Nařízení vlády č. 299/2001 Sb. o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení ke krytí části úroků z úvěrů poskytnutých bankami právnickým a fyzickým osobám na opravy a modernizace domů
PŘEDPIS BYL ZRUŠEN 11.01.2013
se změnami: | 398/2002 Sb., 152/2004 Sb., 325/2006 Sb., 118/2009 Sb., 310/2009 Sb. |
uveřejněno v: | č. 114/2001 Sbírky zákonů na straně 6909 |
schváleno: | 25.07.2001 |
účinnost od: | 22.08.2001 |
zrušeno: | 11.01.2013 |
[Textová verze] |
299/2001 Sb.
Nařízení vlády
ze dne 25. července 2001
o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení ke krytí části
úroků z úvěrů poskytnutých bankami právnickým a fyzickým osobám na
opravy a modernizace domů
Změna: 398/2002 Sb.
Změna: 152/2004 Sb.
Změna: 325/2006 Sb.
Změna: 118/2009 Sb.
Změna: 310/2009 Sb.
Vláda nařizuje podle § 9 zákona č. 211/2000 Sb., o Státním fondu
rozvoje bydlení a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů
České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu
národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, k
provedení § 3 odst. 1 písm. b) a h) tohoto zákona a k provedení zákona
č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých
souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění zákona č. 493/2000
Sb., zákona č. 141/2001 Sb. a zákona č. 187/2001 Sb.:
§ 1
Předmět úpravy
Toto nařízení upravuje podmínky použití finančních prostředků ze
Státního fondu rozvoje bydlení (dále jen "Fond") právnickými a
fyzickými osobami ke krytí části úroků z úvěrů poskytnutých bankami
(dále jen "podpora") na opravy a modernizace domů.
§ 2
Vymezení pojmů
Pro účely tohoto nařízení se rozumí
a) domem bytový dům^1) postavený na území České republiky,
b) opravou nebo modernizací domu činnost uvedená v příloze č. 2 k
tomuto nařízení,
c) pověřenou bankou banka, s níž Fond uzavře smlouvu o zajištění
některých činností spojených se zprostředkováním podpory.
§ 3
Podmínky pro získání podpory
(1) Podporu může získat fyzická nebo právnická osoba, která je
vlastníkem nebo spoluvlastníkem
a) domu, nebo
b) bytu nebo nebytového prostoru podle zákona o vlastnictví bytů^3)
(dále jen "jednotka") v domě.
(2) V domě, ve kterém vzniká společenství vlastníků jednotek podle
zákona o vlastnictví bytů^4), může podporu získat i tato právnická
osoba.
(3) Podporu lze poskytnout, jsou-li splněny tyto podmínky:
a) předmětem opravy nebo modernizace domu musí být opravy a modernizace
uvedené v části A přílohy č. 2 k tomuto nařízení, ledaže stav domu
některou opravu nebo modernizaci uvedenou v části A přílohy č. 2 k
tomuto nařízení pod jednotlivými položkami prokazatelně nevyžaduje,
b) žádost o poskytnutí podpory je podána před zahájením opravy nebo
modernizace a je doložena kladným stanoviskem podle odstavce 4 a
prohlášením žadatele o podporu, že ke dni podání žádosti nemá splatné
závazky ve vztahu ke státnímu rozpočtu, státnímu fondu, zdravotní
pojišťovně, kraji, obci, svazku obcí nebo bance,
c) dodavatelem opravy nebo modernizace domu jsou fyzické nebo právnické
osoby, které mají systém řízení jakosti zaveden a certifikován způsobem
odpovídajícím příslušné české technické normě^7),
d) stavební povolení nabylo právní moci nejpozději k datu podání
žádosti o poskytnutí podpory; pokud stavební povolení není vydáváno,
doloží žadatel doklad o ohlášení stavebnímu úřadu, případně nařízení
stavebního úřadu k údržbě stavby nebo k nezbytným úpravám; uvedené
doklady žadatel nepředkládá, pokud oprava nebo modernizace domu
stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu nevyžadují.
