Otázka pro rodiče - co by měly studovat moje děti?
Jaké studium nebo jaké řemeslo? A jak dlouho budou chodit do školy? Technologický rozvoj a zelená politika patří k nejperspektivnějším, ale budou potřebovat i řemeslníky.
Otázky, které si klade asi většina rodičů, studentů nebo zaměstnanců, se snaží zodpovědět studie Světového ekonomického fóra. A podle studie Future of Jobs Report budou největšími tvůrci nových pracovních míst technologický rozvoj a zelená politika. Podle Mezinárodní energetické agentury by mohlo díky zelené politice vzniknout do roku 2030 až třicet milionů míst.
Asi nepřekvapí, že se v té souvislosti zmiňuje poptávka po datových analyticích, vývojářích a specialistech na cloud a umělou inteligenci, specialistech na robotizaci a trvalý zájem o zdravotnictví. Ale nesmíme zapomínat, že při přechodu na zelené technologie je bude muset někdo umět nainstalovat. Díky popularitě fotovoltaických panelů a tepelných čerpadel je například již nyní velký zájem o elektrikáře nebo instalatéry, kteří patří na učilištích i mezi veřejností mezi ty nejžádanější obory.
Podle Drahoslava Matonohy, ředitele Akademie řemesel Praha, nedostatek řemeslníků navíc prohloubí návrh ministerstva školství na prodloužení povinné všeobecné části vzdělání na deset let.1) „Povede to k výpadku minimálně tří let v nástupu absolventů bývalých učilišť do zaměstnání,“ říká Matonoha. Nešťastné je podle něj také načasování návrhu, kdy zasáhne do období nutného dokončování infrastruktury, tedy dálnic, železnic, vedení elektrické energie a nových jaderných bloků. „Bude potřeba navýšit trh o 15 až 50 tisíc řemeslníků a techniků,“ dodal Matonoha v rozhovoru pro HN.
1)„Řešením by mohla být osmiletá základní škola a pak by následovaly dva roky povinné školní docházky na střední škole. Vrátili bychom se k něčemu, co jsme tady měli do začátku 90. let,“ řekl ministr Mikuláš Bek v rozhovoru v červnu 2023 pro web cnn.iprima.cz.Podle Renáty Zajíčkové, členky sněmovního výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu a předsedkyně podvýboru pro regionální školství a celoživotní učení, by měly české děti absolvovat povinně alespoň dva roky na střední škole, protože je větší šance, že už to potom dotáhnou například k výučnímu listu. Mělo by tak ubýt lidí, kteří končí pouze se základním vzděláním, celoživotně mají nižší příjmy a jsou nejvíce ohroženi nezaměstnaností.