DTM ČR: Nový nástroj pro správu a plánování infrastruktury
Digitální technická mapa České republiky (DTM ČR) je jednotný systém, který slouží ke sběru, správě a sdílení informací o dopravní a technické infrastruktuře. Vzniká ve spolupráci státu, krajů, obcí a správců sítí. DTM sjednocuje dříve roztříštěná data do jednoho digitálního modelu, který může využívat veřejný i soukromý sektor.
Co je DTM ČR a jak ovlivňuje stavební procesy
Hlavním cílem DTM ČR je vytvořit a průběžně aktualizovat centrální databázi o inženýrských sítích, dopravní infrastruktuře, území obcí a dalších stavebních objektech. Údaje do systému poskytují především správci sítí, stavebníci a projektanti. Výstupy pak využívají úřady, obce i investoři.
Již skoro rok mají vybrané subjekty dle Zákona č. 47/2020 Sb. povinnost zanést polohu svých sítí do DTM. Neposkytnutí dat může mít právní následky, zejména v případě, že dojde k fyzickému poškození sítě v terénu. Takové škody půjdou následně za vlastníky sítí. Data musí být předána ve standardizovaném výměnném formátu JVF DTM. DTM se tak stává součástí správního řízení – především při povolování a kolaudaci staveb.
DTM má dvě základní vrstvy:
- Základní prostorová situace (ZPS) – podklad pro umístění staveb, obsahuje hranice parcel, budov, komunikací apod.
- Dopravní a technická infrastruktura (DTI) – obsahuje vedení sítí (vodovod, kanalizace, elektro, plyn atd.).
Projektanti a stavební firmy získávají jako výhodu přístup k aktuálním údajům o inženýrských sítích před zahájením samotné projekční činnosti. Pro úřady a správce sítí pak DTM představuje jednotný zdroj informací pro posuzování žádostí a správu majetku.
Novinky od ČÚZK: DTM jako podklad pro kolaudace
Český úřad zeměměřický a katastrální (ČÚZK) koordinuje rozvoj DTM a průběžně upravuje metodiky, aby systém odpovídal požadavkům stavebního zákona. Od roku 2024 je v platnosti nová povinnost pro stavebníky – při závěrečné kontrolní prohlídce stavby musí být součástí dokumentace také geometrické a polohové zaměření skutečného provedení stavby ve formátu JVF DTM.
V souvislosti s rozvojem Digitální technické mapy dochází k úpravám legislativy, které mění požadavky na kolaudační řízení. Ve Sbírce zákonů byla publikována pod č. 87/2025 Sb. novela stavebního zákona upravující § 232, která vstoupí v účinnost 1. srpna 2025.
Klíčové změny:
- Do 31. 7. 2025 platí, že stavebník může doložit splnění povinnosti vůči DTM alternativně – předáním geodetické části dokumentace skutečného provedení stavby (DSPS).
- Od 1. 8. 2025 už tento postup nebude akceptován. Stavebník bude muset doložit identifikátor záznamu, kterým byla dokumentace o dopravní a technické infrastruktuře nahrána do DTM kraje.
Tento identifikátor je důkazem, že příslušná data byla zanesena do systému DTM podle metodiky ČÚZK. Stavební úřad bez něj nepovolí kolaudaci.
Změna se týká především liniových staveb – vodovodů, kanalizací, plynovodů, elektroinstalací, komunikací – ale v praxi dopadá i na další typy staveb napojené na technickou infrastrukturu.
MawisGeoportal: DTM ČR v praxi
Pro práci s DTM ČR lze využít online nástroj MawisGeoportal, který umožňuje nahlížet do datových vrstev DTM bez nutnosti instalace GIS software. Uživatelé získají přístup k údajům o inženýrských sítích, parcelách, stavebních objektech a dalších podkladech. Geoportál propojuje více datových zdrojů do jednoho mapového prostředí.
Aplikaci využívají nejen projektanti, ale i zástupci měst a obcí. Například starostové používají MawisGeoportal pro kontrolu plánovaných zásahů do sítí, koordinaci investičních záměrů nebo při komunikaci s občany a developery.
Mawis služby pomáhají uživatelům vytvářet výstupy ve formátu JVF DTM, které jsou akceptované krajskými úřady. Tím je zajištěna přímá návaznost mezi projektovou dokumentací, výkazem skutečného provedení a požadavky úřadů. To snižuje chybovost, urychluje proces povolování a pomáhá plnit zákonné povinnosti.
DTM ČR: Jak bude vypadat budoucnost?
DTM ČR představuje změnu v přístupu ke správě údajů o infrastruktuře. Povinnost předávat data ve standardizovaném formátu ovlivňuje projektanty, stavební firmy i veřejnou správu. Výstupy z DTM se stávají součástí povolovacích a kolaudačních procesů a usnadňuji práci všem zúčastněným. Nástroje jako MawisGeoportal umožňují na data nahlížet a pracovat s nimi. DTM ČR je tedy zásadním krokem směrem k moderní, efektivní a bezpečné správě technických sítí a dopravní infrastruktury v České republice.
Tým MAWIS
Provozovaný HRDLIČKA spol. s r.o.