Vyhláška č. 239/2017 Sb. o technických požadavcích pro stavby pro plnění funkcí lesa
PŘEDPIS BYL ZRUŠEN 01.01.2024
uveřejněno v: | č. 87/2017 Sbírky zákonů na straně 2677 |
schváleno: | 28.07.2017 |
účinnost od: | 01.01.2018 |
zrušeno: | 01.01.2024 |
[Textová verze] [PDF verze (62 kB)] |
239/2017 Sb.
VYHLÁŠKA
ze dne 28. července 2017
o technických požadavcích pro stavby pro plnění funkcí lesa
Ministerstvo zemědělství stanoví podle § 194 písm. b) zákona č.
183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve
znění zákona č. 350/2012 Sb.:
§ 1
Předmět úpravy
(1) Tato vyhláška stanoví technické požadavky pro stavby pro plnění
funkcí lesa, kterými jsou stavby lesních cest, stavby na ostatních
trasách pro lesní dopravu^1), stavby hrazení bystřin a strží a stavby
pro úpravu vodního režimu lesních půd.
(2) Stanovené technické požadavky platí bez ohledu na to, zda se stavba
pro plnění funkcí lesa nachází v lese^2).
§ 2
Vymezení pojmů
(1) Pro účely této vyhlášky se u staveb lesních cest a u staveb na
ostatních trasách pro lesní dopravu rozumí
a) lesní cestou účelová komunikace pro dopravní zpřístupnění lesů a
jejich propojení se silnicemi, místními nebo účelovými komunikacemi,
která slouží k odvozu dříví, těžebních zbytků nebo dřevěné štěpky a k
dopravě osob, materiálů nebo strojů pro hospodaření v lese,
b) prostorovým uspořádáním lesní cesty soubor návrhových prvků lesní
cesty, zejména šířka koruny lesní cesty, poloměry směrových oblouků a
podélný a příčný sklon lesní cesty,
c) technickou vybaveností lesní cesty vozovka lesní cesty, odvodnění
lesní cesty, objekty na lesní cestě, výhybny a obratiště, lesní sklady,
připojení lesní cesty na silnice, místní nebo účelové komunikace,
připojení ostatních tras pro lesní dopravu nebo sousedních pozemků na
lesní cestu, dopravní značky, záchytná nebo vodicí bezpečnostní
zařízení,
d) lesní cestou pro celoroční provoz lesní cesta umožňující svým
prostorovým uspořádáním a technickou vybaveností celoroční provoz,
e) lesní cestou pro sezónní provoz lesní cesta umožňující svým
prostorovým uspořádáním a technickou vybaveností sezónní provoz v
obdobích s nižším úhrnem srážek nebo v obdobích zámrazu,
f) ostatními trasami pro lesní dopravu trasy, které nejsou pozemními
komunikacemi, zejména lesní svážnice a technologické linky,
g) vozovkou lesní cesty zpevnění lesní cesty, které svou šířkou a
únosností umožňuje provoz jízdní soupravy pro odvoz dříví; lesní cesta
s vozovkou je zpevněná lesní cesta; lesní cesta bez vozovky je
nezpevněná lesní cesta,
h) vozovkou se stmeleným krytem vozovka s krytem betonovým, asfaltovým,
dlážděným, z kameniva stmeleného pojivem nebo vozovka z panelů,
i) odvodněním lesní cesty soubor výrobků, konstrukcí nebo terénních
úprav pro bezeškodné převádění a odvádění povrchových vod z tělesa
lesní cesty a z okolních pozemků a pro jejich zabezpečení proti
škodlivému působení podzemních vod,
j) výhybnou rozšíření jednopruhové lesní cesty o šířku jízdního pruhu
umožňující bezpečné vyhýbání protijedoucích vozidel nebo objíždění
stojících vozidel,
k) svodnicí vody otevřený svodný žlábek v koruně lesní cesty,
l) propustkem stavební objekt s kolmou světlostí otvoru do 2 m včetně,
sloužící k převedení průtoku povrchových vod napříč tělesem lesní
cesty,
m) hospodářským propustkem stavební objekt s kolmou světlostí otvoru do
2 m včetně, sloužící k převedení průtoku povrchových vod pod připojením
ostatních tras pro lesní dopravu nebo sousedních pozemků na lesní
cestu,
n) lesním skladem stavebně upravená plocha u lesní cesty, sloužící pro
úpravu, skladování nebo nakládání dříví, těžebních zbytků nebo dřevěné
štěpky a pro skladování materiálů či techniky pro hospodaření v lese,
o) obratištěm stavba nebo terénní úprava pro otáčení vozidel.
