně, nejpozději však do dvou
hodin od vydání příkazu k vypnutí zařízení zákazníků.
(5) Vypínací stupně č. 21 až 30 nelze vyhlašovat současně.
Příloha 3
Použití, zpracování, vydávání a aktualizace frekvenčního plánu
I. Použití frekvenčního plánu
(1) Cílem použití frekvenčního plánu je včasnými, automatickými zásahy
do provozu elektrizační soustavy omezit vznik velkých systémových
poruch, vrátit a udržet kmitočet elektrizační soustavy po vzniku
poruchy v hodnotách, při nichž není ohroženo technické zařízení výrobců
elektřiny a zákazníků a vytvořit podmínky pro rychlý návrat kmitočtu
elektrizační soustavy do rozmezí hodnoty 49,8 - 50,2 Hz.
(2) V případech, kdy po vyčerpání opatření na straně výrobců elektřiny
a omezování spotřeby na straně zákazníků pro udržení kmitočtu
elektrizační soustavy se jeho hodnota dále odchyluje, je cílem
frekvenčního plánu zachovat rozhodující bloky výroben elektřiny v
provozu pro vlastní spotřebu, a tím vytvořit podmínky pro urychlení
obnovy napětí a normálního provozu elektrizační soustavy.
II. Využití frekvenčního plánu při snížení kmitočtu
(1) V pásmu poklesu kmitočtu pod hodnotu 49,8 Hz do hodnoty 49,0 Hz
jsou přijímána opatření na straně výroben elektřiny připojených k
postižené části elektrizační soustavy. Regulace frekvence je
zajišťována podle pokynu technického dispečinku příslušného
provozovatele soustavy nebo automatickou změnou výkonu provozovaných
bloků výroben elektřiny, přifázováním a zatěžováním připravených bloků
výroben elektřiny a odepínáním bloků přečerpávacích vodních elektráren
z čerpadlového provozu.
(2) V pásmu poklesu kmitočtu pod hodnotu 49,8 Hz mohou být vytvářeny
ostrovní provozy částí elektrizační soustavy. Hodnota kmitočtu odpojení
ostrovního provozu je určena technickým dispečinkem provozovatele
přenosové soustavy nebo technickým dispečinkem provozovatele
distribuční soustavy. Hodnota kmitočtu odpojení ostrovního provozu v
regionální distribuční soustavě je vzájemně odsouhlasena mezi
technickým dispečinkem provozovatele regionální distribuční soustavy a
technickým dispečinkem provozovatele přenosové soustavy. Hodnota
kmitočtu odpojení ostrovního provozu v lokální distribuční soustavě je
vzájemně odsouhlasena mezi technickým dispečinkem provozovatele lokální
distribuční soustavy, technickým dispečinkem provozovatele regionální
distribuční soustavy, ke které je lokální distribuční soustava
připojena, a technickým dispečinkem provozovatele přenosové soustavy.
(3) V pásmu poklesu kmitočtu pod hodnotu 49,0 Hz jsou přijímána
opatření v oblasti zatížení elektrizační soustavy. Předem stanovené
výše výkonu jsou ve frekvenčních stupních automaticky odpojovány pomocí
frekvenčních relé. Počet stupňů, jejich nastavení a výše odpojovaného
výkonu jsou stanovovány provozovatelem přenosové soustavy na základě
systémových výpočtů poruchových režimů a v souladu s dohodami se
sousedními elektrizačními soustavami, s nimiž je elektrizační soustava
České republiky synchronně propojena.
(4) Pro řešení poruch systémového charakteru se použije systémové
automatické frekvenční odpojování výkonu se stupňovitým působením v
kmitočtovém pásmu 49,0 Hz až 48,1 Hz. Pro řešení poruch lokálního
rozsahu může provozovatel distribuční soustavy k systémovému
automatickému frekvenčnímu odpojování výkonu dále realizovat lokální
automatické frekvenční odpojování výkonu i pod hodnotou 48,1 Hz.
