Technologie Siemens pomáhají záchranářům v Essenu
Řídicí středisko situačního a logistického centra profesionálního hasičského sboru v Essenu každý rok koordinuje přibližně 120.000 zásahů hasičů, zdravotní záchranné služby a dalších záchranářů. Na bezchybném a efektivním fungování situačního centra v porúrské metropoli se podílí také systém krizového řízení, který do budovy dodala společnost Siemens.
Essen je se svým více než půlmilionem obyvatel jedním z hlavních hospodářských center v Německu. Jeho magistrát se mimo jiné zaměřuje na co nejdokonalejší pokrytí správního území města službami potřebnými v případech nouze, které efektivně využívají všechny dostupné personální i technické zdroje. Velký význam se přitom přikládá i schopnosti essenských hasičů pomoci v případech nouze sousedním městům a obcím v lidnatém Porúří.
Hasičský sbor v Essenu aktivně podporuje propojení řídicích středisek okolních situačních center do tzv. porúrské sítě. Přípravy na technickou realizaci projektu s využitím moderního softwaru společnosti Siemens jsou v plném proudu. Cílem projektu je zjednodušení vzájemné výpomoci mezi jednotlivými okrsky a vzájemná souhra situačních center v případě nebezpečné události většího rozsahu. Software v případě nouze automaticky aktivuje příslušné zdroje, a to s ohledem na vzdálenost krizového místa. Při závažných událostech nebo krizových situacích mohou jednotlivá řídicí střediska navzájem sdílet, předávat či přebírat potřebné řídicí funkce. Za správné fungování záchranářské sítě v okrsku porúrské metropole zodpovídá více než 700 žen a mužů v profesionálním hasičském sboru, které podporuje dalších 550 dobrovolných pracovníků.
Nové situační a logistické centrum
Ústřední situační a logistické centrum, jež bylo v centru Essenu vybudováno v roce 2008, každoročně koordinuje asi 120.000 zásahů hasičů, zdravotníků a dalších asistenčních a záchranných služeb. Ke zpracování a koordinaci všech činností se v centru scházejí tísňová telefonická volání na mezinárodně platné číslo 112, na celostátní číslo rychlé zdravotní záchranné služby 19222 a současně také signály z přibližně 830 požárních hlásičů.
V horních patrech čtyřpatrové budovy situačního centra se nacházejí prostory s technickými prostředky řídicího střediska, samotné řídicí středisko a kanceláře pro vedoucí pracovníky a krizové týmy. Řídicí středisko zaujímá celá dvě podlaží budovy. Nepřetržitou činnost tří pohotovostních oddělení střediska zajišťuje dnem i nocí celkem 60 dispečerů. V závislosti na denní době je v aktivní službě v řídicím středisku od tří do osmi pracovníků. Pro přípravu a vydávání povelů k zásahům je ve středisku k dispozici dvanáct řídicích pracovišť v podobě kokpitu s individuálně nastavitelnými úrovněmi sledování a řízení situace. Vyžaduje-li to obzvlášť mimořádná situace, lze blok celkem čtyř pracovních stanic úplně prostorově oddělit. Ovládací a zobrazovací prvky na jednotlivých pracovištích (pět monitorů typu LCD, obrazovka s dotykovým ovládáním a souprava sluchátek s mikrofonem) jsou uspořádány podle nejnovějších ergonomických norem. Ze tří hlavních pracovních stanic lze také obsluhovat obrazové projektory. Výškovou polohu rozměrných promítacích ploch zavěšených na stropě lze nastavovat přes elektrické ovládání.
Pro situace, kdy z důvodu konání velkých akcí nebo špatného počasí přichází větší počet tísňových volání, je mimo hlavní prostor řídicího střediska k dispozici ještě osm nouzových pracovišť. Tísňová volání jsou na nich přijímána a dále vstupují do řídicího systému prostřednictvím pracovních stanic se dvěma obrazovkami. O způsobu a době provedení zásahu rozhodují výhradně dispečeři v hlavním řídicím středisku. Nouzová pracoviště mohou být alternativně použita jako součást systému pro přivolání pomoci v případě nouze (Personal Alert Safety System - PASS). Výpočetní a komunikační technika, která je citlivá na kvalitu okolního prostředí a je také významným zdrojem hluku, je umístěna v odděleném prostoru. Redundantní systémy jsou umístěny každý v samostatné místnosti a mají svoje oddělené napájení i propojení s řídicím střediskem.
Technika Siemens v řídicím středisku
Společnost Siemens obdržela začátkem letošního roku objednávku na modernizaci dosavadního vybavení řídicího střediska situačního a logistického centra, a to jak systému krizového řízení, tak i komunikační techniky. Funkčním jádrem řešení je software značky Siemens pro řízení provozu centra. Výpočetní systém řídicího střediska je propojen s rozsáhlými komunikačními, návěstními a informačními systémy - například se systémy tísňového volání, bezdrátového sledování, bezdrátové detekce, digitálního bezdrátového zabezpečení, veřejných hlásičů požáru a také s navigačním systémem pro vozidla na bázi GPS. Mobilní řídicí počítače v podobě notebooků mohou s hlavním výpočetním systémem řídicího střediska komunikovat on-line přes mobilní sítě UMTS/GPRS. Součástí systému je i informační a účtovací modul, který umožňuje účtovat všechny zúčtovatelné záchranné a asistenční zásahy přímo příslušným zdravotním pojišťovnám, městské pokladně nebo soukromým subjektům.
Software střediska funguje na bázi klastrového systému s velkou dostupností a je složen ze dvou uzlů tvořených funkčními servery provozovanými pod operačním systémem Linux. Používá paměťový systém typu SAN (Storage Area Network) a databázi Oracle Real Application Cluster (RAC). Veškeré provozní údaje a další důležité informace (výstražná hlášení, provozní stavy vozidel, návrhy pokynů pro vozidla, zeměpisné mapy a letecké snímky) se zobrazují pomocí webové technologie na třech monitorech. Dispečer si tak může kdykoliv přehledně zobrazit veškeré potřebné údaje i provozní informace.
Systémy automatizovaného řízení budov, systémy řízení energetických systémů, systémy řízení kotelen a předávacích stanic CZT. Přístroje pro měřicí a regulační techniku, integrované systémy budov, konzultace, projekty, software, dodávky na klíč, projekty ...