Nedělní editorial - projektant a instalatér
Na úvod bych chtěl vysvětlit určité zjednodušení pojmů použitých v nadpisu a textu tohoto editorialu. Pojem instalatér je zde chápán nejen v tradičním smyslu (t.j. kvalifikovaný pracovník, který provádí montáž rozvodů vody, plynu, kanalizace, zařizovacích předmětů), ale i topenář nebo vzduchotechnik, který vedle topného systému dnes běžně instaluje i solární kolektory, tepelné čerpadlo, jednoduché větrání, klimatizaci, apod. Je to jednak zjednodušení a jednak se domnívám, že s rozvojem oboru TZB vývoj spěje jednak k nutnosti trvalého zvyšování kvalifikace, ale i k postupnému sbližování jednotlivých příbuzných řemesel.
K dnešnímu nedělnímu zamyšlení byla podnětem moje účast na středečním semináři o plastových odtazích spalin, které na našem trhu nabízí firma REHAU. Je to docela zajímavé a hlavně levné řešení odtahů spalin pro kondenzační kotle. Ale ještě zajímavější byla pro mne společná inciativa firem REHAU s.r.o. a Procom Bohemia s.r.o., které nabízejí jako systém pro novostavby rodinných domů kondenzační kotel GEMINOX a podlahové vytápění REHAU. Firmy při splnění podmínek nabízí bonus, který zákazník dostane při realizaci projektu. Tím je odečtení ceny projektu od ceny materiálu dodaného od obou firem na zakázku. Podmínkou je samozřejmě použití kotle a materiálu pro podlahové vytápění od obou firem, ale i zpracování projektu od některého z autorizovaných projektantů systému GEMINOX-REHAU.
Takovýto postup je první vlaštovkou, která by mohla postupně pomoci řešit trvalé problémy s kvalitou předaných zakázek v oboru TZB. Asi mi každý potvrdí, že případy, kdy kvalita předaného díla montážní firmou zákazníkovi je doslova otřesná, nejsou nijak vyjímečné. Příčin tohoto setrvalého stavu je jistě celá řada. Tou nejzávažnější je ale podle mého názoru běžná praxe, že montážní firma pracuje s nekvalitním, nebo nedostatečně zpracovaným projektem, popř. projekt prakticky při montáži nepoužívá.
Montážní firma rozlišuje pouze jeden pojem - PROJEKT a nedělá rozdíl mezi projektem pro stavební řízení a projektem pro provádění stavby. Ne snad proto, že by o tomto rozdílu nevěděla, ale proto, že při současné konkurenci na trhu a naprosto nedostatečné legislativě je zásadním problémem kdo prováděcí projekt zaplatí. Bohužel si neuvědomuje riziko mnohem většího navýšení celkových nákladů oproti ceně prováděcího projektu. Zákazník se "pochopitelně" brání, protože ten už jeden projekt zaplatil. Ale platit ho nechce ani montážní firma, protože, když cenu prováděcího projektu zahrne do rozpočtu, navýší se celková cena zakázky. A právě ta je pro drtivou většinu investorů (včetně státních orgánů) tím jediným kritériem pro výběr dodavatelské firmy.
Rád bych zde ocitoval část vynikajícího článku ing. Stanislava Tomana Projektová dokumentace vytápění, který v originále vyšel v časopisu Vytápění Větrání Instalace č. 2/2001.
... Zopakujme si, že stavební zákon se (v části o stavebním řádu) soustřeďuje pouze na dokumentaci pro vydání stavebního povolení, ale vůbec se nezajímá o realizační projektovou dokumentaci stavby. Její náležitosti proto zcela spadají do oblasti smluvního ujednání. Tento fakt si můžeme vyložit i tak, že prováděcí projektovou dokumentaci stavby (profese) může vypracovat jakákoliv osoba (neoprávněná, neautorizovaná, nekvalifikovaná), pokud objednatel projektu výslovně autorizaci nebo kvalifikaci nepožaduje. Oprávněně je proto možno vyslovit kritiku, že stát zde neplní svoji deklarovanou (ve stavebním zákoně) roli ochrany veřejných zájmů, protože obsah toho nejzákladnějšího stavebního dokumentu (realizační PD), podle kterého se stavba skutečně staví, nechává zcela na libovůli smluvních stran, jež mají často přirozenou snahu uplatnit především svoje obchodní zájmy, bez ohledu na kvalitu díla...
Takže praktický výsledek nedostatečné legislativy je pak ten, který jsem již uváděl. Firma samozřejmě zakázku získat chce. Takže se opakovaně pouští do dobrodružství a montáž provádí podle nedostatečně podrobně zpracované projektové dokumentace (když pominu případy nekvalitního nebo chybného projektu) a vzniká klasický spor v trojúhelníku zákazník, instalatér a projektant.
Ať se Vám příští týden podaří
Vám přeje Milan Bechyně