Akustický design
Akustický design přináší nový pohled na akustiku. Snaží se řešit hlukovou situaci v jakékoliv fázi stavby. Zaměřuje se na dispoziční uspořádání bytových jednotek vůči sobě, polohu místností v rámci jednoho domu či bytu, řeší otázky dodatečných instalací podhledů, předstěn a jiných akustických pohltivých prvků snižujících dobu dozvuku, dále řeší také nově či dodatečně instalované technologie. Jde o to, aby byla nalezena správná souhra (rovnováha) pro funkčnost takového stavebního prvku, stavební soustavy, domu či pouze a jenom vestavěné technologie s akustickým komfortem bydlení. Lze toto spojení vůbec uskutečnit? Nabízí se na trhu reálné řešení?
Akustický design – myslí především na psychický stav při užívání našeho bydlení.
1. Akustický design – vymezení pojmu
Akustický design přináší nový pohled na akustiku. Snaží se řešit naši neutěšitelnou hlukovou situaci v jakékoliv fázi stavby. Nejsnazší je nalézat řešení ve fázi projektové a realizační. Těžší situace nastává ve fázi kolaudační. Nejméně snáze se cesta k reálnému řešení nachází ve fázi užívání. Akustický design se zaměřuje na dispoziční uspořádání bytových jednotek vůči sobě, polohu místností v rámci jednoho domu či bytu, řeší otázky dodatečných instalací podhledů, předstěn a jiných akustických pohltivých prvků snižujících dobu dozvuku, dále řeší také nově či dodatečně instalované technologie, jakými jsou dnes moderní klima-jednotky nebo nové strojovny výtahů nebo hit posledních let strojovny s tepelnými čerpadly. Jde o to, aby byla nalezena správná souhra (rovnováha) pro funkčnost takového stavebního prvku, stavební soustavy, domu či pouze a jenom vestavěné technologie s akustickým komfortem bydlení. Lze toto spojení vůbec uskutečnit? Nabízí se na trhu reálné řešení? Důkazem této úspěšné souhry jsou například nové „tiché klimatizace“ – rovnováha komfortu, designu a moderní technologie.
Akustický design | Kategorie | Diagnóza – psychický stav | Přísloví |
---|---|---|---|
nevyhovující | IV. | Hluk je natolik obtěžující, že Vám přináší zdravotní a psychické problémy, nemáte trpělivost to snášet už déle. | Kdo uteče, ten vyhraje. |
nedostatečný | III. | Hluk je natolik obtěžující, že by Vám mohl přivodit zdravotní a psychické problémy, máte trpělivost to snášet ještě chvíli. | Stokrát nic umořilo osla. |
standardní | II. | Hluk může být obtěžující, občas Vám dochází trpělivost, ale nic Vás nenutí s tím něco dělat. | Zvyk je železná košile. |
nadstandardní | I. | Hluk není vůbec nebo není obtěžující a nic Vás nenutí s tím něco dělat | Veselá mysl, půl zdraví. |
Akustický design – dispoziční řešení
Vzbudilo vás po ránu spláchnutí záchodu od vašeho souseda? Schováváte si hlavu pod polštář, nemůžete-li ráno dospat, protože sousedka vstává o hodinu dřív než vy, aby se osprchovala a vyfénovala? Nedaří se Vám večer se dívat na pěkný film, protože sousedi od vedle se rozhodli, že si vlezou do své nové vířivky? Tak to jste přesně v té situaci, kdy byl při dispozičním řešení naprosto opomenut akustický design. Váš komfort bydlení byl z hlediska akustiky na posledním místě. Upřímně řečeno v pražských poměrech a poměrech velkých měst nic neobvyklého. Například v Praze koupíte metr čtvereční novostavby za 50 000 Kč až 80 000 Kč za metr čtvereční. Přitom náklady při výstavbě nesmí přesáhnout cca 25 000 Kč za metr čtvereční. Což o to, řeknete si, na penězích to přece nevisí, v zadání projektů pro architekty však často bývá „nacpat co nejvíce bytů na jedno podlaží“, což samozřejmě celou realizaci také zlevňuje. „Čím toho „napráskneme“ víc na patro, tím více toho prodáme. To jsou vesměs pokyny zadavatele. Akustická pohoda, ta nikoho nezajímá. Přitom někdy stačí velmi málo.
