logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

NIMBY efekt

Termín NIMBY se používá pro negativní postoj obyvatel k projektu v jejich nejbližším sousedství. Typicky jde o obecně prospěšná zařízení, která však mohou zatížit své okolí.

Reklama

Termín NIMBY pochází z USA a je odvozen z anglického „Not In My Backyard“, česky „ne na mém dvorku“. Charakterizuje negativní postoj obyvatel, kteří odmítají, aby v jejich nejbližším sousedství vznikl určitý projekt. Typicky jde o obecně prospěšná zařízení, která však mohou zatížit své okolí: dálnice, letiště, spalovny, elektrárny, větrné parky, průmyslové zóny nebo obchodní či rezidentní developerské projekty.

Problematika NIMBY efektu je velice komplexní a zahrnuje řadu podtémat. Klíčovou úlohu hrají z pravidla participace mezi městem a jeho občany, správné územní plánování, doprovodné investice, ale také vhodně zvolená komunikace projektu.

Developerská společnost Panattoni Europe byla generálním partnerem 2. ročníku konference NIMBY efekt

Právě o tomto čím dál tím aktuálnějším fenoménu uspořádala agentura B.I.D. services již 2. ročník konference NIMBY efekt v pražském hotelu DAP. O atraktivitě tématu svědčí nárůst zájmu ze strany samospráv, podniků a neziskového sektoru oproti loňské premiéře. Letos se konference zúčastnilo přes 60 různých subjektů a dohromady téměř 100 lidí. Developerská společnost Panattoni Europe se podílela již na 1. ročníku, letos však byla generálním partnerem.

Developerská společnost Panattoni Europe byla generálním partnerem 2. ročníku konference NIMBY efekt
Developerská společnost Panattoni Europe byla generálním partnerem 2. ročníku konference NIMBY efekt

„Cílem konference je poukázat na časté chyby investorů, měst i občanů a otevřít diskuzi o správných postupech, vedoucích k minimalizaci NIMBY efektu. Každý projekt je jiný, obecně bychom však měli směřovat k tomuto modelu: investor jako spoluřešitel zátěží v daném území, město jako zprostředkovatel dialogu a veřejnost jako předkladatel konstruktivních a alternativních řešení. Všechny tři strany by se v každém případě měly chovat jako partneři, ne jako soupeři,“ řekl Vojtěch Zelenka, hlavní organizátor z agentury B.I.D. services.

„Z pohledu developera je největším problémem to, že v okamžiku, kdy se rozhoduje o investici, nejsou k dispozici všechny vstupy, tj. zejména informace o doprovodných investicích. Investor se tak často dozvídá o požadavcích samospráv a občanských sdružení až ve chvíli, kdy je pozdě. Velmi si proto ceníme konferencí, jako je tato, protože přispívají k edukaci všech zúčastněných, což nám zejména ve fázi rozhodování o investicích velmi pomůže hovořit s partnery stejnou řečí,“ řekl Pavel Sovička, generální ředitel Panattoni Europe pro Českou republiku a Slovensko.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.