(2) Pro účely této vyhlášky se u staveb hrazení bystřin a strží rozumí
a) hrazením bystřin a strží stavby pro prevenci nebo omezení
povodňových škod nebo zrychlené eroze v povodí bystřin, v bystřinách a
ve stržích,
b) bystřinou vodní tok s malým povodím, s náhlými a výraznými změnami
průtoku a se strmými průtokovými vlnami, které uvolňují a přemisťují
splaveniny z koryta vodního toku,
c) strží přírodní terénní útvar, rýha nebo výmol, vytvořený nadměrnou
soustředěnou erozní činností soustředěného povrchového odtoku vody.
(3) Pro účely této vyhlášky se u staveb pro úpravu vodního režimu
lesních půd rozumí
a) stavbou pro úpravu vodního režimu lesních půd vodní dílo podle
jiného právního předpisu^3), určené pro odvodnění zamokřených lesních
půd, regulaci hladiny spodní vody, přívod závlahové vody v době sucha
nebo odvedení vody ze zatopených ploch po povodních,
b) zamokřením lesních půd nadměrná vlhkost lesní půdy neodpovídající
přirozeným stanovištním poměrům a zároveň poškozující lesní porosty
nebo znesnadňující obnovu nebo založení lesních porostů, způsobená
vodou přitékající povrchovým nebo podzemním přítokem nebo vodou
zadržovanou na lesním pozemku.
§ 3
Požadavky na stavby lesních cest a stavby na ostatních trasách pro
lesní dopravu
(1) Trasa lesní cesty se navrhuje tak, aby zejména
a) dopravně zpřístupňovala co největší plochu lesa,
b) vyhovovala požadavkům řádného hospodaření v lese a ochraně lesa,
c) co nejméně narušovala prostorové uspořádání a stabilitu lesních
porostů a
d) vzájemným souladem směrových a výškových poměrů zajistila
stejnoměrnou, plynulou a bezpečnou jízdu danou návrhovou rychlostí.
(2) Lesní cesta pro celoroční provoz je vždy opatřena vozovkou, účinným
a technicky účelným odvodněním lesní cesty a je vybavena výhybnami.
Překonání malých vodních toků na lesní cestě pro celoroční provoz není
zajišťováno brody.
(3) Lesní cesta pro sezónní provoz je v případě nedostatečně únosného a
odvodněného podloží opatřena vozovkou, je vždy opatřena účinným a
technicky účelným odvodněním lesní cesty a je vybavena výhybnami.
(4) Největší hodnota podélného sklonu lesní cesty v případě stavby nové
lesní cesty s návrhovou rychlostí 30 km/h je 12 %, pro návrhovou
rychlost 20 km/h pak 14 %.
(5) Příčný sklon vozovky a pláně lesní cesty je střechovitý nebo
jednostranný. Nejmenší hodnota příčného sklonu vozovky a pláně lesní
cesty je v případě stavby nové lesní cesty nebo změně stavby stávající
lesní cesty 3,0 % na zpevněných lesních cestách s vozovkou se stmeleným
krytem a 3,5 % na ostatních lesních cestách.
(6) Svodnicemi vody se šikmo ke své ose opatřují lesní cesty s podélným
sklonem větším než 6 %, pokud nejsou opatřeny vozovkou se stmeleným
krytem.
(7) Nejmenší kolmá světlost propustku v tělese lesní cesty je 510 mm.
Nejmenší kolmá světlost hospodářského propustku o délce do 8 m je 400
mm, jinak 510 mm. Nejmenší podélný sklon dna propustku i hospodářského
propustku je 0,5 %.