(4) Stanovisko k žádosti o poskytnutí podpory vydá osoba uvedená v
seznamu Ministerstva průmyslu a obchodu, který se zveřejňuje v
Obchodním věstníku. Do seznamu se zařadí fyzická osoba, která požádala
o zařazení do seznamu a prokázala, že je autorizovanou osobou v oboru
pozemních staveb, techniky prostředí staveb nebo statiky a dynamiky
staveb, má nejméně 5 let praxe ve výstavbě nebo projektování domů nebo
jejich změn. Do seznamu se zařadí právnická osoba, která fyzickou osobu
uvedenou v předchozí větě zaměstnává nebo s ní má uzavřenou jinou
smlouvu o výkonu této činnosti a zaměstnává rovněž osobu, která je
oprávněna vypracovávat průkaz energetické náročnosti budovy podle
zvláštního předpisu upravujícího hospodaření energií nebo má s takovou
osobou uzavřenu jinou smlouvu. Ve zveřejněném seznamu se uvádí jméno,
příjmení a adresa fyzické osoby nebo obchodní jméno nebo název
právnické osoby a její sídlo. Stanovisko k žádosti o poskytnutí podpory
bude vydáno do 30 dnů po předložení
a) projektové dokumentace navrhované opravy nebo modernizace domu,
b) rozpočtu, ve kterém musí být zvlášť uvedeny položky nákladů na
opravu nebo modernizaci domu, které jsou uvedeny v příloze č. 2 k
tomuto nařízení,
c) dokladu o podlahové ploše bytů v domě, na jehož opravu nebo
modernizaci byl poskytnut úvěr,
d) zprávy o energetickém auditu a prokázání energetické náročnosti
budov v případě, že oprava nebo modernizace je provedena změnou stavby
podle stavebního zákona nebo větší změnou dokončené budovy podle zákona
upravujícího hospodaření energií; tyto doklady není třeba předkládat,
jde-li o opravu nebo modernizaci domu, který nebyl postaven v některé z
typizovaných konstrukčních soustav uvedených v příloze č. 1 k tomuto
nařízení.
(5) Dojde-li při opravě nebo modernizaci domu ke změně stavby podle
stavebního zákona, nebo k větší změně dokončené budovy podle zákona
upravujícího hospodaření energií, musí být splněny požadavky podle
zvláštního právního předpisu upravujícího energetickou náročnost budov,
s tím, že obvodový plášť budovy bude splňovat alespoň požadovanou
hodnotu průměrného součinitele prostupu tepla Uem [W/(m2.K)]. To
neplatí, jde-li o opravu nebo modernizaci domu, který nebyl postaven v
některé z typizovaných konstrukčních soustav uvedených v příloze č. 1 k
tomuto nařízení.
(6) Na tentýž druh opravy nebo modernizace stejných stavebních prvků
domu může být podpora poskytnuta pouze jednou.
(7) Podpora podle tohoto nařízení se neposkytne na činnosti, na které
byla poskytnuta podpora z jiných státních nebo evropských fondů.
§ 4
Výše podpory
(1) Podpora se poskytuje ve výši rozdílu splátek k úvěru, která
odpovídá snížení úroku z úvěru nejvýše o:
a) 2,5 procentního bodu, nejvýše však do výše skutečně placené úrokové
sazby, pokud předmětem opravy nebo modernizace domu jsou pouze činnosti
uvedené v části A přílohy č. 2 k tomuto nařízení,
b) 3 procentní body, nejvýše však do výše skutečně placené úrokové
sazby, pokud předmětem opravy nebo modernizace domu jsou pouze činnosti
uvedené v částech A a B přílohy č. 2 k tomuto nařízení,
c) 4 procentní body, nejvýše však do výše skutečně placené úrokové
sazby, pokud předmětem opravy nebo modernizace domu jsou pouze činnosti
uvedené v částech A, B a C přílohy č. 2 k tomuto nařízení,
d) 4 procentní body, nejvýše však do výše skutečně placené úrokové
sazby, pokud předmětem opravy nebo modernizace domu jsou činnosti
uvedené minimálně v části A přílohy č. 2 k tomuto nařízení a současně
jsou splněny požadavky na energetickou náročnost budov platné pro třídu
B podle zvláštního právního předpisu upravujícího energetickou
náročnost budov.
