logo TZB-info

estav.tv nový videoportál

Reklama

Spotřeba vody v Česku je proti světu poměrně nízká

V oblastech, kde jsou sítě a technologie ve špatném stavu, se ceny vodného a stočného budou radikálně zvyšovat. Polovina z těchto prostředků (za vodné a stočné) musí směřovat zpátky do obnovy sítí.

Reklama

Současná denní spotřeba vody na obyvatele v ČR činí 96 litrů, přičemž před deseti lety to bylo o patnáct litrů více. Na venkově je spotřeba na úrovni kolem 70 litrů , protože zde obyvatelé využívají více alternativní zdroje vody. Pro zajímavost v Belgii tato hodnota dosahuje 120 litrů, v Německu 129, ve Francii 151, ve Španělsku 270 a v USA dokonce 295 litrů.

Ztráty vody v našich řadech dosahují asi 22 procent. U velkých společností s lepší infrastrukturou jsou ztráty od 14 do 16 procent, což je příznivé srovnání se světem, a další snižování není podle předsedy představenstva SOVAK ekonomicky možné. U některých malých společností, kde jsou vodovodní řady více zanedbané, jsou ztráty až dvojnásobné (až 30 procent).

"Cena vodného a stočného musí v dalším období umožnit obnovu a rozvoj vodárenského majetku. V oblastech, kde jsou sítě a technologie ve špatném stavu, se tedy ceny budou radikálně zvyšovat. Polovina z těchto prostředků (za vodné a stočné) musí směřovat zpátky do obnovy sítí. Během tří až pěti let by cena vodného a stočného měla dosáhnout úrovně 100 korun za kubík, poté poroste pouze o inflaci, případně o nárůst dní a poplatků", konstatoval František Barák, předseda představenstva SOVAK ČR (Sdružení vodovodů a kanalizací ČR), které je pořadatelem mezinárodní výstavy VODOVODY-KANALIZACE.

Připomněl, že obor vodovodů a kanalizací v současnosti při celosvětové krizi zaznamenal snížení tržeb v jednotlivých regionech o 7 až 15 %. Podepsaly se na tom výpadky produkce průmyslových podniků nebo dokonce jejich uzavření. Fakt je, že snížení spotřeby pitné vody se promítá ve vyšších nákladech na její výrobu, její odkanalizování a vyčištění. Snížení tržeb se projevuje v nižším hospodářském výsledku, a tím následně v investicích do obnovy a rozvoje oboru.
 
 

Reklama


© Copyright Topinfo s.r.o. 2001-2024, všechna práva vyhrazena.