(8) Připojení lesní cesty na silnici nebo místní komunikaci se provádí
sjezdem širokým v místě připojení nejméně 6 m, dlouhým nejméně 25 m a
opatřeným vozovkou. Připojení lesní cesty na účelovou komunikaci se
provádí sjezdem širokým v místě připojení nejméně 6 m, dlouhým nejméně
25 m a opatřeným obdobným zpevněním, jakým je opatřena navazující
účelová komunikace. Připojení ostatních tras pro lesní dopravu nebo
sousedních pozemků na lesní cestu se provádí samostatným sjezdem
širokým v místě napojení nejméně 6 m, dlouhým nejméně 6 m a zpevněným
alespoň vrstvou drceného kameniva.
(9) Výhybny se navrhují a zřizují v počtu 1 až 2 výhybny na 1 km lesní
cesty v místech s dobrým rozhledem na další průběh lesní cesty.
(10) Výhybna se provádí v délce nejméně 25 m a má stejnou konstrukci
jako lesní cesta. Jako výhybna se využívají i křižovatky lesních cest,
samostatné sjezdy na ostatní trasy pro lesní dopravu nebo na sousední
pozemky, lesní sklady nebo jiná rozšířená místa v trase lesní cesty,
pokud odpovídají technickým požadavkům na výhybnu.
(11) Na koncích neprůjezdných lesních cest delších než 100 m se
navrhují a zřizují obratiště, pokud v těchto místech nelze pro otočení
jízdní soupravy pro odvoz dříví využít samostatné sjezdy na ostatní
trasy pro lesní dopravu nebo sousední pozemky, lesní sklady nebo jiná
rozšířená místa. Obratiště se provádí jako okružní nebo úvraťové.
(12) Záchytná bezpečnostní zařízení se pro lesní cesty nepožadují s
výjimkou mostu, opěrné zdi a propustku se svislou čelní stěnou, pokud
je výška koruny přilehlé lesní cesty nad terénem, dnem vodního toku
nebo nad povrchem přemosťované pozemní komunikace nebo překážky větší
než 2 m.
(13) Pro propustky a hospodářské propustky na ostatních trasách pro
lesní dopravu se ustanovení odstavce 7 použije obdobně.
(14) Při zpracování projektové dokumentace pro stavby lesních cest a
pro stavby na ostatních trasách pro lesní dopravu se postupuje v
souladu s normovými hodnotami obsaženými v příslušné české technické
normě^4), jejichž dodržení se považuje za splnění požadavků příslušného
ustanovení této vyhlášky.
§ 4
Požadavky na stavby hrazení bystřin a strží
(1) Základní prvky původní trasy bystřiny nebo strže se podle možností
zachovávají. Stavba nesmí bránit využívání sousedních pozemků a
umožňuje udržovací práce na zahrazených úsecích i péči o nezahrazené
úseky.
(2) Pokud voda značně nebo trvale vymílá nebo prohlubuje koryto
bystřiny nebo strž, zvyšuje se jejich odolnost
a) snížením podélného sklonu dna a jeho stabilizací pomocí příčných
stavebních konstrukcí, zejména pasů, prahů, stupňů, skluzů nebo
přehrážek,
b) opevněním, zejména dna nebo pat svahů, nebo
c) úpravou rozměrů koryta bystřiny nebo strže snižující jeho namáhání.
(3) Návrhový průtok odpovídá svou periodicitou návrhové míře ochrany,
která závisí na hodnotě území chráněného před povodní. Vždy se
posuzuje, kam a proč dosahovala historicky nejvyšší doložená povodňová
hladina.
(4) Uzavřený průtočný profil se navrhuje a provádí jen v odůvodněných
případech. Tlakový průtok uzavřeným průtočným profilem je nepřípustný,
nad hladinou návrhového průtoku Q100 se požaduje volný prostor vysoký
alespoň 500 mm. Vtok do uzavřeného průtočného profilu se navrhuje a
provádí s vhodným ochranným opatřením proti zanesení uzavřeného
průtočného profilu splaveninami a splávím. Uzavřený průtočný profil se
navrhuje a provádí tak, aby jej bylo možné čistit.
(5) Trubní a kabelová vedení se v místě křížení s neupravenými koryty
bystřin ukládají do chráničky a umisťují alespoň 1 400 mm pod povrch
dna koryta bystřiny. Pokud je v místě křížení s neupraveným korytem
bystřiny hloubena pro trubní nebo kabelové vedení rýha, vyplní se
zásypem a po jeho zhutnění se na dně i ve svazích koryta bystřiny
opatří opevněním.