(2) Jestliže stav domu některou z oprav nebo modernizací uvedených v
odstavci 1 prokazatelně nevyžaduje, má se za to, že činnost uvedená pod
příslušnou položkou je předmětem opravy nebo modernizace.
(3) Podporu na činnosti uvedené v části D přílohy č. 2 k tomuto
nařízení lze poskytnout ve výši rozdílu splátek k úvěru, která odpovídá
snížení úroku z úvěru nejvýše o
a) 2,5 procentního bodu, nejvýše však do výše skutečně placené úrokové
sazby a pouze, pokud byla současně poskytnuta podpora podle odstavce 1
písm. a),
b) 3 procentní body, nejvýše však do výše skutečně placené úrokové
sazby a pouze, pokud byla současně poskytnuta podpora podle odstavce 1
písm. b),
c) 4 procentní body, nejvýše však do výše skutečně placené úrokové
sazby a pouze, pokud byla současně poskytnuta podpora podle odstavce 1
písm. c).
(4) Výše podpory se stanoví v závislosti na počáteční výši úvěru nebo
jeho části, ke které se poskytuje podpora, úrokové sazbě sjednané při
uzavření úvěrové smlouvy a teoretickém rozložení splátek vycházejícím z
předpokladu pravidelných stejných měsíčních splátek zahrnujících
jistinu a úrok od data uzavření úvěrové smlouvy do data splatnosti
úvěru uvedeného v úvěrové smlouvě, nejvýše však po dobu 15 let.
(5) Je-li úvěr poskytnut v jiné než české měně, přepočte se úvěr před
výpočtem výše podpory na českou měnu. Pro přepočet se použije směnný
kurs České národní banky platný ke dni uzavření úvěrové smlouvy.
(6) Podpora se vztahuje na úvěr nebo jeho část, jehož výše nepřekročí
částku 5 500 Kč na 1 m2 podlahové plochy bytů^11), a to i když je
poskytnutý úvěr vyšší.
(7) Podporu lze poskytnout pouze k té části úvěru, která nepřevyšuje
rozpočtové náklady na opravy nebo modernizace domu uvedené v příloze č.
2 k tomuto nařízení, a to i v případě, že úvěr byl poskytnut i na
financování jiných činností.
(8) Do konečného výpočtu výše podpory poskytované na opravu nebo
modernizaci domu, který byl postaven v některé z typizovaných
konstrukčních soustav uvedených v příloze č. 1 k tomuto nařízení, se
promítne zákaz kumulace veřejných podpor a pravidla pro určování výše
regionální podpory podle čl. 87 odst. 3 písm. c) Smlouvy o založení
Evropského společenství.
§ 5
Podmínky pro čerpání podpory
(1) Nebude-li z důvodů na straně žadatele o podporu uzavřena smlouva o
poskytování podpory nejpozději do 2 měsíců od obdržení výzvy pověřené
banky k uzavření smlouvy o poskytování podpory, nebude podpora
poskytnuta. Podpora je vyplácena od data nabytí účinnosti smlouvy o
poskytnutí podpory, postupně v pololetních splátkách do data splatnosti
úvěru stanoveného ve smlouvě o úvěru, nejvýše však po dobu 15 let od
data podání žádosti o podporu.
(2) Po dobu čerpání podpory, nejméně však po dobu 5 let ode dne nabytí
účinnosti smlouvy o poskytnutí podpory, nesmí být provedena změna účelu
užívání domu nebo jednotky k jiným účelům než k bydlení.
(3) Dojde-li k převodu nebo přechodu vlastnictví domu nebo jednotky na
jinou fyzickou nebo právnickou osobu, podpora se vyplácí i tomuto
novému vlastníkovi, případně společenství vlastníků jednotek, a to ve
výši podle smlouvy s původním příjemcem podpory, pokud nový vlastník
převezme v plném rozsahu závazek ke splacení zbývající části úvěru, k
němuž byla podpora poskytnuta, a převezme v plném rozsahu i práva a
závazky ze smlouvy o poskytnutí podpory. V případě, že nový vlastník
domu nebo jednotky splatí úvěr, ke kterému byla podpora poskytnuta,
novým úvěrem, bude nevyčerpaná část podpory vyplácena tomuto novému
vlastníkovi, případně společenství vlastníků jednotek, převezme-li
práva a závazky vyplývající z uzavřené smlouvy o poskytnutí podpory.
