logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Čína následuje Evropu. Cena povolenek je před krachem

Tlak na Čínu, aby se připojila k závazkům na snižování emisí skleníkových plynů, sílí. Čína, která je největším znečišťovatelem ovzduší na světě v únoru ohlásila konkrétní závazek - snižovat své vlastní emise od roku 2030.

Reklama

Obchod s emisními povolenkami, podobný evropskému systému emisního obchodování (EU ETS), Čína rozpohybovala již v sedmi regionech. Po roce 2017 by měla rozhodnout, jestli se povolenky rozšíří na celou Čínu. Virtuse Energy, která se loni stala první zahraniční firmou na světě, která vstoupila na nově se formující čínský trh s emisemi (je členem burzy v Shenzhenu a nově i burzy v Guangzhou - česky Kanton), očekává, že pokud čínská vláda nezmění způsob emisního obchodování, spadne cena povolenek na nulu.

Přestože má Čína jiná pravidla obchodování i přidělování povolenek podnikům, přebírá systém evropského obchodování i se všemi jeho nedostatky,” říká Jan Fousek, jednatel společnosti Virtuse Energy, která se podílí na spuštění a rozpohybování samotného tradingu ve zmíněných provinciích. “Ačkoliv i po mnoha letech po svém vzniku procházel evropský systém zásadními potížemi, jde dnes o poměrně účinný prostředek ke snižování emisí. Čína se však zatím bohužel z evropských chyb nepoučila, a pokud nevystaví plánovaný celonárodní systém na současných sedmi pilotních schématech, cena povolenek velmi pravděpodobně zamíří k nule,“ dodává Jan Fousek.

V Evropě cena povolenek dosáhla maximální úrovně 30 euro v dubnu roku 2006. V květnu 2006 se ukázalo, že trh je přezásobený nejméně o 4 procenta. Systém se ukazoval jako neefektivní a ceny v březnu 2007 klesly na 1,2 eura. Došlo ke zmatku na trhu a zákazu přenosu povolenek mezi první a druhou fází systému. V září 2007 již byla cena 0,10 euro a na konci fáze klesla na nulu. “Na vině bylo příliš mnoho povolenek, které firmy dostaly a stejný scénář nyní vidíme v Číně. Čínský trh je nadalokovaný, stejně jako byl v počátku evropský systém. Při konzultaci s čínskými partnery jsme je od začátku upozorňovali, že jejich systém je nastavený špatně a nyní se naše obavy naplňují. Důležité je, jak se nyní čínská vláda postaví k národnímu systému obchodování,” upřesňuje Jan Fousek.

Evropský problém způsobila nejenom nadalokace, ale hlavně neumožnění tzv. bankingu povolenek (přenos kreditů z jedné periody do druhé), tedy v přechodu mezi první a druhou fází EU ETS v letech 2005 – 2007 a lety 2008 a 2012. Z důvodu neumožnění této klíčové věci v Evropě došlo k vydání povolenek rovnou na druhou fázi. “Povolenky nemohly být převeditelné do dalšího období, na trhu bylo o dvě miliardy povolenek víc a tím klesala cena. Jediným důvodem, proč se cena nedostala až na nulu, byla možnost převedení povolenek do třetí fáze, ve které jsme nyní (roky 2013 – 2020) a kdy došlo k implementaci tzv. backloadingu (dočasnému stažení povolenek z trhu) a ke schválení plánu Evropské komise na nevratné stažení stovek milionů přebytečných emisních povolenek do tzv. tržní stabilizační rezervy (MSR). Tam budou od ledna roku 2019 mířit nadbytečné povolenky,“ říká Jan Fousek.

Evropský scénář se zatím opakuje i v Číně a Virtuse Energy se proto vážně obává, že v sedmi pilotních projektech (regionech) může dojít k poklesu cen na nulu. “Pokud čínský výbor NDRC nerozhodne, že stávající emisní povolenky budou platné i pro celonárodní schéma, pak není šance na záchranu ceny před krachem. O tom, jak se čínská vláda rozhodne, zatím bohužel nemáme ani tušení, jasněji bude až v březnu příštího roku (2016), kdy bude politbyro schvalovat další pětiletý plán. Už teď je ale jisté, že v sázce není to, zdali půjdou ceny povolenek nahoru či dolů, ale jestli budou mít alespoň nějakou hodnotu či budou úplně bezcenné. Doslova „být či nebýt“, uzavírá Jan Fousek.

 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.