Zaplní nádražní budovy státní úřady?
SŽDC chce do nádražních budov nastěhovat státní instituce, ty na nádraží přivedou lidi, zbylé prostory pak správa železnic výhodněji pronajme např. firmám. Úřady mohou dostat i symbolické nájemné.
SŽDC jako státní podnik může ve vztahu k další státní instituci symbolické nájemné nabídnout. I to je velká výhoda proti současnému vlastníku nádraží - Českým drahám. Ty si jako akciová společnost takovouto cenovou politiku ani vůči státní instituci dovolit nemohou. (Prodej 1500 nádražních budov za 3,24 miliardy korun ještě nění jistý, čeká se na stanovisko vedení drah a dozorčí rady. Podle rozhodnutí Evropské komise mohou České dráhy za budovy dostat právě zhruba tři miliardy korun bez toho, aby šlo o nedovolenou veřejnou podporu a dráhy váhají, zda je pro ně převod výhodný.) Převod nádraží z Českých drah na správu železnic schválila vláda loni.
Výhodou je možnost čerpání dotací na opravy nádraží, kdy České dráhy mohou od EU získat maximálně 40procentní dotaci, kdežto SŽDC může požadovat dvojnásobek, dodal generální ředitel SŽDC pro správu majetku Tomáš Drmola.
Hlavní nádraží Praha, foto D.Kopačková
Opravy by mohly začít ještě letos
Zhruba polovina nádraží potřebuje rozsáhlejší rekonstrukci. Pokud se podaří nádraží na správu železnic převést k začátku května, mohly by do konce roku začít první opravy, například na nádraží v Hradci Králové, Děčíně, Chebu, Liberci a v Teplicích. Součástí prodeje má být i pražské hlavní nádraží, kde se váhá, zda není prodáváno pod cenou. Prodej se naopak netýká:
- pražského Masarykova nádraží, kde nejsou vyřešeny vlastnické vztahy
- hlavního nádraží v Brně, kde se řeší případný přesun do jiné lokality.