(4) Nepřevezme-li nový vlastník práva a závazky podle odstavce 3,
podpora se vyplácí dále původnímu vlastníkovi, případně společenství
vlastníků jednotek, pokud řádně splácí úvěr, opravy nebo modernizace
byly ukončeny a jsou zachovány i ostatní podmínky pro poskytování
podpory. Ukončením opravy nebo modernizace domu se rozumí sepsání
zápisu o předání zhotoveného předmětu díla podepsaného zhotovitelem a
příjemcem podpory podle tohoto nařízení; je-li více zhotovitelů,
ukončením oprav nebo modernizací se rozumí poslední zápis o předání
zhotoveného předmětu díla.
(5) Příjemce ztratí na získanou podporu nárok, není-li ukončena oprava
nebo modernizace domu do 3 let od uzavření smlouvy o úvěru, ke kterému
je poskytována podpora.
(6) Při navýšení úvěru nebo změnách rozložení splátek v období po
uzavření smlouvy o poskytnutí podpory se její celková smluvně stanovená
výše ani výše jednotlivých čerpání nemění.
(7) Příjemce podpory je povinen do 2 let od uzavření úvěrové smlouvy
předložit pověřené bance potvrzení o skutečné výši úvěru, ke kterému je
podpora poskytována. V případě, že úvěr nebude do 2 let od data
uzavření smlouvy o úvěru vyčerpán do výše, ke které se poskytuje
podpora, výše podpory se přepočte podle skutečné výše čerpání a o
zjištěný rozdíl se sníží poslední splátka nebo splátky podpory.
(8) Pokud bude vydáno rozhodnutí o odstranění domu, na jehož opravu
nebo modernizaci byla podpora poskytnuta, je příjemce podpory povinen
oznámit tuto skutečnost pověřené bance, a to do 30 dnů ode dne, kdy
toto rozhodnutí nabylo právní moci.
Postup při poskytování podpory
§ 6
Podporu lze poskytnout na základě písemné žádosti podané u pověřené
banky. Pověřená banka předá žádost spolu s doklady potvrzujícími
splnění podmínek pro poskytnutí podpory Fondu.
§ 7
(1) Jestliže se zjistí, že příjemce podpory poskytl nesprávné údaje, na
základě kterých byla uzavřena smlouva o poskytování podpory, nebo
porušil podmínky uvedené v § 5 odst. 5 a 7, další čerpání podpory se
zastavuje.
(2) Nesplácí-li příjemce podpory po dobu delší než 6 měsíců jistinu a
úrok podle stanoveného rozložení splátek, čerpání podpory se ukončí a
příjemce podpory ztrácí nárok na dosud nevyplacenou podporu. Při
předčasném splacení celé jistiny úvěru ztrácí příjemce podpory nárok na
výplatu té části podpory, která by byla splatná po datu předčasného
splacení celé jistiny úvěru.
(3) Nesplní-li příjemce podpory podmínky stanovené v § 5 odst. 2 a 8,
ztrácí nárok na výplatu všech splátek podpory splatných po datu nabytí
právní moci rozhodnutí příslušného stavebního úřadu o změně v užívání
stavby domu nebo o odstranění stavby domu.
§ 8
Pro kontrolu dodržování podmínek čerpání podpory podle tohoto nařízení
a uplatnění sankcí při neoprávněném použití nebo zadržení podpory platí
zvláštní právní předpis.^13)
§ 9
(1) Vztahy mezi Fondem a pověřenou bankou se řídí mandátní smlouvou.
Mandátní smlouva musí obsahovat i způsob kontroly a smluvní sankce pro
případ porušení sjednaných podmínek pro poskytování podpory.
