Nový dodavatel přebírá zákazníka i se závazky a přeplatek mu musí vrátit on
Pokud by se nový dodavatel této povinnosti bránil, měl by mu zákazník zaslat písemnou výzvu k uhrazení dlužné částky. Když přeplatek stále nevrací, můžeme buď využít tzv. úkon započtení, a dluh si postupně umazávat ze záloh.
Už od loňského roku se na Energetický regulační úřad (ERÚ) denně obracejí spotřebitelé, kterým dodavatelé nevracejí přeplatky z vyúčtování. V posledních měsících pak výrazně přibylo situací, kdy je tito obchodníci převedli na jiného dodavatele v rámci tzv. prodeje závodu. ERÚ připomíná, že v takovém případě kupující přebírá všechny smluvní závazky, a přeplatky je tudíž nutné vymáhat po něm.
Prodej závodu (případně jeho části) jinému dodavateli má svá jasně daná pravidla. V případě prodeje závodu nebo jeho části přecházejí soukromoprávní závazky, vyplývající z uzavřených smluv, v plném rozsahu na nového dodavatele. Mezi závazky, které na sebe nový dodavatel bere, patří i povinnost vrátit přeplatek.
„Bohužel se v těchto případech setkáváme s tím, že nový dodavatel mlží a nabádá spotřebitele, aby o vrácení přeplatku žádali původního dodavatele. Zažili jsme dokonce i situace, kdy nový obchodník nabízel, že se o vymáhání přeplatků postará, když ho k tomu lidé zmocní. Zákon ale hovoří jasně: Nastupující dodavatel přebírá zákazníka i se závazky a přeplatek mu musí vrátit on,“ vysvětluje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ, a dodává:
„Pokud by se nový dodavatel této povinnosti bránil, měl by mu zákazník zaslat písemnou výzvu k uhrazení dlužné částky. Když přeplatek stále nevrací, můžeme buď využít tzv. úkon započtení, a dluh si postupně umazávat ze záloh, nebo vymáhat částku soudně, popř. využít mimosoudního řešení sporů u ERÚ. Neuhrazený přeplatek může být zároveň podstatným porušením smlouvy, což nám umožňuje od ní okamžitě odstoupit.“
Problémy s nevrácenými přeplatky se ERÚ zabýval už v loňské tiskové zprávě, kde spotřebitelé najdou podrobné rady, jak v nastalé situaci reagovat. V současnosti se ale problémy znovu množí, drtivá většina aktuálních spotřebitelských podnětů na toto téma se přitom týká jediné společnosti – Virtual Energy, s.r.o., která koupila závod nejprve od společnosti Lidová energie, s.r.o., a podle informací zveřejněných v obchodním rejstříku mělo v posledních dnech k této transakci dojít i se společností ELGAS Energy, s.r.o.
„Přinejmenším zákazníci Lidové energie mají s nevrácenými přeplatky již zkušenosti. Tato firma dostala za potíže spojené s vyúčtováním od ERÚ vysoké pokuty. Následně jsme jí dokonce zrušili licence na obchod s elektřinou a plynem pro neplnění finančních předpokladů,“ upozorňuje radní Zemanová.
Podle energetického zákona je přitom možné licenci dodavateli zrušit pouze v krajním případě. U Lidové energie se úřadu podařilo prokázat, že dodavatel přestal splňovat tzv. finanční předpoklady. V minulosti ERÚ nuceně odebral licenci pouze jednomu dalšími dodavateli, společnosti Stabil Energy, která se opakovaně dopouštěla závažných protispotřebitelských praktik.
„Ačkoliv šlo doposud o poměrně výjimečný krok, mohu potvrdit, že v současnosti máme v hledáčku i další licence problémových obchodníků. Zásadní je ale očekávané zpřísnění legislativy. Zatím si totiž problémoví hráči, kterým jsme licence vzali, mohou velmi snadno opatřit nové. A v praxi se to bohužel skutečně děje,“ uzavírá Markéta Zemanová.