Bytové domy
Největším prohřeškem bytových domů bývají ložnice umístěné vedle výtahových šachet nebo sousedních koupelen. Sama jsem „koupelnový zpěvák“, veřejně bych si nikdy netroufla zpívat, ale koupelně a její akustice prostě někdy neodolám. Snažím se však si tento malý soukromý koncert kvůli sousedům odpustit. Co si již však neodpustím, je minimálně dvacetiminutová sprcha po ránu a noční vířivka po perném upracovaném dni. Náš byt naštěstí sousedí s koupelnou druhého bytu, a to nás ještě dělí dilatovaná zeď. Někdo však takové štěstí nemá. Podívejme se například developerských novostaveb druhého desetiletí 21. století.
Developerský projekt (před realizací) v Praze 8 - Čimice
Nevhodné umístění ložnice vedle výtahové šachty (cena za 1 m² – cca 54 000 Kč)
Developerský projekt (po realizaci r. 2011) v Praze 8 – Libeň
Nevhodné umístění ložnice vedle koupelny sousedního bytu (cena za 1 m² – cca 78 000 Kč)
Developerský projekt (v realizaci) v Praze 8 - Kobylisy
Nevhodné umístění ložnice vedle koupelny sousedního bytu (cena za 1 m² – cca 86 000 Kč)
Developerský projekt (před realizací) v Praze 4 - Pankrác
Nevhodné umístění ložnice vedle obývacího pokoje sousedního bytu, TV, Hifi apod. na dělicí stěně (cena za 1 m² – cca 68 000 Kč)
Družstevní projekt (po realizaci a kolaudaci v r. 2004) v Praze 8 - Libeň
Nevhodné umístění ložnice vedle koupelny sousedního bytu, (cena za 1 m² – cca 30 000 Kč)
Dodnes řešení problému neexistuje – není: nevyhovující neprůzvučnost, nadměrná hlučnost, v ložnici nelze spát ani pobývat při plném provozu sousedního WC s koupelnou, cena přiměřeně odpovídající provedení, ta však nemůže kompenzovat nemožnost žití v mnohdy jediném spacím prostoru.
Ceny bytů uvádím záměrně. Jen na nich si člověk uvědomí, do jaké nemovitosti investuje a ani neví, co ho při užívání čeká. Neuvádím ceny proto, že bych je považovala za předražené (to je každého věc, jestli investici považuje za vhodnou). Za předražené považuji styl a způsob provedení současných developerských projektů, všechny skryté vady a nedodělky odvedených stavebních prací. Jsem ochotna si za komfort, který očekávám, připlatit, ale vzít si hypotéku na pět až osm milionů a zjistit, že akustický komfort mého bydlení je nulový, považuji za ztracenou a nevhodnou investici, prostě vyhození balíku peněz oknem. O tuto finanční investiční složku se většinou žádný kupec nezajímá. Po sladkém novém snu o komfortním bydlení, nastává trpké probuzení ve formě reality, která nás „votravuje“ každý den. Otrávení lidé jsou nevýkonní ve svém zaměstnání, mají časté neurotické problémy, deprese a nosí si své problémy na pracoviště. Pomoci jim nemůže ani cenová kompenzace. Ta neřeší jejich problém.
Řešení jsou často jen dočasná – například seřízení výtahu a vyčištění pojezdů u výtahových šachet. Časem se vše opět zanese, seřízení se rozhodí a situace se opakuje až do skončení záruky, pak už Vám nepomůže ani svěcená voda.
Řešení na úkor obytného prostoru – zvýšení neprůzvučnosti dělicí stěny případnou stavbou předstěny je sice efektivní, ale děje se tak na úkor našeho životního prostoru, chtějte jak efektivní řešení, tak tedy kompenzaci za již neužívaný prostor.
Při řešení reklamace předstěnou Vám tedy musí vrátit částku 60,2 tis. Kč (a to jen za zastavěný prostor, co újma za akustický diskomfort, zmenšení obytného prostoru apod.)
Řešení neexistuje – některá řešení neexistují z jednoho prostého důvodu. Vy sice nemáte akustický komfort, soused je zcela spokojen, ale řešení je možné pouze a jenom na jeho straně. Souseda však k jakémukoliv řešení nedonutíte! Nejsou prostředky jak ho donutit. Řešení je pouze jedno, rychle se bytu zbavte!