(2) Fond může poskytnout osobám uvedeným v Obchodním věstníku podle § 3
odst. 4 úhradu přiměřené části nákladů na vypracování stanoviska k
poskytnutí podpory a poskytnutí základních informací o podpoře.
Přechodné a zrušovací ustanovení
§ 10
Nevyřízené žádosti o podporu podané podle nařízení vlády č. 384/2000
Sb., kterým se stanoví podmínky státní finanční podpory oprav,
modernizací nebo rekonstrukcí bytových domů postavených panelovou
technologií, se považují za žádosti o podporu podle tohoto nařízení a
rovněž se podle něho posuzují; je-li to pro žadatele výhodnější, výše
podpory se stanoví podle dosavadních právních předpisů.
§ 11
Zrušuje se nařízení vlády č. 384/2000 Sb., kterým se stanoví podmínky
státní finanční podpory oprav, modernizací nebo rekonstrukcí bytových
domů postavených panelovou technologií.
§ 12
Účinnost
Toto nařízení nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Předseda vlády:
v z. JUDr. Rychetský v. r.
místopředseda vlády
Ministr pro místní rozvoj:
Ing. Lachnit, CSc. v. r.
Příl.1
Seznam typizovaných konstrukčních soustav realizovaných v hromadné
výstavbě panelových domů
T 1 T 09 B
T 5 B 2
T 11 B 4
T 12 VM OS
T 13 VO S
T 14 VP OS
T 15 B 60
T 16 B 70
T 17 B 70 - 360
T 20 MS Průmstav
T 22 PS 61
T 42 PS 69
T 52 PS 69/2
G 40 HK 60
G 55 HK 65
G 57 HK 69
G 58 HKS 70
G 59 HKS G
G OS 64 BP 70 OS
G OS 66 VVÚ ETA
T 01 B Larsen & Nielsen
T 02 B BANKS
T 03 B OP 1.11
T 05 B OP 1.13
T 06 B OP 1.21
T 08 B OP 1.31
T OB-Nitra
Krajské materiálové varianty blokopanelových domů
Bytové domy postavené panelovou technologií v regionech po
Sovětské armádě
Příl.2
Seznam oprav a modernizací domů, na které lze poskytnout podporu
Část A
Položka č.
1 Sanace základů a opravy hydroizolace spodní stavby
2 Sanace statických poruch nosné konstrukce
3 Oprava obvodového pláště a reprofilace styků dílců obvodového pláště
4 Oprava lodžií nebo balkónů včetně zábradlí
5 Zateplení neprůsvitného obvodového pláště se současnou sanací obvodového pláště
6 Náhrada vnějších otvorových výplní tepelně technicky, případně hlukovědokonalejšími materiály
7 Opravy a zateplení střech včetně nástaveb, kterými jsou například strojovny, pergoly atd.
8 Vyregulování otopné soupravy
9 Oprava nebo výměna rozvodů zdravotních instalací a plynu
Část B
Položka č.
10 Výměna balkónů nebo oprava lodžií, balkonů včetně zábradlí
11 Zateplení vybraných vnitřních konstrukcí
12 Zkvalitnění ústřední regulace otopné soupravy
13 Oprava nebo výměna výtahu včetně nutných zásahů do konstrukce výtahovéšachty
14 Oprava nebo výměna elektrických zařízení a rozvodů; silnoproud, slaboproud
Část C
Položka č.
15 Výměna vstupních stěn do objektů s uplatněným řešení, které zabezpečuje jejich ochranu před ničením vandaly
16 Repase nebo výměna vstupních dveří do bytů
17 Oprava objektových předávacích stanic nebo strojoven se zařízením pro přípravu teplé užitkové vody
18 Modernizace otopné soustavy včetně využití obnovitelných zdrojů energie spojená s výměnou rozvodů a
případně otopných těles
19 Oprava nebo modernizace bytového jádra včetně rozvodů elektřiny, zdravotních instalací a plynu
20 Oprava nebo modernizace vzduchotechniky
21 Zřízení nového výtahu anebo oprava nebo výměna výtahu včetně nutných zásahů do konstrukce výtahové šachty
22 Oprava hromosvodů a protipožárních zařízení a konstrukcí
Část D
Položka č.
