logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Podniky mají šanci vyjednat si nejnižší ceny plynu v historii

Kdo se zajímá, ten šetří. Takový je podle analytiků nový trend v energetice. Přestože cena distribuce na rok 2016 zdražila v průměru o 3 %, podniky mohou ušetřit až desítky tisíc korun ročně.

Reklama

Zemní plyn, který dodavatelé nakupují zejména na burzách, v posledních měsících zásadně zlevňuje. „Tato komodita je totiž navázána na ropu, která se nyní pohybuje na desetiletých minimech. Proto klesá i cena zemního plynu,“ uvedl analytik a energetický poradce Michal Eisner. Reálně však nákup zemního plynu probíhá tak, že dodavatelé požadovaný objem pořizují v několika dílčích nákupech měsíce dopředu. „Jako dodavatel prodáváme vždy jen to, co máme sami nakoupeno. Například pro jakékoliv nové produkty musíme mít nakoupeno již několik měsíců dopředu,“ vysvětluje Vladimír Vácha ze společnosti E.ON Energie, a. s.

Zlevňování se do nových ceníků zemního plynu, jež dodavatelé zveřejnili s nástupem nového roku, nepromítlo celoplošně. Výraznější zlevnění zemního plynu současně kompenzovalo zdražení distribuce. Navýšení regulovaných položek, které tvoří 25 % z celkové ceny plynu, oznámil koncem minulého roku ve svém cenovém rozhodnutí Energetický regulační úřad (ERÚ). Kvůli loňské teplé zimě totiž distribuční společnosti nevybraly prostředky potřebné na provoz soustav, a tak ztrátu dorovnávají nárůstem ceny. Distribuce v roce 2016 zdražila v průměru o 3 %.

Analytik: Lze ušetřit obrovské částky

Ačkoli se cena zemního plynu u standardních produktů příliš nezměnila, podniky, které se o ceny budou zajímat, mohou výrazně ušetřit. „Zemní plyn zlevnil natolik, že nikdy v historii neměly podniky tak velkou šanci vyjednat skvělé ceny. Skutečně lze ušetřit obrovské částky,“ uvedl Jan Schindler, analytik kalkulátoru cen energií na portálu TZB-info.cz.

Především podniky s vyšší spotřebou zemního plynu mohou dosáhnout na zajímavé slevy a vyjednat si individuální ceny. Ani menší firmy nebo kanceláře vytápějící plynem ale nemusejí na aktuálním trendu poklesu cen energií tratit. Dodavatelé zemního plynu totiž připravili akční produkty, které vývoj na energetickém trhu reflektují. Nabízejí tak až o desítky procent nižší cenu megawatthodiny.

Staré produkty znamenají výdaje navíc

Cenová srovnání napříč energetickým trhem ukazují, že prostor pro úsporu je zejména u firem využívajících starší produktové řady. Ty podle odborníků zpravidla nesou názvy jako Standard. „Například menší výrobní společnost, která spotřebuje 70 megawatthodin plynu ročně a má stále sjednaný standardní produkt u dominantního dodavatele, může přeplácet až 20 tisíc korun,“ uvedl Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON, která dnes zásobuje zemním plynem zhruba 226 tisíc zákazníků z řad firem.

Úspory je možné dosáhnout i změnou produktu u svého stávajícího dodavatele. Snížení nákladů se v takovém případě pohybuje v řádech tisíců korun ročně v závislosti na spotřebě a na produktu. „Naši stávající zákazníci si mohou snadno aktivovat akční produkt E.ON Variant na 24 měsíců. Firma se spotřebou 70 MWh ročně ušetří 6 446 korun oproti standardnímu produktu,“ dodal Vácha.

Podniky se podobně jako domácnosti zajímají také o bonusy, které jim dodavatel může poskytnout. Benefity se v podnikovém segmentu orientují například na levnější energii pro firemní zaměstnance, energetické poradenství zdarma nebo využití CNG v dopravě podniku.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.