Ač jsem vybrala v příkladech pouze pražské stavby (neboť se od roku 1999 za Pražáka považuji), stejných chyb se dopouští stavební projekty i v jiných městských lokalitách, ať už je to v Brně či Plzni, Karlových Varech nebo v Liberci. Cena za metr čtvereční obytné plochy může být sice nižší, ale akustická pohoda se v mnoha případech nemění (čili je tudíž nedostatečná, nevyhovující neboli neuživatelná).
Bohužel dispoziční řešení nemá velkou podporu v zákonech a především navazujících vyhláškách, výjimku tvoří pouze umístění ložnic (obytných prostor) v sousedství výtahové šachty, ta musí být vždy oddělena od ložnice buď místností, nebo jakoukoliv šachtou (vhodnější je prázdná bez instalací). Vybrala jsem zde pouze bytové domy. Stejné problémy může přinášet i rodinné soužití v domě, tím více nás to trápí. V rodinném domě totiž neočekáváme stejné problémy jako v bytě, ze kterého jsme právě utekly na periferii do satelitní vesničky. Čekáme „něco lepšího“. Oporu máme pouze v požadavcích na vzduchovou neprůzvučnost (více v ČSN 73 0532). Ta stanovuje požadavky jak pro rodinné tak bytové domy. Vzduchová neprůzvučnost však může být mnohdy dostatečná, čili na hranici normových požadavků, a přesto doma (v kanceláři, ve škole apod.) cítíme akustický diskomfort, není nám pocitově dobře, izolace nám přijde nedostatečná. O tom ale více již v dalším odstavci „snižování doby dozvuku“.
2. Akustický design – moderní bydlení a snižování doby dozvuku
Akustický design vnitřního prostředí souvisí i s naším vlastním bydlením. Velkou roli v komfortu z hlediska akustiky, ale ne z hlediska designu interiéru samotného, hraje doba dozvuku dané místnosti.
Doba dozvuku (T) je měřitelný fyzikální parametr. Udává čas (v sekundách), za který je zvuk neslyšitelný neboli jde o dobu, která potrvá mezi vypnutím zdroje hluku a poklesem hladiny zvukových vln. Laicky řečeno: v místnosti vytvoříte normalizovaný hluk, po jeho vypnutí čekáte, až hladina poklesne na normalizovaných 60 dB, a tuto dobu zaznamenáte. Čím je tato doba delší, tím je kvalita vnitřního akustického prostředí horší pro běžné užívání. Jak je patrno v níže uvedeném vzorci výpočtu, doba dozvuku je závislá na pohltivosti povrchu.
Akustická pohltivost materiálů (A) je charakteristika materiálu. Z hlediska fyziky může být materiál buď 100% pohltivý (absolutní hodnota v praxi neexistuje) nebo s pohltivostí nulovou čili absolutně odrazivý. V praxi je většina materiálů řazena mezi tyto hodnoty. Sklo, kov, beton (omítka), lamino patří k těm více odrazivým. Materiály jako textilie, kobercoviny nebo obrazová plátna patří spíše k těm pohltivým prvkům.
Výpočet:
Doba dozvuku v místnosti
kde je
- A
- – pohltivost = ΣαiSi
- Si
- – dílčí plocha materiálu v místnosti
- αi
- – dílčí činitel pohltivosti materiálu
- V
- – objem dané místnosti
Neprůzvučnost stěny v závislosti na pohltivosti prostoru
kde je
- A
- – pohltivost = ΣαiSi
- S
- – celková plocha dělicí stěny v přijímací místnosti
- L1
- – hladina hluku vznikající z vysílací místnosti
- L2
- – hladina hluku vznikající v přijímací místnosti
Jak je vidět z výše uvedených vzorců, i neprůzvučnost dělicích stěn a stropů se mění v závislosti na pohltivosti povrchu. Vypadá to, že čím vyšší pohltivost přijímacího prostoru je, tím budeme méně pociťovat hluk, který se k nám šíří z vysílacích (hlučných) sousedních místností nebo i z venkovního prostoru (hluk z dopravy apod.).
Avšak důležité je, aby pohltivost prostoru, a tím doba dozvuku ležela v mantinelech optima. Ani hodně ani málo. Pro srovnání si porovnáme interiér 60.–80. let minulého století a moderní interiér.
