logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Krize jako výzva a velká šance

Státní rozpočet na rok 2009 pro Českou republiku byl schválen a je důvod předpokládat, že stavebnictví, které roste již od roku 2000, si udrží vzestupnou tendenci i v tomto roce. To přesto, že se již více než půl roku ve všech médiích skloňuje slovo krize a analytici se předhánějí v pesimistických prognózách. Kdo však nahlíží na hospodářskou realitu trochu s odstupem a v delších časových úsecích než jen od voleb k volbám, neměl by být ani zaskočen, ani nemusí propadat beznaději. Právě naopak.

Pro financování dopravní infrastruktury pro rok 2009 by měla být určena částka 84,5 mld. Kč, z toho 38 mld. Kč ve výdajovém rámci SFDI, z operačního programu Doprava 33 mld. Kč, 10 mld. Kč budou činit půjčky EIB. Zatímco do poloviny roku 2008 meziročně poklesl index stavební produkce o cca 5 procentních bodů, v inženýrském stavitelství za stejnou dobu tentýž index vzrostl o téměř 10 procent, především díky dopravní infrastruktuře. V současné době je rozpracováno 250 km dálničních úseků. Velké zvýšení zaznamenaly opravy a údržba, a stejná, nebo jen o málo nižší tempa se očekávají. Zde se dá mluvit o multiplikačním efektu peněz z fondů EU - chceme-li čerpat, musíme vkládat i vlastní prostředky, ale trvající aktivity mohou generovat prostředky pro udržení kupní síly obyvatel i pro záchranu menších hráčů na trhu.

Co však bude ovlivňovat další vývoj? Především je to na jedné straně dostatečná zásoba práce v celém sortimentu (bytová i občanská výstavba, průmyslové stavby, ekologické stavby, infrastruktura, energetika, dopravní stavby, opravy v pozemním i inženýrském stavebnictví) a jako další pozitivum trvající, přesto slábnoucí přísun zahraničního kapitálu. Zanedbatelným faktorem stability není ani dostupnost finančních prostředků ve státním rozpočtu a ve státních fondech (dopravy a rozvoje bydlení). Samozřejmě existují i významná ohrožení, vedle finanční krize zejména zhoršující se stav kvalifikované pracovní síly, tzv."ekologická" neprůchodnost projektů, a to především v dopravní infrastruktuře, nebo prudce vzrůstající ceny vstupů (především energie a s tím související cena stavebních materiálů).

Nové vlivy

Zcela novým faktorem ovlivňujícím celé hospodářství je globální finanční krize. Její vliv na českou ekonomiku se samozřejmě projevuje i ve stavebnictví. Jisté je již snížení tempa bytové výstavby kvůli dražším hypotékám a zpřísnění podmínek při jejich poskytování. Dopad krize do státního rozpočtu (snížení jeho příjmů) se ve veřejných zakázkách, které dlouhodobě činí 50 % stavební produkce, projeví rovněž. I laikovi je jasné, že se výrazně změní poměr mezi novou výstavbou, opravami a údržbou. Proti současným přibližně 15 % - tolik činí dosud opravy a údržba z celkového objemu stavebních prací - se očekává více než dvojnásobek, tedy 35 % objemu prací připadajících na rekonstrukce, modernizace, opravy a údržbu.

Jestliže do této chvíle se dal do jisté míry eliminovat faktor zhoršující se kvality pracovní síly ve stavebnictví pomocí vyšší kapitálové vybavenosti a trvalého "zprůmyslňování" stavebních prací na nových stavbách, v segmentu oprav a rekonstrukcí už tuto kartu nebude tak snadné hrát, to je jasné i poučenému laikovi. Při rekonstrukcích nebo modernizaci žije pracovník, a tedy firma, která práce provádí, v každodenním dialogu s předchozími technologiemi, materiály, postupy. To ale znamená hledání spojení otázek minulosti a současné odpovědi.

Strategie - cesta k úspěchu

Kromě velkých hráčů, pro které je vlastně trh "úzký" vždycky a kteří i dosud museli pracovat aktivně s marketingem na obou stranách - jak na dodavatelské, tak na trhu vlastních realizací - má krizová situace jednu nevýhodu: Mnohé střední a menší firmy dosud netuší, že cosi jako průzkum trhu nebo SWOT analýza nejsou jen planá slovíčka. A mnozí budou překvapeni, že intuitivní výběr subdodavatelů, používání materiálů a komponent metodou "kdo dřív přijde nabídnout, od toho bereme" se může stát cestou do pekel. Tím rychlejší, čím déle bude recese na stavebním trhu trvat.

Přehled o trhu je jednou stranou mince. Tou druhou je poučka skoro ze silniční dopravy: "vidět a být viděn". Jestliže až dosud se poptávaly stavební činnosti v rozsahu středně velkých zakázek do okruhu cca 50 km od místa stavby, krize a přetlak nabídky zcela určitě tento akční rádius rozšíří. Není těžké dovodit, že šance těch, kteří o sobě trvale dávali vědět, se zvýší násobně ve srovnání s těmi, kteří v rámci úspor na prezentaci rezignovali. Tak jako začíná platit v celém oboru, že kvalita se postupně prosadí jako podmínka nutná, násobně více to platí pro marketingovou komunikaci. Vidět a být viděn je strategií pro překonání krize - růst za krize totiž znamená mít méně konkurentů a stávat se silnějšími.

Inzerovat, ale i jinak marketingově komunikovat bez hlubší analýzy cílových skupin znamená zcela jistě vyhazovat peníze, to ví dneska každý. Porovnání nákladů s reálným efektem proto stále vychází nejlépe na kvalifikovaný komunikační mix - a v něm sázku na jistotu představuje kvalitně připravená veletržní akce. Kvalitní příprava je pak věcí nejen vlastní firmy, ale rovnoměrně se o ni může vystavovatel podělit s pořadatelem - ostatně návod "jak na to" lze nalézt i na webu www.stavebniveletrhybrno.cz. Kvalifikovaná poradenská práce odborníků ze společnosti Veletrhy Brno a.s. s vystavovateli dlouho před započetím akce samotné vytváří ty správné předpoklady úspěchu expozic.

S mnohými z Vás již touto cestou jdeme. Všichni, kteří se již přihlásili na dubnový svátek stavebnictví, Stavební veletrhy Brno 2009, mají prostor pro informování svých potencionálních zákazníků na webových stránkách akce a jsou pravidelně informováni o chystaných odborných akcích, které budou v rámci veletrhu probíhat. Ti už mají základ pro řešení komunikace v roce 2009 vybudován. Pro Vás ostatní to je inspirace.


Veletrhy Brno, a.s.
logo Veletrhy Brno, a.s.

Největší realizátor veletrhů a výstav v České republice s více než třicetiletými zkušenostmi v oboru. Hlavními obory činnosti je poskytování obchodních (výstavářských) služeb pro podniky a pronájem vlastních nemovitostí (výstavních ploch a pavilonů). ...

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.