logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Nedělní editorial - KDO ŘEKL - CO ŘEKL

Reklama

Nejprve na vysvětlenou jednomu z diskutujících, jak se komentář Ivana Medka na odborný portál TZB-info dostal. Při čtení knižně publikovaných rozhlasových komentářů (shodou okolností také nedělních) Ivana Medka na Rádiu Classic FM se mi prostě příběh s vyprávěním starého muže líbil a zdál aktuální i pro dnešek. Zavolal jsem proto p. Ivanu Medkovi a požádal o souhlas s přetištěním textu. Po jeho souhlasu jsme příběh přepsali a uveřejnili. Smyslem publikování nebylo popularizovat jméno p. Medka, nebo jeho politické postoje, ale pouze zveřejnit moudrý příběh z vyprávění starého muže v prostředí odborného portálu jako námět k nedělnímu zamyšlení o tom, jak by asi podnikání mělo vypadat.

Názory, které se za článkem objevily, mne ale velmi překvapily. Žijeme v demokracii a je dobře, že každý má a smí mít svůj vlastní názor na jednotlivé politické strany i na osobnosti v působící v politice. Tento názor může svobodně vyjadřovat při volbách, v tisku, v hospodě a samozřejmě i v diskuzi na TZB-info. Vyjádření názoru a diskuze by se ale vždy měla týkat problému "o který jde". Diskuze k uvedenému článku se ale vůbec nezabývají jádrem článku - příběhem starého muže, ale osobou p. Medka a čtyřkoalicí. A to je myslím jeden z největších nešvarů naší dnešní české současnosti. Totiž, že není podstatné CO BYLO ŘEČENO ale pouze a výhradně KDO TO ŘEKL. Je to asi z minulosti hluboce zakořeněný zvyk - a vůbec si nemyslím, že by byl jen český.

Takže k vlastnímu obsahu příběhu. Vůbec nebyl publikován k hanobení českých podnikatelů nebo zaměstnaců ve srovnání s těmi "západními". Jsem přesvědčen, že celá řada podnikatelů může být hrdá na to, co v daných "pionýrských" podmínkách podnikání devadesátých let dokázali a nemusí se stydět ani za to, že zůstali v republice i za éry KSČ. To jsou ti, kteří založili firmy, vytvořili pracovní příležitosti, vytvořili a trvale vytvářejí skutečné hodnoty a samozřejmě vydělávají peníze. Proti nim jsou jiní podnikatelé, kteří mají jediný cíl: vydělat peníze za každou cenu bez jakýchkoliv ohledů a skrupulí.

Obě skupiny podnikatelů samozřejmě existují jak u nás, tak v Německu, Anglii, Švýcarsku, USA, nebo v Polsku. Jde jen o to, jak jsou tyto skupiny početné. Jestli je výjimkou ten bezohledný podnikatel, nebo spíš ten poctivý tvůrce hodnot a bohatství země.

A o to by nám všem přece mělo jít. Dívat se a hledat všude po světě dobré recepty na to jak vytvářet prostředí pro to správné poctivé podnikání a postupně hubit podnikání nepoctivé - nebo jak ho nazvat. Tyto návody a vzory obohatit o naši tradiční (československou) invenci. A pak už zbývá jen maličkost. Přesvědčit politiky, že zdravé, poctivé podnikání vycházející ze skutečné spolupráce podnikatele a jeho zaměstnanců je tím nejdůležitějším prvkem dalšího rozvoje této republiky. Možná, že spíše než přesvědčovat bude jednodušší si v příštích volbách zvolit takové, kteří to nejen chápou, ale umí i prosazovat.



Hezký příští týden Vám přeje
Milan Bechyně
 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.