Typické prvky interiéru 70. let:
- koberce (mnohdy celoplošné)
- závěsy a záclony na oknech
- čalouněný nábytek
- obrazy
- otevřené knihovny zaplněné vázanými knihami
- papírové tapety
- květiny (mnohdy ve velkém množství) atd.
Všechny tyto prvky byly užitečnými pohlcovači zvuku v interiéru!
Typický interiér moderního bydlení
- velké otevřené prostory
- laminátová podlaha
- velké prosklené plochy
- hliníkové žaluzie
- skleněný nábytek
- kovové prvky v interiéru (schodiště, nábytek apod.)
- otevřené police s DVD či CD nosiči
- nečalouněné židle atd.
Bez pohlcovacích prvků zvuku nebo s minimem prvků jako pohlcovačů zvuku v interiéru!
Porovnání doby dozvuku
T60.–80. LÉTA = cca 0,08 s Rozdíl může být i 0,5 s
T21. STOL. = cca 0,55 s Citelný rozdíl v delším časovém trvání přispívá k akustickému diskomfortu
3. Akustický design – řešení snížení doby dozvuku
Moderní prvky snižující dobu dozvuku
Akustické pohltivé prvky jsou velmi dobrým pomocníkem pro snižování doby dozvuku při rekonstrukcích či opravách bytových domů, kancelářských prostor, ale také ve velké míře při rekonstrukci školských zařízení, bazénových hal, kin, divadel, kostelů a jiných sakrálních a kulturních staveb. Velmi pomáhají při snižování doby dozvuku v jakýchkoliv novostavbách, především pak v nově vznikajících office-centrech, bytových a rodinných domech a novodobých sportovních halách.
Akustické foto-obrazy
Prvek, který v interiéru slouží ke snižování doby dozvuku.
Plátno samotné je spíše zvukově-odrazivé. Ale děrované plátno s podkladem z minerální izolace má výborné zvuko-pohltivé vlastnosti a může nám skvěle dotvářet náš moderní interiér.
Velmi dobře se děrované plátno dá nahradit i plátnem bavlněným, které samo o sobě je zvukově propustné, a tak pohltivá složka ve formě minerálně vláknitých desek může fungovat plně na sto procent.
Akustické obrazy jsou jedním z moderních prvků, které nejsou na trhu nijak rozšířeny. Jde o zcela nový prvek, který respektuje moderní design v interiéru a zároveň nejde o prvek, který by přispíval k akustickému diskomfortu, jaký mi jsou například skleněné stoly, laminátová podlaha, kovová zábradlí apod. Tento akustický prvek je naopak chápán jako soulad modernosti a funkčnosti.
Porovnání doby dozvuku v místnosti o objemu cca 197 m3
Tbez úpravy = cca 0,65 s Rozdíl může být 0,20 s (i více dle *))
Ts úpravou = cca 0,45 s *) Rozdíl v delším časovém trvání přispívá k akustickému komfortu.
*) hodnota je závislá na plošném rozsahu zvukově pohltivého podhledu, dále na tvaru a velikosti daného prostoru a na materiálovém řešení samotného povrchu podhledu.
Akustické zavěšené podhledy
Obr. č. 4a
Obr. č. 4c
Akustické zavěšené podhledy jsou stálicí v akustickém designu. Existuje jich rozmanité množství. Jistě známe klasické kazetové stropní podhledy, se kterými se hlavně v pracovním prostředí setkáváme dnes a denně. V současné době je ale 90 % investorů instaluje z důvodů zakrytí rozvodů vzduchotechniky, světelných rozvodů aj. Zvuko-pohltivé vlastnosti se stávají druhotné. Mnohdy jsou ale podstatnější a chtěnější, než účelové zakrytí instalačních rozvodů.
Zvukopohltivých zavěšených prvků je na trhu také mnoho. Jako příklad byl vybrán modulární systém jednoho výrobce z Německa.
Jde o kvalitní materiálové řešení s variabilním přizpůsobením se prostoru.
Modulární systém
Flexibilní závěsný akustický stropní prvek. Může tvořit variabilní a designově zdařilé prostorové variace ploch různých tvarů.
Finální úpravou je stříkaná silikátová nebo natahovaná organická povrchová úprava.
