Nové územní plány v blízkosti Vodochod
Kolem letiště ve Vodochodech se už nebudou moci stavět obytné domy. Úřad pro civilní letectví okolo letiště vytvořil ochranné hlukové pásmo, které novou výstavbu neumožňuje.
Bášť, Panenské Břežany a Dolany, okrajově pak o Máslovice, Zlončice, Postřižín, Odolenou Vodu, Klíčany a Vodochody musí pásmo zapracovat do svých územních plánů.
Uvnitř pásma se nachází 50 staveb, u kterých musí letiště zajistit plnění všech hlukových limitů, případně je od majitelů vykoupit.
Ochranné pásmo se týká stávající infrastruktury a úrovně provozu. Pokud by se letiště rozšiřovalo, muselo by požádat úřad o vytvoření nového pásma.
Ochranné hlukové pásmo letiště Vodochody má přibližně tvar elipsy s podélnou osou totožnou s osou RWY 10/28 o délce cca 8 000 m a největší šířce (mezi Vltavou a prahem RWY 10) přibližně 900 m. Západní konec OHP je vychýlen od osy RWY 10/28 cca 400 m jižně. Orientačně je rozsah OHP (včetně předpokládaného rozmístění hlukových monitorovacích bodů NMT 1-3) uveden na obrázku. Zdroj: Úřad pro civilní letectví
Projektu chybí EIA
Letiště Vodochody kvůli plánovanému rozšíření již několik let usiluje o posouzení vlivu na životní prostředí EIA. To získalo v roce 2013, ale ministerstvo životního prostředí kladné stanovisko o rok později zrušilo. Po soudních sporech městský soud na začátku roku 2016 rozhodnutí ministerstva zrušil. Resort by tak měl vydat závaznou podobu stanoviska podle nového zákona o EIA.
Letiště Vodochody - návrh ochranného hlukového pásma pro stávající infrastrukturu letiště. Zdroj: Úřad pro civilní letectví
Letiště Vodochody
V současnosti má letiště Vodochody statut neveřejného mezinárodního letiště. Akciové společnosti AERO Vodochody a Letiště Vodochody vlastní investiční skupina Penta. Klienty Letiště jsou především letecké školy, které zde provádějí výcvik pilotů, dále privátní klientela se soukromými letouny a také zákazníci mateřské společnosti AERO Vodochody a.s.
Cílem společnosti Letiště Vodochody a.s. je vybudovat moderní mezinárodní letiště, které přispěje k podpoře turismu, podnikání a hospodářského růstu. Hlavní město Praha tak získá stejně jako mnoho jiných světových měst druhé mezinárodní letiště, jež podpoří další rozvoj metropole a regionu. Letiště ve Vodochodech bude sloužit především nízkonákladovým a charterovým přepravcům.
V plánu je 3,5 milionu přepravených cestujících ročně a v průměru 48 odbavených letadel denně.