Reklama

Revitalizace levého břehu Ostravice se zdárně přehoupla do své druhé půli


Vizualizace architekta Romana Kouckého, architektonická kancelář Roman Koucký

Proměněný prostor pod novým City Campusem by nejen Ostravané mohli užívat ještě v letošním roce, stavba by měla být dokončena do listopadu. To znamená, že na nadcházející Infothermě si již revitalizaci budete moci prohlédnout a komunikaci užívat.

Díky realizovaným pracím bude vystavěn atraktivní veřejný prostor pro příjemné trávení volného času, území se však stane komfortnějším i pro cyklisty a chodce. Rychlost v místě bude snížena na maximálně 30 km/h, prostor se výrazně zklidní. V současnosti realizovaná druhá fáze revitalizace navazuje na první etapu estetizace nábřeží levého břehu Ostravice v úseku mezi mostem Na Karolině a Střelniční ulicí, dokončenou v závěru roku 2022. Nicméně již v příštím roce čekají zmíněné území další stavební práce, neboť je plánováno zahájení realizace významné dopravní stavby – mostu Na Karolině.





Vizualizace architekta Romana Kouckého, architektonická kancelář Roman Koucký

Břeh, koridor velmi vysokého napětí, komunikace i sadové úpravy a mobiliář

Břeh byl nejprve zpevněn a doplněn kameny. V území aktuálně probíhá výstavba koridoru velmi vysokého napětí. S ohledem na větší kubaturu betonových konstrukcí v podkladní vrstvě rekonstruované komunikace a související práce bude komunikace uzavřena do října letošního roku. Po dokončení výstavby koridoru bude následovat samotné vybudování konstrukční a obalové vrstvy komunikace a ostatní dokončovací práce, včetně montáže mobiliáře a sadových úprav. Prostor pro relaxaci bude doplněn příslušným mobiliářem, pěti lavicemi z prefabrikovaných materiálů, aby odolaly vodě. Lavice jsou vizuálně totožné jako navržený mobiliář u Sýkorova mostu,“ popisuje Břetislav Riger, náměstek primátora pro investice a dopravu. Náklady stavby činí 40 milionů korun bez DPH. Zhotovitelem prací je společnost K2 stavební Moravia, práce jsou realizovány dle návrhu společnosti CHVÁLEK ATELIÉR.




Proměna levého břehu Ostravice pokračuje, foto Magistrát města Ostravy

Lokalita prodělá i sadové úpravy: „V rámci objektu je řešen svah bermy podél řeky Ostravice. V závěrečné etapě realizovaných prací bude vysazeno 11 stromů a keře, nezapomněli jsme na výsadbu trvalek či vysetí krajinného trávníku. Lidé se budou moci radovat ze stínu javorů, habrů, dubů, třešní i lípy. Vysazeno bude 570 kusů keřů, zimolezy, kaliny, tavolník, svída, růže. Scházet nebude 630 kusů trvalek, pitulník a kontryhel,“ vysvětluje náměstek pro životní prostředí Aleš Boháč a doplňuje klíčové skutečnosti: „Současně je však zapotřebí dodat, že s ohledem na charakter místa, kde několikrát ročně docházelo ke zvýšení hladiny řeky na komunikaci v návaznosti na vydatnější deště, byla komunikace v rámci stavebních prací zvednuta o půl metru, což by mohlo tyto situace eliminovat. Břehy byly také zpevněny jako říční koryto, aby byly schopny čelit zvýšené hladině vody.

Stavba navázala na předchozí etapu, kdy bylo v úsek Levobřežní vystavěno schodiště pod City Campusem Ostravské univerzity, doplněny byly propojovací chodníky a veřejné osvětlení. Nescházely příslušné sadové úpravy, včetně mobiliáře. Nicméně první stavební práce k estetizaci Havlíčková nábřeží byly realizovány již v letech 2012/2013, kdy byly v území vybudovány dvě visuté vyhlídkové galerie.

Přečtěte si také Okolí výstaviště Černá Louka v Ostravě se mění. Co to znamená pro Infothermu? Přečíst článek

Havarijní most Na Karolině, spojnice Moravské a Slezské Ostravy, pokračování 2026

Již v příštím roce čeká Ostravu zahájení prací významné dopravní stavby. Je jí most Na Karolině, městský most na význačné městské třídě, která je vstupem a osou nového území blízko centra města, jehož aktuální stav je havarijní.

  • Náklady jsou předpokládány ve výši 342 milionů korun bez DPH, práce by měly započít v příštím roce.
  • Aktuálně máme všechna potřebná povolení pro realizaci stavby, probíhá dokončování prováděcí dokumentace.

Městský most je ve svém návrhu koncipován jako urbanistická dominanta nově definovaného území Na Karolině a akcentuje spojení dvou historických území Moravské a Slezské Ostravy. Svým nezaměnitelným tvarem a statickým řešením by se měl zařadit mezi architektonické dominanty města Ostravy. Stavba mostu se stane nedílnou součástí nejen nové části města, která navazuje bezprostředně na centrum a podpoří také celkovou revitalizaci obou nábřeží řeky Ostravice.

Stávající soumostí bude kompletně zdemolováno a nahrazeno novým užším a kratším mostem.

  • V dotčeném území budou nově vybudovány komunikace pro pěší a cyklisty,
  • dešťová kanalizace pro odvodnění komunikací,
  • stávající veřejné osvětlení komunikací bude nahrazeno novým.
  • Na mostě je navržen kamerový systém a „slavnostní osvětlení“ v podobě chrličů ohňů na vnějších stranách mostu.

Nová mostní konstrukce bude vybudována v místě stávajícího mostu přes řeku Ostravici, dále budou přebudovány tři přilehlé křižovatky, jedna styková, dvě okružní. Prostorové uspořádání a dopravní řešení nového mostu reaguje na dopravní zatížení a dopravní význam, které již aktuálně neodpovídají předpokladům v době výstavby stávajících mostů. Nová stavba městského mostu a přilehlých komunikací umožní nekonfliktní provoz různých druhů dopravy (automobily, pěší, cyklisté) a bude plnit současné i očekávané potřeby města,“ konstatuje Břetislav Riger, náměstek primátora pro dopravu a investice.

Hlavním stavebním objektem je stavební objekt SO 201 – Most Na Karolině, který převádí silnici III/4793 přes řeku Ostravici. Náhradou stávajícího soumostí jedním mostem, který je výrazně užší než stávající, je vyvolána rekonstrukce převáděné silnice III/4793, úprava stykové křižovatky (ul. Montánní) a náhrada dvou průsečných křižovatek křižovatkami okružními včetně křižovatkových větví na Slezské Ostravě.

 
 

Reklama