(5) V pásmu poklesu kmitočtu na 48,0 Hz a níže jsou vybrané rozhodující
bloky výroben elektřiny automaticky odpojeny od elektrizační soustavy a
převedeny na provoz pro vlastní spotřebu. Odpojování bloků výroben
elektřiny probíhá při takových hodnotách kmitočtu, aby nebyla
překročena technická omezení bloků výroben elektřiny a přechod na
provoz pro vlastní spotřebu byl spolehlivý.
III. Využití frekvenčního plánu při zvýšeném kmitočtu
(1) V pásmu zvýšení kmitočtu nad 50,2 Hz jsou přijímána opatření na
straně výrobců elektřiny. Regulace frekvence je zajišťována podle
pokynu technického dispečinku provozovatele přenosové soustavy nebo
technického dispečinku provozovatele distribuční soustavy nebo
automatickou změnou výkonu provozovaných bloků výroben elektřiny a
odpojováním bloků výroben elektřiny od postižené části elektrizační
soustavy a jejich převádění na provoz pro vlastní spotřebu nebo
připojení bloků přečerpávacích vodních elektráren do režimu
čerpadlového provozu buď automatického nebo podle pokynů technického
dispečinku příslušného provozovatele soustavy.
(2) V pásmu zvýšení kmitočtu nad 50,2 Hz mohou být vytvářeny ostrovní
provozy částí elektrizační soustavy. Hodnota kmitočtu odpojení
ostrovního provozu je určena technickým dispečinkem provozovatele
přenosové soustavy nebo technickým dispečinkem provozovatele
distribuční soustavy. Hodnota kmitočtu odpojení ostrovního provozu v
regionální distribuční soustavě je vzájemně odsouhlasena mezi
technickým dispečinkem provozovatele regionální distribuční soustavy a
technickým dispečinkem provozovatele přenosové soustavy. Hodnota
kmitočtu odpojení ostrovního provozu v lokální distribuční soustavě je
vzájemně odsouhlasena mezi technickým dispečinkem provozovatele lokální
distribuční soustavy, technickým dispečinkem provozovatele regionální
distribuční soustavy, ke které je lokální distribuční soustava
připojena, a technickým dispečinkem provozovatele přenosové soustavy.
IV. Zpracování, vydávání a aktualizace frekvenčního plánu
(1) Frekvenční plán je zpracován a vydáván ve spolupráci technického
dispečinku provozovatele přenosové soustavy a technických dispečinků
provozovatelů distribučních soustav a výrobců elektřiny s respektováním
pravidel mezinárodních propojení.
(2) Dojde-li v elektrizační soustavě České republiky v rámci propojení
se zahraničními soustavami ke změnám, které mají na frekvenční plán
vliv, je provozovatelem přenosové soustavy tento plán aktualizován, a
to ve spolupráci s provozovateli distribučních soustav a výrobci
elektřiny. Pokud k uvedeným změnám nedojde, je vždy k 30. září
provedena provozovatelem přenosové soustavy kontrola aktuálnosti
frekvenčního plánu a jeho případná aktualizace.
(3) K řešení poruch lokálního rozsahu pomocí lokálního automatického
frekvenčního odlehčování přijímají technické dispečinky provozovatelů
distribučních soustav konkrétní řešení, která koordinují s technickým
dispečinkem provozovatele přenosové soustavy a vydávají ve formě
dispečerského pokynu.
Příloha 4
Obsahové náležitosti havarijního plánu
I. Náležitosti havarijního plánu
(1) Havarijní plán obsahuje údaje o držiteli licence, o zařízeních,
kterých se týká, datum zpracování, datum schválení, datum nabytí
účinnosti, dobu platnosti, údaje o osobě zpracovatele, údaje o osobě
schvalujícího a jejich podpisy.
