Tisková zpráva Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR
1. Usnesení představenstva Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR
Představenstvo Svazu podnikatelů ve stavebnictví ČR na svém zasedání 10. 12. 2008 projednalo současnou situaci ve stavebnictví a předpoklad jeho budoucího vývoje s ohledem na ekonomickou krizi, která zasáhla i naši republiku. SPS sleduje pozorně vývoj ekonomické situace v naší republice a jeho důsledky na situaci ve stavebnictví. Představenstvo po diskusi přijalo náměty ke zmírnění dopadu ekonomické krize na stavebnictví, na udržení investiční výstavby a zaměstnanosti v tomto odvětví.
Stavebnictví, kde je zaměstnáno více než 430 tisíc pracovníků má vysoký multiplikační efekt, na jeho produkci je navázáno více než dvojnásobné množství dalších pracovních příležitostí. Právě tento obor je spolehlivým indikátorem stavu ekonomiky, a proto je nutné se zasadit o to, aby dopad v něm byl co nejmenší.
Z řady námětů mezi nejzávažnější patří ta, která se bezprostředně dotýkají stavebnictví:
Ve státní rozpočtové politice:
- zachovat proinvestiční přístup vlády
- nesnižovat při poklesu příjmů SR objem veřejné zakázky, ale připustit překročení hranice rozpočtového deficitu
- neřešit schodek v některých položkách SR cestou krácení státních fondů (Státní fond dopravní infrastruktury, Stání fond rozvoje bydlení)
- udržet prioritu v oblasti budování dopravní infrastruktury (dosažení evropského standardu, mezinárodního propojení)
- posílit investice i do oprav silniční a železniční sítě.
Ve finanční politice směrem k podnikatelské sféře:
- pro oživení klesající bytové výstavby snížit na přechodné období (do r. 2013) sazbu DPH u bytové výstavby na 5%, případně zrušit úplně (včetně oprav bytového a domovního fondu
- vytvořit právní záruky úhrad faktur veřejných investorů do 30 dnů a tím odstranit finanční potíže v oblasti cash-flow (delší doba splatnosti, zejména u veřejných zakázek, vede k insolventnosti v navazujícím dodavatelském řetězci - subdodavatelé, dodavatelé materiálů, dopravci, atd.). Posílilo by to finanční stabilitu všech podniků zapojených v návazném řetězci a to zejména v situaci, kdy poskytování úvěrů je ztíženo.
- při zadávání veřejných zakázek přednostně vycházet ze všeobecných obchodních podmínek zpracovaných odbornými profesními organizacemi
- zajistit zrychlené čerpání zdrojů z fondů EU
- zajistit snazší dostupnost provozních úvěrů.
V podpoře malých a středních firem:
- odstraňovat nadbytečné administrativní překážky, zjednodušit administrativu, redukovat čas nezbytný pro získání povolení a certifikátů podmiňujících zahájení činnosti
- zajistit snazší dostupnost financování pro MaS při dostatečném průkazu bonity firmy
- umožnit MaS lepší přístup k informacím a výsledkům v podmiňujících oblastech (technické, legislativní, sociální, administrativní, aj.)
V oblasti udržitelného stavění a energetiky
- reagovat na měnící se vnější faktory, ovlivňující vývoj stavebnictví, kde budou nabývat vliv ekologické potřeby
- investovat do čistých technologií
- zaměřit se systematicky na úspory energií, zvýšit význam snižování energetické náročnosti budov
- motivovat finančně vlastníky budov vhodnými daňovými opatřeními k investování do opatření na úspory energií
- zaměřit se na trvalou flexibilitu a nezávislost státu v oblasti energetiky, vypracovat energetickou politiku státu
- rozhodnout co nejdříve o návratu k programu jaderné energetiky.
V oblasti inovace, vědy, výzkumu
- věnovat trvalou podporu výkonnosti a inovacím zvýšením finančního přídělu ze SR
- zajistit větší investice do výzkumu a vzdělávání
- podpořit činnost v aplikovaném výzkumu, který je typický pro stavební průmysl.
2. Bytová výstavba
a) Celková současná situace
Ve stavebnictví je více než 80% firem zaměřeno na pozemní stavitelství, kde značnou část objemů tvoří bytová výstavba. V roce 2007 bylo dokončeno 41 650 bytů. Rekordní počet (meziroční nárůst oproti roku činil 38%) byl poplatný ukončení výjimky na sníženou sazbu DPH (5%) k 31.12.2007. Počet dokončených bytů v roce 2008 byl 38.383, tj. meziročně méně o 7,8%. Současná ekonomická situace přinese další výrazné snížení dokončených bytů (může být až 50%) v následujících několika letech. Důvodem je výrazná změna na trhu hypoték a razantní zvýšení opatrnosti bank při poskytování úvěrů. Důsledkem je nedostatek zakázky pro stavební dodavatele i pro stavební průmysl, omezování výroby stavebních materiálů, nezahajování nových staveb a hrozící reálné nebezpečí propouštění zaměstnanců.