23 Instalace termosolárních panelů
24 Zasklení lodžií nebo balkónů
25 Obnova předložených vstupních schodů a zábradlí, zídek a dlažby
26 Oprava vnitřních stěn a stropů
27 Oprava nášlapných vrstev a konstrukcí podlah ve společných prostorách
28 Oprava komunikačních prostor
29 Úprava vstupního a schodišťového prostoru včetně schránek a osvětlení
30 Měření spotřeby tepla na vytápění, spotřeby teplé užitkové vody, spotřeby studené vody
31 Náhrada rozvodů plynu pro vaření za rozvod elektřiny
32 Modernizace rozvodu teplé užitkové vody, zejména pákové baterie, izolace stoupacího potrubí, bytový
vodoměr teplé užitkové vody
33 Změny dispozičního řešení bytu
34 Bytové mezonetové nástavby při sloučení bytu v nejvyšším podlaží
35 Projektové práce, projektová dokumentace
36 Statický posudek
37 Revize technického zařízení budov
38 Získání průkazu splnění požadavků hospodárné spotřeby energie na vytápění
Příl.3
zrušena
Vybraná ustanovení novel
Čl.II nařízení vlády č. 152/2004 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Právní vztahy vzniklé podle nařízení vlády č. 299/2001 Sb., ve znění
nařízení vlády č. 398/2002 Sb., do dne nabytí účinnosti tohoto
nařízení, jakož i práva a povinnosti z nich vzniklé, se řídí
dosavadními právními předpisy, není-li v bodě 2 stanoveno jinak.
2. Žádosti o podporu podané podle nařízení vlády č. 299/2001 Sb., ve
znění nařízení vlády č. 398/2002 Sb., které nebyly do dne nabytí
účinnosti tohoto nařízení vyřízeny, se posuzují podle nařízení vlády č.
299/2001 Sb., ve znění nařízení vlády č. 398/2002 Sb. a tohoto
nařízení, je-li to pro žadatele výhodnější.
Čl.II nařízení vlády č. 325/2006 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Právní vztahy vzniklé podle nařízení vlády č. 299/2001 Sb., ve znění
účinném do dne nabytí účinnosti tohoto nařízení, jakož i práva a
povinnosti z nich vzniklé, se řídí dosavadními právními předpisy.
2. Žádosti o podporu podle nařízení vlády č. 299/2001 Sb., podané do
dne nabytí účinnosti tohoto nařízení, budou posouzeny a vyřízeny podle
dosavadních právních předpisů.
Čl. II nařízení vlády č. 118/2009 Sb.
Přechodná ustanovení
1. Právní vztahy vzniklé podle nařízení vlády č. 299/2001 Sb., ve znění
účinném do dne nabytí účinnosti tohoto nařízení, jakož i práva a
povinnosti z nich vzniklé, se řídí dosavadními právními předpisy.
2. Žádosti o podporu podle nařízení vlády č. 299/2001 Sb., ve znění
pozdějších předpisů, podané do dne nabytí účinnosti tohoto nařízení, se
posuzují podle dosavadních právních předpisů.
1) § 3 písm. b) vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických
požadavcích na výstavbu. Čl. 3 odst. 1 písm. c) vyhlášky č. 26/1999 Sb.
hl. m. Prahy, o obecných technických požadavcích na výstavbu v hlavním
městě Praze.
3) Zákon č. 72/1994 Sb., kterým se upravují některé spoluvlastnické
vztahy k budovám a některé vlastnické vztahy k bytům a nebytovým
prostorům a doplňují některé zákony (zákon o vlastnictví bytů), ve
znění pozdějších předpisů (úplné znění vyhlášeno pod č. 2/2001 Sb.).
4) § 9 zákona č. 72/1994 Sb.
7) ČSN EN ISO 9001 nebo 9002.
8) § 46a zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu
(stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů.
11) § 2 písm. i) zákona č. 72/1994 Sb., ve znění zákona č. 103/2000 Sb.
13) § 39 a 44 zákona č. 218/2000 Sb.