(2) Havarijní plán obsahuje seznam dokumentů, které ho tvoří s udáním
místa jejich uložení. Jednotlivé dokumenty jsou označeny, číslovány a
osoby v nich uvedené jsou zapsány jménem, příjmením a funkcí.
(3) Informace obsažené v havarijním plánu jsou stručné, srozumitelné a
přehledně uspořádané. Všechna řešení uvedená v havarijním plánu
respektují místní situaci, zvyklosti a organizační strukturu.
II. Havarijní plán provozovatele přenosové soustavy a havarijní plán
provozovatele distribuční soustavy
Havarijní plán provozovatele přenosové soustavy a havarijní plán
provozovatele distribuční soustavy obsahuje
1. směrnici činností při stavech nouze a při předcházení a odstranění
následků stavu nouze,
2. plán vyrozumění a spojení, včetně spojení s dotčenými vnějšími
subjekty,
3. plán svolání zaměstnanců,
4. popis organizace materiálního zabezpečení (například materiály,
náhradní díly, dopravní a mechanizační prostředky),
5. plán evakuace,
6. přehled smluv, uzavřených mezi držitelem licence a jinými subjekty
pro zajištění spolupráce, součinnosti a výpomoci,
7. směrnici pro vyhlášení stavu nouze, předcházení stavu nouze a pro
činnosti k odstranění následků stavu nouze,
8. stručný popis soustavy včetně vnějších vazeb (rozsah vymezeného
území, stav z hlediska spolehlivosti, zajištění výkonové zálohy z
prostředků na vlastním vymezeném území, možnosti výpomoci z propojených
soustav),
9. organizační schéma s popisem základních vztahů a odpovědností,
10. přehled a charakteristiku hlavních dodavatelů elektřiny a
zákazníků,
11. použití regulačního a vypínacího plánu a využití frekvenčního
plánu,
12. přehled pracovních kapacit nezbytných pro provoz, údržbu a opravy
přenosové soustavy nebo distribuční soustavy,
13. plán obrany k předcházení stavu nouze a plán obnovy k obnově
provozu zařízení elektrizační soustavy.
III. Havarijní plán výrobce elektřiny
Havarijní plán výrobce elektřiny obsahuje
1. směrnici činností při stavech nouze a při předcházení a odstranění
následků stavu nouze,
2. plán vyrozumění a spojení, včetně spojení s dotčenými vnějšími
subjekty,
3. plán svolání zaměstnanců,
4. popis organizace materiálního zabezpečení (například materiály,
náhradní díly, dopravní a mechanizační prostředky),
5. plán evakuace,
6. přehled smluv, uzavřených mezi držitelem licence a jinými subjekty
pro zajištění spolupráce, součinnosti a výpomoci,
7. stručný popis výrobny včetně vnějších vazeb (například stav zařízení
z hlediska spolehlivosti, zajištění výkonové zálohy z vlastních
prostředků, účast ve frekvenčním plánu, způsob vyvedení výkonu, systém
zásobování palivem, výše zásob paliva, elektrické schéma),
8. organizační schéma s popisem základních vztahů a odpovědností,
9. přehled pracovních kapacit nezbytných pro provoz, údržbu a opravy
výrobny elektřiny,
10. údaje týkající se mimořádných provozních situací (například
havarijní stav zásob paliva, mezní hodnoty hladiny vody, kritické
množství provozních hmot, technická minima výkonu bloků, frekvenční
omezení, zajištění vlastní spotřeby při rozpadu elektrizační soustavy),
11. zhodnocení možností provozu výrobny v ostrovním režimu,
12. vymezení možných příčin vzniku havárie na výrobním zařízení,
13. povodňový plán odkališť,
14. činnost při krizové situaci,
15. instrukce pro havarijní vypouštění vodní nádrže,
16. pokyny a dílčí havarijní plány pro objekty, kde může dojít k úniku
nebezpečných látek,
17. plán obnovy provozu výrobního zařízení.