Investoři nakoupili pozemky, připravili projekty až do fáze územního rozhodnutí nebo i stavebního povolení a nastal prudký pokles zájemců o koupi bytu. U developerských projektů byla zastavena realizace mnoha akcí, které byly před zahájením, prakticky ve všech regionech. Banky požadují vyšší spoluúčast developerů při financování - až 40% a předběžné smlouvy minimálně na 1/3 bytů. Zájemci o byty čekají na pokles cen, developeři prozatím nebudou ceny snižovat (pokles cen za poslední čtvrtletí činil pouze 1,8%, jednalo se především o byty nižších kategorií a mimo Prahu).
b) Návrh SPS na snížení sazby DPH
Přechodné snížení sazby DPH na 5% nebo případné její zrušení by umožnlo zásadní nárůst poptávky. Byl zpracován modelový příklad pro Prahu, která činí přibližně polovinu trhu s byty:
- připraveno 15 000 bytů - výměra 900 000 m2 - prodejní cena 46 mld. Kč
- při snížení realizace na 30 - 50% dojde ke snížení stavebních zakázek o 23 - 32 mld. Kč a tím i k nižšímu příjmu z DPH o 2,1 - 2,9 mld. Kč
- při snížení DPH (eventuelně při zrušení) bude realizována většina projektů
- při realizaci 30% bytů ubude státu příjem DPH 2,90 mld. Kč
- při realizaci 50% bytů ubude státu příjem DPH 2,07 mld. Kč
- při realizaci 100% připravených bytů bude příjem státu 2,3 mld. Kč (při snížení DPH na 5%)
Přechodné snížení sazby DPH se projeví ve zvýšení poptávky po bytech, stavebníci se budou snažit co nejdříve zachytit výhodnější cenu, která bude po skončení zvýhodněné sazby DPH opět vyšší (paralela s obdobím před rokem 2008, kdy končila výjimka DPH pro bytovou výstavbu ve výši 5%, což vedlo k urychlení bytové výstavby až na rekordních 41 650 dokončených bytů v roce 2007).
Tento počin by znamenal udržení objemu zakázek pro stavební firmy (především malé a střední) i pro výrobce stavebních materiálů a další navazující obory (doprava, služby, ...). Pomohl by udržet zaměstnanost, při vzrůstu nezaměstnanosti se budou zvyšovat výdaje státu na vyplácení sociálních podpor.
c) Program PANEL
V programu PANEL Státního fondu rozvoje bydlení byl v roce 2007 byl zvýšen příspěvek z 1,8 mld. Kč na 5,3 mld Kč. V roce 2008 bylo poskytnuto 1,5 mld. Kč, SPS prosazoval zvýšení, ke kterému nedošlo, a tak byl program v dubnu 2008 byl pozastaven (vyčerpán) a došlo k přerušení příjmu žádostí o podporu. Pro rok 2009 bylo poskytnuto 3,5 mld. Kč, SPS požaduje dvojnásobek. Jako stimulační nástroj navrhuje diferencovat výši státní podpory (úrokové dotace) v hladinách 4; 3 a 2,5% podle rozsahu rekonstrukce a míry dosažených energetických úspor. Takové opatření zásadně zvýší poptávku po stavebních pracích a pomůže do určité míry kompenzovat výpadek poptávky v jiných segmentech investiční činnosti. Současně zajišťuje vysokou míru úspor energií, tím snižuje finanční zatížení domácností, snižuje tempo růstu spotřeby energií, snižuje objem emisí CO2 do ovzduší.Finanční výdaje spojené s realizací této formy podpory jsou ve skutečnosti dobrou státní investicí, neboť se plně vrací v daňových výnosech. Příjem státního rozpočtu je vyšší než náklady na realizaci podpory. 1 miliarda takových investic zaměstná minimálně 1 000 pracovních míst. 1 Kč vyplacené státní podpory (úrokové dotace) vyvolá investici 4 - 5 Kč ze soukromých prostředků a přinese státu výnos 1,28 Kč ve všech formách daní (daň s příjmu, DPH, spotřební daň). Provedením celkové rekonstrukce obvodového pláště se zateplením lze dosáhnout u bytových domů až 60% úspor na energii na vytápění (to dopovídá výkonu obou bloků temelínské elektrárny) a úspory emisí CO2 až 8 milionů tun.
Při rozšíření této podpory (úrokové dotace) i na ostatní nepanelové domy by přineslo potenciální roční zakázku ve výši 100 000 bytů v panelové technologii ročně a 50 000 bytů v ostatní nepanelové výstavbě.