Vážený činitel zvukové pohltivosti:
s velmi jemnou organickou omítkou
(Top)
s jemnou silikátovou omítkou
(Superfein)
Porovnání doby dozvuku v místnosti o objemu cca 197 m3
Tbez úpravy = cca 0,65 s Rozdíl může být 0,45 s (i více dle *))
Ts úpravou = cca 0,20 s *) Rozdíl v delším časovém trvání přispívá k akustickému komfortu.
*) hodnota je závislá na plošném rozsahu zvukově-pohltivého podhledu, dále na tvaru a velikosti daného prostoru a na materiálovém řešení samotného povrchu podhledu.
4. Akustický design – zajímavosti
Nové bezhlučné technologie
Máte důležité obchodní jednání a musíte si proti potu na čele vytvořit silně klimatizované prostředí, ale při vlastním jednání si navzájem nerozumíte ani slovo? Použili jste běžnou hlučnou klimatizaci, ke které musíte každou půl hodinu odbíhat, abyste ji mohli lépe regulovat – hlučná x méně hlučná x hlučná x méně hlučná atd. Revoltou proti standardním hlučným klimatickým systémům jsou chladicí bezhlučné podhledové systémy.
Systémy Cool
1
2
3
Obr. č. 5a
Tyto podhledy plní trojí funkci. Jednak jsou tyto podhledy zvukově-pohltivé. Jejich celistvý povrch a materiálové složení zaručují v dané místnosti snížení doby dozvuku. Druhou úžasnou funkcí je napojení desek na chladicí (vytápěcí) systém. Tím lze v místnosti vytvořit kvalitní mikroklima s bezhlučnou technologií. Klid a pohoda zde není vykoupena akustickým diskomfortem. Kombinací podhledových desek opatřených systémem vnitřních kanálků se napojíme na rozvodný systém chladicí (vytápěcí) kapaliny (viz obr. č. 5a 1, 2, 3). Tím temperujeme místnost, aniž bychom trpěli nadměrným hlukem. Třetím aspektem, proč volit takovýto druh chlazení (vytápění), je hledisko zdravotní. Bezhlučné mechanismy zaručují zdravější prostředí pro náš sluch. Nejenže touto technologií nejsou zatěžována naše sluchová ústrojí, ale v místnosti nedochází k plošnému či bodovému náporu chladného proudu, nevytváří se „průvan“. Ten může způsobovat: bolesti hlavy, nachlazení, záněty středouší, obrnu lícních nervů, zvyšuje riziko regrese našich ramenních kloubů. „Tichá klimatizace“ tak eliminuje nezdravé vnitřní mikroklima a vytváří zdraví prospěšné vnitřní prostředí.
Obr. č. 5b
Obr. č. 5c
Obr. č. 6
Závěrem lze tedy říci, že řešení vždy existuje a existuje mnoho lidí, kteří rádi zainvestují do akustického komfortu, a tím do svého zdraví.
Použitá literatura
- [1] ČSN 73 0532 – Akustika – Ochrana proti hluku v budovách a posuzování akustických vlastností stavebních výrobků – Požadavky
- [2] program Q145-01, Výpočet doby dozvuku, Greif-akustika, s.r.o.
- [3] stavební projekty různých společností, Praha 8, Praha 4, zdroj www.sreality.cz
- [4] obr. č. 1 – www.living.cz, obr. č. 2 – bydleni.idnes.cz, obr. č. 6 – Prosek Point, obr. č. 3 – autorka Kateřina Zelená, kajdule.rajce.idnes.cz
- [5] obr. č. 4a, b, c, d (StoSilent Modula), obr. č.5a 1 ,2, 3, b (StoSilent Cool) – technické materiály firmy Termo+Holding a.s. – StoSilent Modula, StoSilent Cool
Acoustic design brings a new perspective to acoustics. Acoustic design tries to solve our uncomfortable noise conditions at any stage of the building. The easiest way is to solve at design and implementation stage. Situation at the stage of final inspection (stage to prepare to use) is more difficult. The most difficult path to the real solution is in using phase. Acoustic design focuses on the layout of dwellings to each other, the position of rooms within a house or apartments. Acoustic design solves issues of additional installations of suspended ceilings, primary plus secondary (added) walls and other acoustic absorbing elements that reduce reverberation time. Acoustic design also deals with a newly and additionally installed technologies such as modern air-condition units, new lifts, special heat pumps etc. The main point is to get the right balance between acoustic comfort of living and system of building construction using new technologies.