(6) Stožáry elektrických silových nadzemních vedení a sdělovacích
nadzemních vedení se umisťují ve vzdálenosti alespoň 6 m od břehové
čáry bystřiny.
(7) Při zpracování projektové dokumentace pro stavby hrazení bystřin a
strží se postupuje v souladu s normovými hodnotami obsaženými v
příslušné české technické normě^5), jejichž dodržení se považuje za
splnění požadavků příslušného ustanovení této vyhlášky.
§ 5
Požadavky na stavby pro úpravu vodního režimu lesních půd
(1) Pro každou stavbu pro úpravu vodního režimu lesních půd se
vyhodnotí
a) místní terénní podmínky, zejména sklonitost území,
b) pedologický charakter lesní půdy,
c) příčiny nepříznivého vodního režimu lesní půdy,
d) stav plnění funkcí lesa, zejména poškození lesních porostů,
e) míra omezení hospodaření v lese, zejména obnovy, ochrany a výchovy
lesních porostů, a
f) ekonomická efektivnost takové výstavby i následné údržby.
(2) Trasy odvodňovacích a závlahových příkopů se vedou podle místních
terénních podmínek, zejména sklonitosti území, a s ohledem na rozdělení
lesních porostů, zejména jejich stabilitu vůči bořivým větrům.
(3) Odvodňovací a závlahové příkopy se navrhují a provádějí s hloubkou
nejméně 600 mm a rozchodem nejméně 30 m, pokud není výpočtem stanoveno
jinak. Přitom se přihlíží ke stanovištním požadavkům lesních dřevin a
ke druhové i věkové skladbě lesních porostů.
(4) Odvodňovací příkopy se navrhují i provádějí s takovým podélným
sklonem, aby nebylo dosaženo vymílací rychlosti vody.
(5) Závlahové příkopy se navrhují a provádějí podle polohy a vydatnosti
zdroje závlahové vody.
(6) Trubní a kabelová vedení se v místě křížení s odvodňovacími a
závlahovými příkopy ukládají do chráničky a umisťují se alespoň 700 mm
pod povrchem dna příkopu v případě trubních vedení a sdělovacích kabelů
nebo alespoň 1 000 mm pod povrchem dna příkopu v případě silových
elektrických kabelů. Pokud je v místě křížení s odvodňovacím nebo
závlahovým příkopem hloubena pro trubní nebo kabelové vedení rýha,
vyplní se zásypem a po jeho zhutnění se na dně i ve svazích příkopu
opatří opevněním.
§ 6
Ministerstvo zemědělství umožní bezplatně nahlížet do textu českých
technických norem uvedených v této vyhlášce.
§ 7
Výjimky z technických požadavků pro stavby pro plnění funkcí lesa
Za podmínek stanovených v § 169 stavebního zákona lze v odůvodněných
případech povolit výjimku z ustanovení § 3 odst. 4, 9 a 11, z § 4 odst.
5 a 6 a z § 5 odst. 6.
§ 8
Přechodné ustanovení
Podle této vyhlášky se postupuje u staveb, pro které byla dokumentace
nebo projektová dokumentace zpracována a předložena stavebnímu úřadu
nejdříve v den nabytí účinnosti této vyhlášky.
§ 9
Zrušovací ustanovení
Vyhláška Ministerstva zemědělství č. 433/2001 Sb., kterou se stanoví
technické požadavky pro stavby pro plnění funkcí lesa, se zrušuje.
§ 10
Účinnost
Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2018.
Ministr:
Ing. Jurečka v. r.
1) § 34 zákona č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých
zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů.
2) § 2 písm. a) zákona č. 289/1995 Sb.
3) Vyhláška č. 225/2002 Sb., o podrobném vymezení staveb k
vodohospodářským melioracím pozemků a jejich částí a způsobu a rozsahu
péče o ně.
4) ČSN 73 6108:2016 Lesní cestní síť.
5) ČSN 75 2106-1:2016 Hrazení bystřin a strží - Část 1: Obecně.